Marketing

Infografika: V roce 2015 budou marketingové rozpočty růst

Marketingové rozpočty v roce 2015 porostou; hlavními trendy zůstanou reklama na sociálních sítích, mobilní web a obsahový marketing. Roste i zájem o využití mobilních zařízení jako platformy pro obchod. Potvrzuje se i stále pozitivnější vnímání fenoménu Big Data.

Fenomén Big Data, který se posouvá ze sféry buzzwordů (tj. pojmů, o kterých se hodně mluví, ale méně se reálně využívají) mezi skutečné trendy, které jsou hojně diskutované i používané. Výsledky vychází z výzkumu Trendy v českém marketingu 2015, který mezi 282 odborníky z marketingu, brandingu, reklamy a příbuzných oborů provedla poradenská společnost Idealisti.

V letošních odhadech vývoje marketingových rozpočtů vládne optimismus. Na tom, že marketingové rozpočty porostou, se shoduje celých 64 % respondentů. Pouhá pětina dotazovaných si myslí, že firmy budou své rozpočty omezovat jako celek a jen malá část považuje za pravděpodobné, že by se snižovaly pouze marketingové výdaje (ve prospěch výdajů jiných). „Už výsledky loňského roku ukazovaly na mírný optimismus v oboru, ale letošní jsou jednoznačné – krizové uvažování je na ústupu. Nemyslím, že by zároveň ustoupil tlak na výsledky a efektivitu, ale více firem bude ochotných vůbec do marketingu investovat,” říká David Šimák, partner ve společnosti Idealisti.

Trendy_2015_infografika

Hlavní trendy pro rok 2015: Sociálno je stále in
Vedoucím trendem je po všechny čtyři roky trvání ankety reklama na sociálních sítích. Její popularita je zřetelná – lidé z marketingu a reklamy si myslí, že se o ní bude mluvit a zároveň se bude i používat. Není u ní zatím pozorovatelný posun směrem ke stálicím. Nejspíš bude i nadále atraktivním tématem článků, knih i konferencí. Trendem jsou i aktivity spojené se vším mobilním. Pochopitelně je intenzivní trend přesunu k mobilnímu webu a populární strategii „mobile first“. Vzrůstá zájem o termín „Mobile Commerce“. Na tom ale není nic překvapivého. „Nákupní proces se přesouvá na mobily stále rychleji. Tato rychlost není rovnoměrná: v některých oborech se na mobilní obrazovky přesouvá především informační a rozhodovací část nákupního procesu, v jiných jde už přímo o nákupy jako takové,“ poznamenává Šimák. S napětím se čeká na výsledky nové technologie Apple Pay, která by nástup mobilního nakupování měla ještě urychlit.

Marketingové stálice
Mezi stálicemi se každým rokem drží e-mailing, který je chápán jako efektivní nástroj komunikace, kterému se ale nevěnuje příliš pozornosti v mediálním prostoru. Letos zaznamenáváme zajímavý posun u nástroje „Word of Mouth“, který se pozvolna posouvá do segmentu stálic. Je za tím možná i určité obsahové vyprázdnění termínu, který se prolíná s různými aktivitami na internetu a sociálních sítích – od virálního marketingu, přes online PR až po Content Marketing. Pokles je viditelný ve vnímání termínu „Skupinové slevy“. Ten se spíše než do stálic posouvá do segmentu Nepochopených a mizejících. Možná za to může konsolidace trhu a nízká mediální pozornost.

Nové termíny jsou z onlinu a IT
Některé termíny vykazují stagnaci nebo ne zcela zřetelné posuny. Mezi ně patří kupříkladu Značkové aplikace, HR branding, Guerilla Marekting či Realtime Marketing. Mnoho termínů je zatím neznámých a nenaplněných. „Každý rok přidáváme na základě studia zahraničních článků nové termíny, u kterých předpokládáme nějaký vývoj. Jak loňský, tak i letošní rok většina těchto termínů souvisí s trendem prolínání IT a marketingu, především na úrovni cílení a automatizace,“ vysvětluje Šimák.

Mizející a nepochopené

V oblasti mizejících trendů trvá pokles QR kódů. Letos se však do tohoto kvadrantu posunul i termín „Augmented Reality“. „Snad s tím souvisí i to, že na začátku roku 2015 Google ukončil prodej jednoho z hlavních symbolů rozšířené reality – brýlí Google Glass. Tyto brýle byly experimentem a je pravděpodobné, že se jejich nová podoba objeví na pultech obchodů v blízké budoucnosti,“ říká Šimák. Stejně tak podle něj nejspíš zažijeme nějakou reinkarnaci „rozšířené reality“. Mezi mizející trendy míří podle českých marketérů i gamifikace, která patřila několik minulých let mezi oblíbené buzzwordy. Je však otázkou, zda nejde pouze o lokální vnímání termínu, který má ve zdejším prostředí málo úspěšných příkladů.

marketingovetrendy_1

Profil respondentů
Z 282 respondentů uvedlo okolo 80 % i svoje profesní zařazení. Okolo 45 % tvořili lidé, kteří se starají o řízení značek a marketingu ve firmách nebo jsou přímo jejich majitelé. Dalších 40 % tvořili lidé, kteří pracují na straně reklamních agentur nebo fungují jako nezávislí konzultanti v oboru reklamy a marketingu. Zbylých 15 % se dělilo mezi respondenty, kteří uvedli jinou pozici, žurnalisty a studenty.

Idealisti jsou nezávislá výzkumně-poradenská společnost se zaměřením na značku a brand management. Pomáhají firmám určit ideální podobu značky a pak ji uvést do praxe. Idealisti se účastnili desítek zadání – od rebrandingu technologických firem, přes vnitřní branding velkých korporací, vývoj nových značek rychloobrátkového zboží a služeb, komunikaci značky či segmentaci zákazníků, až po strategie celkové změny byznys modelu. Konkrétně pracovali pro značky Coca-Cola, Mars, Allianz, Tesco, Vodafone, Mobito, AVG, Centrum Holdings, Slevomat a mnoho dalších.

Trendy pro rok 2014: Marketingové rozpočty v roce 2014 ovládne mírný optimismus

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *