Výzkum trhu

Cenové nůžky k prospěchu spotřebitele

Pečlivá domácí příprava před nakupováním rychloobrátkového zboží v supermarketu se vyplatí. Konkurenční boj mezi řetězci vede ke slevám, ze kterých může spotřebitel těžit pro svou peněženku. Řetězce vydělávají na těch, kdo se o slevy nestarají.  

Monitoring ppm factum dlouhodobě mapuje cenový vývoj v obchodních řetězcích a nahlíží na reálné ceny, za které zákazník pravidelně nakupuje. Pravidelně s týdenní frekvencí jsou podle metodiky ppm factum monitorovány stálé a nejnižší akční ceny v daném týdnu v koši 22 nejčastěji nakupovaných rychloobrátkových výrobků. V období září 2011 až září 2012 byly monitorovány řetězce Albert Hypermarket, Albert Supermarket, Billa, Globus, Interspar, Kaufland, Lidl, Makro, Norma, Penny, Tesco Expres, Tesco Hypermarket a Tesco Supermarket.   

Celkový vývoj trhu v posledním roce byl velmi dynamický. Zásadním způsobem ho ovlivnily změna výše DPH i rostoucí výrobní náklady na straně dodavatelů. Strategické reakce řetězců byly v průběhu monitorovaného období různé. V celku se ovšem prosazuje dlouhodobý trend zdražování, který sebou přináší zpomalení objemu prodejů. Tento trend se obchodníci snaží „kompenzovat“ atraktivně prezentovanými slevovými akcemi. Ty přinášejí zajímavou nabídku pro zákazníka a nakonec i nezanedbatelné prodeje pro samotné řetězce. 

Vývoj stálých a akčních cen jde „proti sobě“, ve všech řetězcích napříč trhem lze pozorovat trend rozevírajících se nůžek. Na podzim 2011, byl průměrný rozdíl mezi stálou a nejnižší akční cenou, tedy celková sleva standardizovaného cenového koše, 26 %. V nákupním koši rychloobrátkových výrobků (podle metodiky ppm factum) měl zákazník šanci při jednorázovém nákupu ušetřit při troše štěstí a poctivé domácí přípravě téměř 200 Kč, konkrétně zaplatit namísto 770 Kč ve stálých cenách jen 572 Kč v cenách akčních.  

Na konci roku 2011, ještě před změnou DPH, zvýšily řetězce stálé ceny produktů. Tím vznikla iluze, že počátkem roku již nezdražují tak razantně, jak se očekávalo. Během prvních měsíců roku 2012 ale nadále docházelo k postupnému navyšování stálých cen, což zákazníkům připadalo v souvislosti se zvýšením daně přirozené. Díky celkovému nárůstu cen si poté na přelomu března a dubna mohly řetězce dovolit opět ceny snížit a zdánlivě „vzdorovat“ nárůstu DPH. 

Při prvním letmém srovnání je patrné, že slevy ve sledovaném období narůstají. Je ale zřejmé, že výnos ztracený v důsledku akčních slev si řetězce nechtějí nechat vzít a pomalu je kompenzují zvyšováním stálých cen. Průměrné stálé ceny ve standardním cenovém koši ppm factum vykazují v září 2012 meziroční nárůst o 6,2 % a vyšplhaly se na 818 Kč. Ceny nabízené ve slevových akcích však současně klesaly. V září 2012 se již celková prezentovaná sleva, tedy rozdíl mezi stálou a nejnižší akční cenou, pohybuje na úrovni 34 %, akční cena spotřebního koše ppm factum je 542 Kč. Opticky tak obchodní řetězce dosahují efektu rostoucí slevy. Zákazník, který pozorně sleduje nabídku akčních cen, má možnost ušetřit na stejném běžném nákupu zboží v cenovém koši až 280 Kč. Trend snižování ceny v akční nabídce ovšem vykazuje mírnější dynamiku než nárůst cen stálých, v meziročním srovnání celková nejnižší akční cena poklesla jen o 5,2 %. Právě tento rozdíl mezi tempem růstu základních a akčních cen je základem ekonomických úspěchů obchodních řetězců.  

Seznam sledovaných výrobků v cenovém koši:
Chléb konzumní kmínový bochník 1150g // 1200g, Máslo čerstvé 250g (nejlevnější), Mléko 1,5% nejlevnější krabicové 1l trvanlivé, Vejce čerstvá M 10ks, Cukr krupice nejlevnější 1kg, Rostlinný tuk Rama Classic 500g, Mouka polohrubá nejlevnější 1kg, Tavený sýr Veselá kráva přírodní 8 porcí 140g, Pomeranče 1kg, Banány 1kg, Rajčata červená 1kg, Pivo Pilsner Urquell lahev 0,5l, Coca Cola 2l, Minerální voda Mattoni přírodní 1,5l PET, Čokoláda Milka 100g, Bohemia – Tradiční české brambůrky 160g, Mletá káva Jacobs Aroma Standard 250g, Instantní káva Nescafé Classic 200g, Deosprej dámský Rexona Woman Sexy 150ml, Šampón Head&Shoulders Classic 2v1 200ml, Zubní pasta Signal family daily white 75ml, Míša Algida tvaroh 55ml.

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *