Marketing

Experiment na ISS: Nejdříve na YouTube Space Lab

Video portál YouTube a společnost Lenovo ve spolupráci se společností Space Adventures a kosmickými agenturami, včetně Národního úřadu pro letectví a vesmír, Evropské kosmické agentur a Japonské výzkumné agentury pro letectví a vesmír, představily YouTube Space Lab, celosvětovou iniciativu, která vyzývá 14 – 18leté studenty, aby navrhli experiment, který může být proveden ve vesmíru. Vítězné experimenty budou realizovány na palubě Mezinárodní vesmírné stanice (ISS) a živě vysílány na YouTube. Space Lab odráží úsilí společnosti Lenovo zaměřující se na vzdělávání studentů prostřednictvím informačních technologií a také snahu portálu YouTube o zviditelnění a zpřístupnění hodnotného online vzdělávacího obsahu.

Pozvaní vědci, astronauti a pedagogové, včetně renomovaného profesora Stephena Hawkinga, pana Williama Gerstenmaiera ve funkci Associate Administrator for Human Exploration and Operations při NASA, bývalého astronauta Lelanda Melvina ve funkci Associate Administrator of Education při NASA, Franka De Winnea – astronauta z ESA, Akihika Hošideho – astronauta z JAXA, a zakladatele Cirque du Soleil Guye Lalibertého, budou hodnotit přihlášky pocházející z komunity uživatelů YouTube. Studenti rozdělení do dvou věkových kategorií, 14 – 16 let a 17 – 18 let, a to buď samostatně, nebo ve skupinách až tří studentů, budou moci nahrát na YouTube.com/SpaceLab video popisující navrhovaný experiment.

„Věříme, že podobné projekty za podpory firem zaměřených na hi-tech a komunikace, jako jsou Lenovo a YouTube, mohou i u českých studentů podnítit zájem o praktický význam dobývání vesmíru. Pevně doufáme, že účast našich studentů bude hojná tak, jak je v poslední době obvyklé, a že naši studenti získají i některou z hlavních cen. Nezapomínejme na to, že jsme jeden z nemnoha národů s nesmazatelnou stopou ve vesmíru,“ říká Milan Halousek z Centra studentských aktivit České kosmické kanceláře.

Šestice regionálních finalistů se následně sejde v březnu 2012 ve Washingtonu, aby na vlastní kůži zažila let při nulové gravitaci (ZERO-G) a získala další ceny. Z této šestice studentů budou vyhlášeni dva celkoví vítězové, z každé věkové skupiny jeden, a jejich experimenty budou později realizovány 250 mil nad zemí a živě vysílány na YouTube. Kromě toho si budou celkoví vítězové moci vybrat jedinečný vesmírný zážitek: buďto výlet na ostrov Tanegašima v Japonsku a sledování experimentálního startu rakety směřující k ISS, nebo poté, co dosáhnou věku 18 let, jedinečný astronautický tréninkový zážitek ve Hvězdném městečku v Rusku, školicím středisku pro ruské kosmonauty. Školení bude obsahovat řadu stejných tréninkových kurzů a simulací, které mění běžného člověka ve skutečného astronauta stejně jako VIP prohlídku Moskvy. Účastníci na závěr obdrží upomínkové předměty včetně obleku pro vesmírný let.

Jako přední dodavatel počítačů pro studenty všech věkových kategorií rozšiřuje společnost Lenovo vzdělávání i mimo vyučovací hodiny pomocí počítačových řešení a tabletů. Razí také cestu progresivního pedagogického výzkumu pod vedením Education Research Initiative (ERI), výzkumné části společnosti Lenovo. K aktuálním projektům ERI patří iniciativa Student Global Leadership, ve které studenti z pěti zemí a s použitím tabletů Lenovo virtuálně spolupracují na řešení světových problémů výroby a skladování energie, dále projekt vzdělávání učitelů v Bastow Institute, prvním světovém vzdělávacím zařízení pro učitele základních a středních škol, směřující k používání technologií inovativním způsobem, a spolupráce s ETS, předním světovým poskytovatelem vzdělávacích testů, v boji proti letnímu studentskému „odlivu mozků“ při zjišťování, zda absolvování častých a nenáročných testů během letních prázdnin zlepšuje u studentů schopnost uchování získaných vědomostí. Při tomto průzkumu jsou přitom používány notebooky ThinkPad.

„Pracovali jsme více než 20 let s pedagogy po celém světě na posílení výuky a učení pomocí  inovativních technologických produktů, které digitálně propojují učebny se světovou znalostní ekonomikou,“ řekl Mike Schmedlen, ředitel divize Worldwide Education společnosti Lenovo. „Space Lab doplňuje náš závazek ke vzdělávání tím, že dává učitelům jedinečnou příležitost, aby u studentů podnítili kreativitu a zájem o učení, a společně pomohli přijít na kloub některé ze záhad vesmíru.“

Space Lab se stal součástí široké vzdělávací nabídky videoportálu YouTube, do které patří i YouTube.com/EDU, který obsahuje nepřeberné množství kvalitních vzdělávacích videí od pedagogů všech předmětů a úrovní. Pedagogové mohou využít kanál YouTube.com/Teachers, který obsahuje návody, jak efektivně začlenit videoprojekce do výuky.

„Je pro náš důležité podpořit novou generaci vědců, proto jsme se rozhodli spustit kanál YouTube Space Lab a nabídnout tak mimořádně nadaným studentům příležitost uskutečnit svůj experiment ve vesmíru,“ řekl Zahaan Bharmal, marketingový manažer pro Evropu, Střední východ a Afriku společnosti Google, který stojí za nápadem vytvořit Space Lab. „Chceme podnítit studenty, aby se pustili do objevování světa vědy a vesmíru a na kanálu YouTube Space Lab vytvářeli, sdíleli a objevovali ta nejlepší videa, která souvisí s vesmírem a vědou.“

Podrobnosti a časová osa:
Studenti mohou odeslat dvouminutová videa do 7. prosince 2011. Video může být stejně jednoduché, jako je nákres na tabuli nebo demonstrace makety ve třídě. Každé video musí nicméně vysvětlit následující:

Experimentální otázku: vědeckou otázku, kterou chce účastník otestovat.

Hypotézu: kvalifikovaný odhad odpovědi na experimentální otázku.

Metodu: Jednoduché vysvětlení metod použitých k provedení experimentální zkoušky hypotézy v mikrogravitaci.

Výsledky: očekávané výsledky experimentu.

Účastníci mohou odeslat až tři experimenty ze dvou vědeckých disciplín – z biologických nebo z přírodních věd. Top 60 finalistů bude oznámena 3. ledna 2012, kdy začne časové hodnocení a hlasování veřejnosti. Celkoví vítězové (dvě osoby/dva týmy vybrané z regionálních vítězů, jeden v každé věkové kategorii) budou vyhlášeni v březnu 2012 v USA.

Experiment obou vítězů/týmů bude živě streamovaný z vesmíru a kromě výletu do USA tito vítězové absolvují let s nulovou gravitací (ZERO-G), obdrží notebook Lenovo IdeaPad a dostanou na výběr jednu ze dvou již zmiňovaných cest. Zbývající čtyři regionální vítězové získají také výlet do USA, let ZERO-G a notebook Lenovo IdeaPad.

Vesmírem inspirovaný tablet
Notebooky Lenovo ThinkPad hrály od roku 1995 důležitou roli na palubě desítek vesmírných misí raketoplánů NASA a jsou v současné době používány astronauty při kritických operacích na palubě Mezinárodní kosmické stanice. Pro připomenutí role technologií značky Lenovo v oblasti kosmického výzkumu a programu Space Lab společnost Lenovo dnes představuje tablet ThinkPad Space Lab Special Edition určený pro vesmírné nadšence. Astronauty inspirované balení obsahuje 32GB tablet ThinkPad s předinstalovanými aplikacemi souvisejícími s vesmírem a vzděláváním, odznakem mise Mezinárodní kosmické stanice, nálepkou Space Lab, koženou tašku a sluchátka s potlačením šumu a je prodáván prostřednictvím www.lenovo.com/Spacelab.

Pro více informací o programu, včetně oficiálních pravidel, navštivte youtube.com/Spacelab

Čtěte také