Marketing

Festival Inovací vyprodal Lucernu

V pátek 6.5 se v nádherném prostředí pražské Lucerny konal již 5. ročník Festivalu česká inovace (zkratka ČINFEST). Jako účastník všech dosavadních ročníků bych se chtěl s Vámi podělit o mé postřehy ze skvěle zorganizované akce, které se podle odhadu účastnilo několik set odborníků a expertů na inovace.

Festival zahájila přednáška prof. M. Zeleného o ekonomických a technologických kontextech jako základu úspěšných inovací. Zasazení inovace do kontextu pan profesor doložil na skvělém příkladu elektro automobilu a elektromobility, kdy ukázal, jak kontext vývoje společnosti musí být připraven na inovaci, aby jí s podporou inovačního a inovativního marketingu přijal. Když společnost a komunita nemá na předčasné inovace kontextové předpoklady inovace nebude ani cool, ani hitem ale zapadne. Když inovace třeba v oblasti zpracování odpadových PET lahví přijde pozdě, zavalí svět PET odpad a inovace přišla pozdě. Správné načasování je pro inovaci klíčové. Dokonce některé inovace nejsou vítány.

zeleny_m

Prof. Milan Zelený

Třeba již zmiňované elektromobily např. BMW i3 nejsou vítány, protože mění rozložení podnikatelských sil v celém řetězci od těžby ropy přes výrobu benzínu až po výrobu aut na benzinový a dieselový pohon, až po čerpací stanice PHM. Inovace vždy musí přinášet přidanou hodnotu pro trh i zákazníka a podle Gartnerova hybe cyklu jen inovace s vysokou přidanou hodnotou mají šanci na uplatnění v celém světě v řetězci invence –inovace – inovační marketing – inovativní marketing. Bylo skvělé, že tento praktik také ukázal na to, že v Evropě chybí vysoká škola, jejíž náplní by byla skutečná příprava podnikatelů, tedy v baťovském kontextu, podnikatelská vysoká škola, která by naučila mladé lidi podnikat. Stejně tak chybí ucelené e-learningové programy o inovacích a jen málokterý inovátor je ochotný napsat knihu o inovačních ekosystémech, inovační inteligenci a učebnici návodovou jak inovovat. Vždyť podnikaní je zdrojem středního stavu a významných hodnot pro společnost. Odborníky zaujala také myšlenka, že T.Baťa byl tak geniální inovátor, že jako první na světě inovoval vývoz investičních celků tak, že vyvážel celá města (vyvezl jich 21 na všechny kontinenty) jako výrobní systémy, tedy celý komplex od technologií přes lidi a jejich sídla s infrastrukturou vyrábějící jak boty, tak vše nutné pro spokojený život výrobců a to včetně škol.

Na závěr svého vystoupení prezentoval nové inovační pravidlo 3P, (1) pochopit inovační kontext a prostředí, (2) přizpůsobit inovaci času, etologii a prostředím, (3) uchopit příležitost a využít jí pro inovaci a marketingově inovaci nejlépe s využitím marketingového minimalismu v duchu přísloví „ za málo peněz hodně muziky“ prezentovat společnosti.

V druhém bloku skvělý moderátor Radek Špicar vedl debatu mezi odborníky A.Michl ( poradce ministra financí), P.Csank (Jihomoravské inovační centrum), L. Kovanda (Roklen fin a.s.), prof. M. Zelený na témata: Co se děje na českém inovačním hřišti? Co funguje velmi dobře a kde by naopak bylo potřeba v inovacích zabrat? Výstupem byla spousta zajímavých myšlenek, kde se ukázalo, že Brno a Liberec se stávají centry inovací, kde fungují ekosystémy inovací a napojení na infrastrukturu. Výstupem byla například informace o dvouleté studii o inovacích, která je k dispozici na portálu Technologické agentury České republiky (TA ČR), srov. https://www.tacr.cz/index.php/cz/., kde je uvedeno, jak by se měly v Česku inovace hodnotit kontextově, aby se Cesko dostalo na vyšší než 31.pozici ve světě podle agentury Bloomberg.

Odpolední program zahájil americký vizionář Rick Tumlinson skvělým divadlem – tedy americkou prezentací, kdy odborníci jen žasli. Rick je považován za jednoho z největších vesmírných vizionářů. Listem Space News byl zařazen do žebříčku TOP 100 nejvýznamnějších lídrů v oblasti vesmírného výzkumu. Stál u zrodu komerčních vesmírných projektů, které dnes reprezentují firmy jako Virgin Galactic či SpaceX a je tedy absolutní špičkou v kosmickém inovátorství, kde prostě vize se přetavují v inovace a novinky, kde nic není nemožné a vše lze…..Na jeho webových stránkách http://www.ricktumlinson.com/ se to jen hemží nápady a jeho úžasná prezentace byla vrcholem Festivalu. Rick potvrdil slova prof. Zeleného o inovacích předcházejících kontext doby ale dodal, že se musí najít pár „šílenců“, kteří dokáží pomocí skvělých argumentačních prezentací najít lidi s dostatkem zdrojů, kteří se chtějí zviditelnit a do inovací vizionářských jdou a nebojí se do nich investovat. Vytváří se tak etologie partnerství mezi soukromými subjekty a mezi veřejným sektorem.

V bloku nazvaném příběhy inovací nejprve doc. Ing. Martin Drahanský Ph.D.(Ústav inteligentních systémů na Fakultě informačních technologií na VUT v Brně ) představil robota pro vyhledávání lidí při živelných pohromách s názvem RUDA. Robot ( slovo navrhl spisovatel K. Čapek) plný patentů, novinek a inovací pomáhá lidem jak v lavinách, tak při zemětřesení i vojenských konfliktech a umí divy. Následně Kate Pljaskovová z Liwely se zamýšlela nad otázkou Just don´t give up? Hledala na ní odpovědi. Strhující byl příběh ředitele Radima Koštiala z firmy Sipral, který ukazoval, jak česká firma dokáže svými systémy skleněných netradičních a moderních fasád oslovit světové architekty a vyvážet řešení, inovace, myšlenky a realizace do světa. Například jejich realizace na stavbě The Diamond, University of Sheffield jim otevřela cestu do světa stejně jako i Amager Bakke – New Energy Plant v Kodani aj.

Věra Babišová z A-Giga až dojemným způsobem představila inovativní přístup v zaměstnávání vězňů v rámci projektu Změna je možná a ukázala, jak nevhodná medializace projektu TV Nova dokázala projekt téměř zlikvidovat, avšak následné kontroly naopak potvrdily vysokou hodnotu projektu pro společnost, který jako sociální inovace dostal jak evropskou cenu pro sociální inovace tak cenu „Činovátor“ od České inovace. Ukázala tak, jak je možné vězně zapojit do práce během trestu ale také je i po trestu integrovat do společnosti tím, že jim dáte práci a najdete bydlení a zdroj obživy. Prostě super sociální inovace. Jiří Hanek z Design park Karlovy Vary pak ukázal, jak lze s maximální odvahou a zanícením inovovat veřejný prostor a dát mu zcela jinou dimenzi a současně jak lze bombastické myšlenky nejen snít ale realizovat.

kniha_cichovsky_inovace

Příspěvek autora textu k tématu inovace…..včetně FB profilu ( https://www.facebook.com/Kniha-Inovace-2014-110388075779420/ ).

Na závěr v bloku nazvaném Hodina H porota: Miroslav Hofman z 2N TELEKOMUNIKACE, a.s.; Jaroslav Řasa z ABRA Software; Eva Vašková Čejková z projektu Ženy s.r.o. hodnotila prezentace odvážlivců, kteří se nebáli vystoupit se svými inovacemi před publikem . Pět nadějných inovátorů se svými projekty a investičními záměry dostalo šanci je veřejně ukázat a zasoutěžit si o zajímavou cenu tedy účast na Czech Innovation Festival BERLIN 2016.

Skvěle zorganizovaná akce byla nejen programově velmi zajímavá, vyvážená a inspirativní ale také místem setkávání inovátorů, kde se rodily nové plány, myšlenky a dokonce i projekty. Inovační klinika byla pak poradnou pro zájemce i inovace. Navíc v prostorách Lucerny představovali pomocnou ruku inovátorům instituce a také své inovace prezentovali zkušení inovátoři, což bylo inspirativní. Účastnici festivalu se shodni na tom, že všechny veřejné i soukromé televize se dnes věnují bulvarizaci a dominantně pohromám, černé kronice a všem nešvarům ve společnosti a zcela opomíjejí informovat a propagovat pozitivně o tom to co dokáží vymyslet čeští inovátoři a zlaté české ručičky realizovat. Jako účastník předchozích ročníků musím uznale konstatovat, že ten letošní ročník organizací, obsahem i tvůrčí atmosférou patřil k těm nejlepším.

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *