Marketing

Jak (ne)dělat reklamu (3.)

Na první pohled to vypadá pěkně. Podle informace MarketingJournal.cz si v Pepsi vypočítali, že každý ze tří stovek tisíc zaměstnanců má v průměru 190 přátel na sociálních sítích, a teď dělají vše pro to, aby je oslovili. V interních newsletterech přibyla tlačítka pro sdílení obsahu a pracovníci jsou školeni, co a jak pouštět ven. „Tento trend by se mohl ujmout v řadě velkých korporací,“ soudí autor článku. Idylka? Jen na první pohled.

Když něco vypadá příliš pěkně, má to obvykle háček. Zvláště když se zdá, že můžete udělat velký byznys v podstatě zadarmo. Podobně se i obchodníci domnívali, že na tom davu, který se denně připojuje k Facebooku, není možné nevydělat. Jak se ukázalo, možné to je. Přehlédli totiž, že lidé se tam chodí bavit, ne nakupovat.

Není ani třeba brát v úvahu horší variantu, totiž že firmy budou své zaměstnance ke klikání na tlačítka nutit a dávat jim podle toho prémie. Na průšvih mohou zrovna tak zadělat nadšenci, podporující obchodní zájmy svého zaměstnavatele z přesvědčení, že zakotvili v tom nejlepším podniku na světě, myslícím dvacet čtyři hodin denně na blaho lidstva.

Většině přátel asi nebude vadit, když je občas upozorníte na něco zajímavého. Ale když do vás bude 190 lidí den co den pumpovat informace, jak je jejich firma skvělá (neboť skoro každý někde pracuje), tak to jednoduše vzdáte a místo sledování sociálních sítí půjdete do hospody. Tedy pokud někdo mezi tím nevymyslí, že i tam by se dalo s firemní propagací něco udělat. V podstatě to dopadne stejně jako s obchodními e-maily. Dokud jich nebylo moc, daly se dokonce považovat za zajímavé. V době, kdy vám jich denně přistanou ve schránce desítky až stovky, je to jednoduše spam. S tím rozdílem, že odesílatele otravných e-mailů obvykle neznáte, kdežto šiřitele zpráv, jak je Pepsi (nebo cokoliv jiného) skvělá, ano.

Takže konce takového úsilí, pokud se opravdu začne lavinovitě šířit, vidím dva: Buď to zlikviduje Facebook a spol., nebo lidé přestanou kupovat Pepsi a všechny další otravy. Řekl bych, že ani jedno není v zájmu těch zmíněných velkých korporací.

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *