Marketing

Příběh Botas 66 na konferenci Shopper Marketing 2011

Minulý týden v se  úterý 27. září v pražském hotelu Olympik Artemis konala konference Retail in Detail – Shopper Marketing 2011, kterou pořádala společnost Blue Events. Základním tématem byl Nový fenomen: Social Shopper a hlavním řečníkem celého dne byl Hugh Boyle, Global Digital Director v Ogilvy Action z Velké Británie se svou prezentací s názvem Kdo je a co chce Social Shopper?

I když je Hugh Boyle zkušený řečník, ještě více mne však zaujal, a podle ohlasu přítomných v sále a i organizátorů nejen mne, příspěvek marketingového ředitele společnosti artport/botas 66 Roberta Janči s jistě výmluvným názvem E-social: Chcete, aby si vaši značku zákazníci jen kupovali nebo aby ji milovali?

Nejen z prezentovaných informací, ale především z energetického a zapáleného projevu řečníka bylo znát, že svůj produkt a i svoji firmu vzal za své nejen management, ale především samotní zaměstnanci. Společnost měla na starosti znovuzavedení tradiční české značky obuvi – Botas 66, jejíž výroba stále probíhá ve Skutči, ale marketing, prodej a další aktivity je v kompetenci právě společnosti artport/botas 66.

Je jasné, že jen z tradice by se česká obuv dnes na trhu neuplatnila. Navíc v době, ve které se prakticky většina bot, především u hlavních celosvětových sportovních značek (Nike, Adidas, Puma) vyrábí v asijských zemích. Je tedy velmi unikátní, že se značka Botas 66 vyrábí přímo v zemi svého původu, tedy v České republice. Hlavním prvkem musí být tedy odlišení. A jak Robert Janča uvádí, DNA jejich značky je JEDINEČNÝ DESIGN. Proto hlavním mottem celé firemní filozofie je výrok Steva Jobse, zakladatele Apple Computer: „Lidé často nevědí, co chtějí… dokud jim to neukážete.“

Na počátku všeho je kvalitní bílá Botaska, která však má různá barevná provedení (nyní v desítkách variant), které marketingu umožňují oslovit různé zákaznické segmenty. Vzhledem k tomu, že je společnost artport/botas 66 menšího rozměru, bylo hned od počátku nutné zvolit takové formy marketingového mixu, které nejsou nákladné, ale přitáhnou patřičnou pozornost a především zajistí dostatečný prodej.

Marketingový model značky Botas 66 se tedy skládá z následujících částí:

1) Unikátní prodejní koncept

  • designová prodejna s prodejním pultem striktně neodděleným od ostatních prostor
  • u prodejního pultu v interakci s prodavačem si zákazník často ověřuje svoji představu o značce a vytváří si k ní vztah, proto v tomto styčném bodě musejí prodávat proškolení odborníci se zapálením pro značku

    2) Motivovaný personál

  • filozofií společnosti je teze, že značka sama o sobě není živá, ale ožívá až v chování zaměstnanců (ambasadorů značky)
  • co nejvíce spojit vnímanou hodnotu značky, její externí komunikaci s konzistentním chováním všech zaměstnanců
  • zaměstnanci musí sami věřit a ukazovat navenek, že zákazníci dostávají za své peníze správnou hodnotu

    3) Budování důvěry

  • důvěra se dá vybudovat pouze na zážitku (nejlépe doporučení) a samotným vyzkoušením obuvi.
  • doporučení – je levné, efektivní a navíc i zábavné, lidé dbají více na doporučení rodiny a přátel než na bombastickou reklamu, napodobuje fyzické interakce zákazníků v prodejnách

    4) Inovace

  • kvalita a především design
  • originalita

    5) Jednotnost koncepce

  • vše okolo značky a společnosti musí být jednotné, včetně chování každého zaměstnance

    6) Příběh značky

  • pro vlastní příběh značky Botas 66 byl vypracován speciální e-social model:
  • vášeň – inovace, historie a kvalita značky
  • být součástí firmy i bez platu a dobrovolnictví – spolupráce na různých úrovních (designéři, rodinní příslušníci zaměstnanců, externí pracovníci, apod.)
  • důvěra ve firmu
  • odpouštění chyb – v případě chyby firmy přichází pro zákazníka kompenzace – 15% sleva na další nákup, 10% sleva pro nákup kamaráda
  • nákup jako dárek – kvalitní design obalů, vložení něco navíc
  • vytvoření „like“ komunity na sociálních sítích, –
  • po celém světě – pomoc od zapálených lidí v zahraničí při rozvoji firmy na další trhy

    7) Prodejní kanál

  • vlastní obchody
  • mall.cz – exkluzivní spolupráce, odbourávání bariér e-nákupu obuvi, teze, že e-shop není prodejce levného zboží

    Obuv Botas 66 získala za svou marketingovou koncepci, kvalitu a design řadu domácích i mezinárodních ocenění. Ale tím nejhlavnějším úspěchem je jistě rostoucí zájem jejich zákazníků, což dokumentuje i nedávné vyprodání celé řady rainbow maker a zavedením dočasného pořadníku na další kusy. Značku Botas 66 si kupují nejen Češi, ale také cizinci, kteří si obuv v patřičném designovém obalu odvážejí přátelům jako dárek.

    Je tedy znát, že i menší společnost, která má svou jasnou a dlouhodobou vizi, zapálené zaměstnance a kvalitní produkt s příběhem, může i na tak konkurenčním trhu jako je ten obuvnický, uspět.

  • Čtěte také

    Napsat komentář

    Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *