Výzkum trhu

Fandové bez hranic utratí v Evropě každou fotbalovou sezónu 35 mld. eur

U příležitosti finálového utkání Ligy mistrů její oficiální sponzor, společnost MasterCard, popsala nový druh fotbalových fanoušků. Ti při fandění zahraničním klubům utratí v Evropě každou sezónu dohromady neuvěřitelných 35 miliard eur, čímž potvrzují, že zažít historické události na vlastní kůži je skutečně k nezaplacení.

O novém rozrůstajícím se fenoménu evropských fotbalových fanoušků, tzv. fandech bez hranic, informují společnost MasterCard a vysoká škola European Business School (EBS). Ať už se jedná o výdaje za návštěvy utkání v zahraničí, platby za televizní programy, nebo koupi klubového reklamního zboží, fandové bez hranic utratí za sezónu celkem tolik, že by to stačilo na výstavbu 100 stadiónů, jako je Fußball Arena v Mnichově, nebo na koupi 372 Cristianů Ronaldů či dokonce 562 Fernandů Torresů.

Čísla zveřejněná při příležitosti letošního finále Ligy mistrů ukazují, že jednu čtvrtinu evropských milovníků fotbalu tvoří právě fandové bez hranic. Přičemž nejpopulárnějším zahraničním týmem je FC Barcelona (29 %), následují Real Madrid (10 %) a Manchester United FC (8 %).

„Studie společnosti MasterCard zkoumá posuny v chování fotbalových fanoušků a sleduje, jaký vliv na útratu fandů mají změny v tom, jak se ztotožňují s kluby. Je fascinující sledovat, jak si fandové hledají nové způsoby přiblížení se hře – například tím, že si oblíbí nějaký zahraniční klub, aby si více užili fotbalové momenty k nezaplacení,“ uvedl Hany Fam, ředitel pro strategická partnerství a rozvoj trhu společnosti MasterCard Europe.

Jak fandové bez hranic utrácejí?
Fandové bez hranic za sezónu utratí celkem 35 miliard eur, a to následovně:

  • Jedna pětina těchto výdajů, neboli 7,5 miliardy eur, jde na poplatky za placenou televizi.
  • Reklamní zboží se značkou klubu odčerpá 13 % z veškerých útrat zahraničních fandů.
  • Návštěva utkání představuje 10 % výdajů fandů bez hranic, přičemž další 2,5 miliardy eur jdou na jídlo, pití a další zboží zakoupené na místě.
  • 6 % utratí při návštěvě restaurací nebo sportovních barů kvůli sledování utkání na velkoplošné obrazovce a 5 % představují poplatky klubovým televizním kanálům.
  • Na domácí utkání zahraničního klubu jezdí každý čtvrtý fanda. Ubytování a cestování spojené s přítomností na utkání nebo návštěvou oblíbených stadionů stojí fandy bez hranic každoročně 8,75 miliardy eur – tedy jednu čtvrtinu celkových výdajů.
  • Jedna třetina všech fandů bez hranic si zarezervovala cestu jen kvůli utkání nebo návštěvě stadionu, jedna pětina úmyslně spojuje návštěvu utkání s krátkým pobytem v daném městě anebo začlení utkání do obvyklé dovolené. To má pozitivní dopady na cestovní ruch.
  • Města, která fandové bez hranic navštíví kvůli utkání, tak celkově za sezónu získají asi 4,5 miliardy eur.

Kategorie fanoušků bez hranic
Fanoušci se dělí do těchto tří skupin:

Fandy tváře klubu přitahuje fotbalová filozofie klubu (85 %) a jeho úspěchy (79 %), přičemž představují téměř dvě třetiny (60 %) všech fandů bez hranic.

Fandové regionu tvoří 12 % celkového množství fandů bez hranic. Mnozí fandí „svému“ zahraničnímu týmu, protože mají určitý vztah k jeho domovskému městu. 55 % z nich pravidelně navštěvuje region, z něhož klub pochází.

Fandové hvězd představují 11 % fandů bez hranic. Jejich klubová přízeň se řídí konkrétními osobnostmi hráčů nebo trenérů a jsou ochotni změnit barvy podle toho, kam se přesunou jejich oblíbenci.

Ředitel Institutu pro sport, obchod a společnost na německé vysoké škole EBS profesor Sascha Schmidt, poukázal na tři základní trendy, které daly vzniknout kategorii fandů bez hranic.

„Zaprvé narůstající mobilita v kombinaci se snadnějším a levnějším mezinárodním cestováním znamená, že zahraniční kluby již nejsou nedosažitelné. Zadruhé nové možnosti přístupu k informacím dovolují fanouškům získávat snadno informace o zahraničních klubech a komunikovat s fandy z jiných zemí, díky čemuž získávají pocit větší sounáležitosti s klubovým životem. A konečně nárůst publicity a statusu celebrit u špičkových světových hráčů a trenérů překonává jazykové a kulturní rozdíly a působí jako tmel, který spojuje fandy z různých zemí.“

– red –

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *