Teorie marketingu

Endorfin a jeho role v moderním marketingu

Moderní marketing a jeho nástroje známé jako marketingový mix jsou zpravidla zacíleny na informování, přesvědčování, persvazi a nabízení konkrétních výrobků a služeb a dále na vytváření pozitivních komunikačních a obchodních vztahů se zákazníky, kupujícími uživateli a spotřebiteli.

Marketéři v drtivé většině používají marketingové nástroje, procesy a aktivity pro dosažení maximalizace prodejů a optimalizace vztahů ale už vůbec je většinou nezajímá jak konkrétně biologicky a biochemicky působí na lidské já, lidské myšlení, chování a jednání. Tedy sledují jen cíle ale neznají potenciál a efekty, které v lidském těle biochemicky vyvolávají. A přitom znalost biochemického dopadu marketingu na lidský organismus může změnit zcela pohled na efektivitu, účelnost, účinnost a nákladovou úspornost marketingových aktivit. A že to má smysl dokládá i to, že biochemický marketing, jak se novému typu marketingu říká, dokáže až o polovinu zvýšit efektivitu a o 70-80% snížit náklady do formátu nízkonákladového vícevrstevnatého marketingu. A přitom stačí znát a umět využívat biochemie čtyř látek generovaných v lidském zdravém těle: serotoninu, dopaminu, endorfinu a oxytocinu.

endorfin_1

O roli serotoninu v marketingových aktivitách jsem psal v Marketingových novinách v článku „Využití poznatků biochemie pro kvalitnější a efektivnější marketing“, o významu dopaminu pak v článku „Dopaminový produkt staging – zdroj zájmu i motivace v efektivním marketingu“. V tomto článku se zaměřím na třetí látku endorfin, který je často lékaři, psychology a také marketéry označován jako hormon štěstí. A když si uvědomíme, že jako marketéři chceme, aby naši zákazníci, kupující, uživatelé a spotřebitelé byli při a po koupi produktu nebo služby šťastní a tento pocit navíc šířili do svého okolí a na sociálních sítích, tak je zřejmé,že znalost biochemie endorfinu a jeho uvolňování v lidském těle má pro marketéra a obchodníka nesmírný význam.

Před 4 roky při debatě s představitelem firmy Microsoft Europe p. Milfaitem jsme si uvědomili, že v hodnotové pyramidě na vrcholu by mělo být štěstí jako radostný pocit, který emocionálně člověk prožívá při interakci s něčím nebo někým. A pokud člověk řekne v nějaké situaci jsem šťastný/á pak to znamená, že interakce je kvalitní a že se třeba jinému člověku (v roli marketéra) podařilo….nabídnout něco, třeba i produkt, službu, komunikaci, které tuto hodnotu vytvořily.

V lidském těle endorfin a jeho vylučování do buněčného prostoru standardně řídí gen umístěný na druhém chromosomu a to v jeho kratší části označovaný jako POMC (pro-opiomelanokortin). Lidé, kteří jsou od přírody veselí, radostní, hýří pozitivní energií aj. mají tento gen konfigurován tak, že produkuje maximum beta endorfinu, který je právě nositelem onoho štěstí na přírodní bázi. Již od roku 2012 OSN monitoruje ve 144 zemích světa štěstí lidí a výstupy měřené s využitím 7 parametrů a výsledky zveřejňuje ve „World happiness report“. Překvapením pro odborníky bylo, že nejšťastnějšími jsou lidé z Dánska, Norska, Švédska, Nizozemí. Lidé z ČR jsou na 39. místě a například Japonci na 41. místě. Biochemici pak zjistili, že právě ve vyjmenovaných zemích až 23% obyvatel má geneticky podmíněné zvýšené vylučování endorfinu do těla. Když v roce 1974 John Hughes a Hans Kosterlitz ze Skotska izolovali celkem 12 typů endorfinu, zjistili, že geneticky se produkuje zejména beta endorfin. Jen pro zajímavost endorfin je tělem vyráběná a tedy povolená droga, která dostala název od endo ( vnitřní tělem vyráběná) a rfin jako řecká zkratka pro morfin. Endorfin je opioidní polypeptid, který se tvoří obvykle zřetězením obvykle 16–31 aminokyselinových zbytků z jiných reakcí. Tím, že toto řetězení zbytků organismus umí v mozku, pankreatu, placentě a pravděpodobně i v dalších tkáních přírodně dělat, tvoří v podstatě naše pocity štěstí. Endforfin pak působí jako pozitivní přenašeč (neurotransmiter) a regulátor (neuromodulátor) pocitu štěstí na buněčné platformě a také eliminuje bolest. Lidé zjistili, že stejně jako endorfin působí droga morfin v určitém množství pro vyvolání pocitu štěstí. Marketéři a obchodníci v rámci biochemického marketingu pak hledali cesty jak marketingově nástroji (marketingovým mixem) a procesy optimálně stimulovat pro tělo podněty, aby produkovalo maximální množství zbytkových aminokyselin, ze kterých hormon štěstí – endorfin v přírodní formě vytváří. Jak toho dosáhnout marketingově? Na tuto otázku existuje odpověď popisující tři možné způsoby.

První způsob je nejjednodušší a spočívá v tom, že při marketingových aktivitách v rámci PR, předvádění produktů a služeb, promoakcích nebo při setkán í se zájemcem, kupujícím a spotřebitelem mu nabídnete endorfin přírodní obsažený v potravinách (čokoláda, lahůdky s čokoládou aj.) nebo v dobrotách obsažené látky např. vanilkový extrakt, výtažek ze ženšenu nebo kořeněné jídlo feferonkami či čili, které mají velký vliv na rychlou produkci endorfinu. Při výzkumech na universitě ve Vicenze se mi nejvíce osvědčilo využití při zmíněných příležitostech jako dárku efektivně zabalených pralinek mléčné čokolády s čili, feferonkami a zeleným pepřem s vůní vanilkového extraktu, které byly speciálně na tomto pracovišti vytvořeny a mají marketingový název © endorline a jsou patentově chráněny jako výstup biochemického marketingu. Dárek pro štěstí tak lidem dává přírodní endorfin a podporuje jeho rychlé vyplavení jako pocitu štěstí do těla.

Druhý marketingový způsob je založen na tom, že edorfin transferujete pocitově při marketingových aktivitách svou dobrosrdečností, upřímným úsměvem a navozením přátelské komunikace, kde se vytváří zárodek možného přátelského pocitu. Pocit přátelství a upřímnosti kořeněný úsměvem dává zárodek dobré nálady a to je pro endorfin zdroj startující pocity štěstí a pohody. Tedy snaha marketérů dávat s nabízenými produkty i pohodu a štěstí a pocity zárodku dlouhodobě budovaného vztahu, kdy vyhovíte potřebám, požadavkům, přáním a touhám zákazníků a dáte benefit nehmotný (úsměv, návod, radu, recept aj.) a hmotný (třeba pralinku, slevu, členství v klubu aj.) a nabídnete endorfin staging, tedy uspořádání produktu v takové podobě, že si zákazník sám generuje a vnukává myšlenku „ to musím mít“ nebo „ to musím vyzkoušet“ a „ti marketéři jsou tak ochotní, že chtějí abych byl šťastný…“

Třetí marketingový způsob využívá zapojení lidí při marketingových aktivitách do pohybových aktivit s tím, že např. hudba je dostane do rytmického pohybu, kývání, pobrukování, prozpěvování aj. tedy do pocitu uvolnění a prožitku emocí. Podobně vánoční koledy evokují emoce. Stejně tak soutěže o něco umí vtáhnout lidi do děje a výhra zde není to podstatné, spíš je významný pocit já to dokázal a dostanu…. Podobně endorfin se vyplavuje do těla při adrenalinových soutěžích nebo při docílení výkonu před lidmi ať už sportovního, vědomostního, herního aj. Vědecká bádání odhalila překvapivě vysoký analgetický účinek beta endorfinu, který je 18 – 33krát vyšší při tlumení bolesti, než v případě morfinu, proto pro vyplavování endorfinu do těla stačí i malé a krátkodobé pohybové aktivity a výkony .

Čtvrtý způsob je zaměřen na tzv. marketingový help, kdy poradíte, posloužíte a nabídnete zájemci a zákazníkovi řešení tak zajímavé a individuální, aby člověk, který se dostal do pokušení investovat na základě vašich marketingových aktivit byl prostě šťastný, že jste mu pomohli s jeho problémem s využitím 11. vrstevnatého modelu produktu.

serotonin_1

Šikovný marketér, který zná základy biochemického endorfin marketingu dokáže zkombinovat jakoukoliv marketingovou aktivitu tak, aby využila všechny čtyři výše uvedené způsoby a lidé byli ve výsledném efektu šťastni, tedy, aby v jejich těle se jako přírodní droga začal vytvářet endorfin. Tím, že marketér lidem opakovaně nabízí řešení problematiky koupě a užívání hodnot výrobku nebo služeb, tak jim biochemicky navozuje režim endorfinový místo klasické sekvence adrenalin a následně endorfin a to je začátek optimalizace vztahů se zájemci, zákazníky, uživateli a spotřebiteli v systému CRM, VCRM a ITVCRM. Výsledky biochemický výzkumů tak doložily, že CRM není bublina ale skutečně systém jak pracovat s optimalizací vztahů s využitím endorfinové platformy.

Ve skandinávských zemích a stejně tak v JAR a zemích Arabského poloostrova si lidé při narozeninách dávají dárky ve tvaru molekuly endorfinu na řetízku nebo přívěsku protože věří, že si darují štěstí. V tichomoří a na Novém Zélandu si pak mladí lidé tetují na levou ruku tuto molekulu štěstí jako výraz příslušnosti mezi šťastné lidi.

Blíží se Vánoce a tak zkuste jako marketéři využít poznatků biochemického marketingu a zkuste učinit své zákazníky, uživatele a spotřebitele šťastnými.

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *