Podle studie Ogilvy & Mather přestávají Češi vnímat luxus jen jako prostředek prezentace a získání obdivu. Zatímco ve studii realizované před čtyřmi lety představovaly luxus především automobily, nyní se na první místo typicky luxusní kategorie dostaly šperky a hodinky.
Mezi nejluxusnější české značky zařadili respondenti značky Moser, Český granát, Halada, Prim a Lasvit. V těch světových luxusních značkách vedly Bentley, Cartier, Louis Vuitton, Rolex a Rolls-Royce.
Češi se ve vnímání luxusu stále více přibližují západní Evropě. Zatímco před čtyřmi lety považovali za luxusní značky Replay, Zara či Hugo Boss, které jsou na Západě vnímány jen jako „vyšší střední třída“, podle aktuální studie Ogilvy & Mather si začínají na luxus pomalu zvykat. Studie ukázala, že ubývá těch, kteří luxus spojují pouze se snahou ukázat bohatství.
„Pomalu, ale jistě, se učíme si luxus užívat. Je sice stále symbolem postavení a bohatství, ale roste počet těch, kteří si luxusní věci pořizují pro sebe, pro své potěšení, nikoliv aby ohromili ostatní. Luxus začíná být doménou fajnšmekrů více než snobů a pozérů. I v tom se Češi posouvají na Západ,“ řekl Ondřej Obluk, Executive Managing Director, Ogilvy & Mather.
Podle dotázaných je v současnosti tou nejluxusnější českou značkou České křišťálové sklo Moser je, takto odpovědělo 73 % z nich. Další české, nebo původem české značky, se potom umístily s velkým odstupem. Do první pětice nejluxusnějších českých značek zařadili respondenti červeně zbarvený drahokam Český granát či značku šperků Halada. Na čtvrtém místě se umístila značka hodinek Prim, která nabízí limitované edice nebo na míru zhotovené kusy, a první pětici uzavírá značka svítidel a skleněných uměleckých plastik Lasvit.
A jaké jsou podle respondentů studie Ogilvy & Mather nejluxusnější světové značky? Do první pětice marketingoví manažeři zařadili na první místo britský automobil Bentley proslulý svou vynikající kvalitou a komfortem, dále francouzskou značku hodinek a šperků Cartier a do první trojky se probojovala také francouzská módní značka Louis Vuitton. Na čtvrtém místě pomyslného žebříčku se umístila značka švýcarských hodinek Rolex a první pětku uzavírá značka automobilu s více než stoletou tradicí Rolls-Royce.
Luxusní značka musí být podle dotázaných především mimořádně kvalitní, musí umět vyvolat pocit výjimečnosti a pomáhá reprezentovat společenský status.