Komunikace

Grayling představuje sedm trendů, které ovlivní komunikaci v roce 2017

Sdílená ekonomika, platformy, které propojují zákazníka přímo s poskytovatelem služeb, automatizace a zároveň nedostatek volných pracovních sil – události a změny, které přinesl uplynulý rok, výrazně ovlivňují komunikaci firem / značek směrem k zákazníkům i potenciálním zaměstnancům.

Vyhrává ten, kdo chytí správnou vlnu a dokáže se na ní co nejdéle udržet. Ani v roce 2017 tomu nebude jinak.

Jaké faktory nejvíce ovlivní firemní komunikaci v právě začínajícím roce? V nejobecnější rovině lze odpověď na tuto otázku shrnout do jedné věty: politika, ekonomická situace, demografie a vývoj technologií. Většina popsaných trendů má takřka univerzální dopad, některé z nich jsou specifické pro Českou republiku. 7 vybraných trendů zahrnuje vše podstatné – od nových médií až po změnu ve vztahu k realitě, která je typická především pro nastupující generace mladých lidí.

Ne všechny trendy lze hodnotit jako pozitivní. „Podle nedávných průzkumů důvěra lidí v tradiční média v České republice stále klesá. Téměř polovina populace jim nedůvěřuje. Je-li něco nebezpečným trendem, pak je to právě banalizace pravdy a s ní spojená devalvace důvěryhodnosti. Jsem přesvědčen, že tento trend bude mít negativní dopad na všechny, kdo se profesionálně zabývají komunikací,“ uvedl Ivo Mareš, ředitel komunikační agentury Grayling Czech Republic.

7for17 aneb 7 trendů pro rok 2017:

1 Rekordně nízká nezaměstnanost
Česká republika má již několik měsíců po sobě nejnižší nezaměstnanost z celé EU. Firmy potřebují stovky zaměstnanců nejrůznějších kvalifikací a je čím dál obtížnější je najít. V letošním roce se nepochybně dočkáme mnoha komunikačních kampaní, které budou zaměřeny na nábor a profilaci firem coby dobrých zaměstnavatelů.

2 Já, já, já, jenom já
Narůstající fragmentace cílových skupin vede k roztříštěnému vnímání klíčových sdělení.  V době, kdy se produkty a služby vytvářejí na míru individuálním potřebám zákazníků, se razantně mění i způsob komunikace. Efektivní komunikace je přímá, personalizovaná – její forma, obsah sdělení i volba komunikačních kanálů by měla mít mnoho podob, aby mohla své adresáty skutečně oslovit.

3 Tady a teď
Mladí lidé dnes potřebují mít neustálý přehled o aktuálním dění. Informace se šíří bleskovou rychlostí, prakticky v reálném čase. Živé blogy, streamovací platformy a sociální sítě jsou dnes více sledované než tradiční publikace. Právě zde vznikl prostor, kde mohou firmy komunikovat novým a zajímavým způsobem. Bude to osobní, riskantní, ale je to budoucnost.

4 Doba post-pravdivá
V množství informací neustále atakujících naše smysly není lehké se zorientovat. A ještě těžší je správně se rozhodnout. Co je pravda a co už ne? Podle čeho si mám vybrat, když jeden tvrdí to, a druhý zase ono? V těchto nejistých časech se lidé spoléhají na úsudek a názory uznávaných oborových expertů. Společnosti, které mají ve vedení vizionáře schopné inspirovat a přesvědčit vahou vlastní zkušenosti a odbornosti, budou mít obrovskou konkurenční výhodu.

5 Nové talenty
Komunikační plány dnes musí počítat s novou primární cílovou skupinou, kterou tvoří tzv. influenceři – internetové celebrity. Většinou jsou to šikovní mladí lidé, kteří využívají internet k prezentaci sebe sama, svých postojů, talentu či dovedností. Jejich vliv na sociálních sítích je nezpochybnitelný, což se promítlo i do marketingových rozpočtů. Vznikla silná obchodní partnerství mezi marketéry a vlastníky sociálních sítí. Nejúspěšnější a nejsledovanější influenceři si získávají pozornost firem a mohou mít na komunikaci a vnímání značky ohromný vliv.

6 Objevování nových území
V touze po úspěchu v přeplněném prostoru internetu hledají marketéři stále nová bitevní pole – v ideálním případě nikým neobjevená místa. Neexistují limity – internet je zatím stále plný příležitostí, od Airbnb až po Kickstarter. Tzv. sdílená ekonomika se s největší pravděpodobností bude čím dál masivněji zabydlovat i u nás a spolu s ní i zcela nové formy komunikace.

7 Hybridní realita
Hranice mezi virtuálním a reálným světem začíná pomalu splývat. Těžko spočítat, kolik lidí dnes tráví více času na internetu, než ve „skutečném“ světě. Realita v našem dosavadním pojetí ztrácí význam, lidé s radostí využívají nabízené možnosti a žijí jako by ve dvou paralelních dimenzích – v té virtuální žijí život bez omezení a ta skutečná, někdy až příliš nudná a šedivá, je nijak zvlášť neláká. Nedá se ovšem říct, že by byli komunikačně odříznuti – pouze čerpají informace z jiných zdrojů a v rámci jiných kontextů. Jaký to bude mít vliv na jejich obraz světa a utváření hodnot, se teprve uvidí.

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *