banner_left
banner_right
Internet

Na kom závisí úspěch na Internetu

Ještě před několika lety se zdálo, že pro úspěch na Internetu jsou potřeba hlavně programátoři, pak SEO konzultanti a nakonec možná někdo z marketingu. A to v tomto pořadí. Dnes se situace obrátila, resp. se vše dostalo do normálního stavu.

Dříve bylo naprosto běžné, že si každá firma toužící po www stránkách hledala nějakého programátora nebo firmu disponující zástupem vývojářů a počítačových expertů. Všichni si mysleli, že Internet a www stránky jsou něco technického a nejlépe tomu přece rozumí právě tito lidé a firmy. Nikoho snad ani nenapadlo, že to může být jinak, a že jde především o marketing.

Právě marketing má za cíl přesvědčit lidi, aby si produkt koupili. Přes různé vznešené cíle, používané v mnoha podnicích, o zvyšování povědomí o firmě a jejich produktech, vytváření dobrého jména, vyzdvihování kvality produktů atd. je konečným cílem právě prodej. A v tomto kontextu je tvorba webů pouze jedna stránka marketingu. Marketing na Internetu zahrnuje mnoho dalších aktivit a současně musí být včleněn do marketingu celé firmy. Pracovníci marketingu tak dnes hrají klíčovou roli i při vytváření stránek. Na nich záleží, co na stránkách bude a jakou budou mít podobu. Na nich budou také veškerá rozhodnutí o využívání různých způsobů komunikace. Formy reklamy, podpory prodeje, public relations nebo přímého marketingu nebude přece vybírat a hodnotit webmaster!

Také kdysi všemocní „SEO mágové“ dnes ztrácí půdu pod nohama. Na „vině“ jsou změny ve vyhledávání a důsledné tažení Googlu proti nekalým a podvodným praktikám. Přesto se ještě najdou zákazníci, kteří těmto podvodníkům skočí na špek. Ale neznalost neomlouvá. O této problematice byly napsány stohy článků a knih, takže i laik může brzy zjistit, jak se věci mají. Když si někdo kupuje auto, neví sice jak se vyrábí, ale ví, že musí mít motor. Podobnou informaci lze zjistit i o internetovém marketingu, resp. SEO.

Nedávno jsem se setkal s tím, že pracovník marketingu středně velké firmy chtěl, aby jejich dodavatel webové prezentace zajistil sledování a vyhodnocování chování návštěvníků stránek. A dostal skutečně fascinující odpověď: „K čemu to potřebujete?“. Okamžitě bych s takovým dodavatelem přerušil veškerou spolupráci. Pokud totiž tito lidé neznají ani základy internetového marketingu, mají alespoň mlčet a udělat, co se po nich chce.

V dnešní době nemůže každý umět všechno a logicky je profese programátora a marketéra na hony od sebe vzdálená. Celý problém je v tom, jak se Internet rozvíjel. Zpočátku to skutečně byla technická záležitost a málokdo si uměl představit, kam se to celé posune. Zlom nastal ve chvíli, kdy se zjistilo, že Internet může vydělávat. A to hodně. V tomto okamžiku začal stoupat význam lidí zabývajících se marketingem. Tím ovšem nechci říct, že programátoři jsou menší profesionálové. I oni se podílí na celkovém úspěchu, samozřejmě. Jen se změnilo pořadí důležitosti.

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *