Výzkum trhu

V českých domácnostech se nakupuje více kávy než čaje

Na trhu teplých nápojů bojují o přízeň dvě kategorie – káva a čaj. Z pohledu počtu kupujících jde o víceméně vyrovnaný souboj, protože v období od září 2011 do srpna 2012 nakoupilo shodně čaj i kávu 93 procent českých domácností. Směrodatným údajem je nejen počet kupujících, ale i intenzita konzumace daných kategorií v objemu, které umíme jednoduše přirovnat k počtu šálků nápoje nakoupeného do jedné domácnosti.    

V průměru nakoupila každá česká domácnost ve zmiňovaném období přes 900 šálků kávy a téměř 500 šálků čaje. Co se týká frekvence nákupu kávy a čaje, káva se do domácností nakupuje v průměru 14krát, zatímco čaj 12krát do roka. Ve prospěch kávy hraje zejména to, že kupující nakoupí větší počet šálků na jeden nákup. To se odráží také v hodnotě průměrného nákupu, která činí u čaje necelých 40 Kč, zatímco za kávu utratí domácnosti při jednom nákupu v průměru více než dvojnásobek. Vyplývá to zjištění spotřebitelského panelu domácností GfK, který kontinuálně monitoruje reálné nákupy na reprezentativním vzorku 2000 domácností.

„Intenzitu spotřeby čaje v domácnostech ovlivňuje jednoznačně sezónnost. Zatímco v případě čaje můžeme sledovat, že nejsilnějším obdobím jsou z pochopitelných důvodů chladnější měsíce v roce, káva tímto „handicapem“ netrpí. Kupující kávy si dopřejí svůj oblíbený nápoj celoročně,“ říká Richard Piluša, Client Service Team Leader spotřebitelského panelu GfK Panel Services v České republice.

Spotřeba kávy v českých domácnostech

Pokud bychom měřítkem obliby určili počet oslovených kupujících, pak by s těsným předstihem před instantní kávou zvítězila v České republice káva mletá a zrnková, kterou si v období od září 2011 do srpna 2012 zakoupily necelé ¾ českých domácností. Instantní káva na druhém místě oslovuje jen nepatrně nižší počet domácností. Kávové speciality a směsi pak ve stejném období zakoupila alespoň jednou každá druhá domácnost.

Pokud bychom ale vzali jako rozhodující to, kolik spotřebitelé za daný typ kávy utratí nebo kolik šálků nakoupí, dostane se na přední příčky přesvědčivě právě instatní káva. „České domácnosti si v daném období nakoupily v průměru více než 650 šálků instatní kávy. Mletá a zrnková káva skončila podle nakoupeného objemu na druhém místě s téměř 400 šálky, kávové speciality a směsi se nacházejí na třetím místě s více než 100 šálky na domácnost. Velmi podobnou situaci můžeme sledovat i na Slovensku,“ dodává Richard Piluša.

Spotřeba čajů v českých domácnostech

V případě čajů si největší oblibu získaly čaje ovocné – nakupuje je až osm z deseti domácností. Následují čaje bylinné, které najdeme v šesti z deseti domácností. Třetím nejrozšířenějsím typem je čaj černý, po kterém při nákupu v průměru sáhne více než polovina českých domácností.

Z pohledu nakoupeného množství v šálcích se nicméně pořadí opět změní a černé čaje s takřka 250 šálky na domácnost v průměru obsadí nejvyšší příčku. „Zatímco se v České republice nejvíce pije černý čaj, na Slovensku  se vypije více čaje ovocného, který je z pohledu nakoupeného množství u našich východních sousedů na prvním místě,“ dodává Piluša z GfK.

Data pocházejí z panelového průzkumu GfK Consumer Panel Services, který jako jediný v České a Slovenské republice konzistentním způsobem monitoruje trh ve všech nákupních místech a sleduje celý nákupní košík veškerého rychloobrátkového zboží včetně čerstvých potravin. Průzkum se realizoval na vzorku 2000 českých domácností prostřednictvím metody InHome Scanning skenováním nákupů domácností.

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *