Výzkum trhu

Nejvíce domácností dává přednost hypermarketům

Je to teprve pět let, co byl v České republice otevřen první hypermarket. Expanze těchto velkoplošných prodejen byla ovšem tak strmá, že se během tohoto krátkého časového úseku dokázal hypermarket stát nejpreferovanějším nákupním místem v zemi. Potvrzují to výsledky největšího každoročního komplexního výzkumu nákupního chování české populace SHOPPING MONITOR 2001/02, realizovaného společnostmi INCOMA Research a GfK Praha v listopadu letošního roku na reprezentativním vzorku 2000 domácností České republiky.

V průběhu devadesátých letech dávala většina Čechů a Moravanů při nákupu potravin přednost malým samoobsluhám, na sklonku dekády se stal hlavním nákupním místem supermarket. Jeho nadvláda však netrvala dlouho. Na první příčku pomyslného pořadí se letos poprvé prodraly hypermarkety – počet domácností, které jim dávají při nákupu rychloobrátkového zboží přednost vzrostl již na 29%. Supermarkety a malé samoobsluhy mírně ztratily (na 26%, resp. 20%), naopak i nadále mírně posilují diskontní prodejny, orientované zejména na cenově citlivější zákazníky (preferuje je 18% domácností).

Tento vývoj souvisí s měnícími se nákupními zvyklostmi. Ochota dojíždět za nákupy opět vzrostla. Auto používá při nakupování pravidelně již 59% českých domácností, nejčastěji jsou to právě zákazníci hypermarketů a diskontů, kteří nakupují autem v 83%, resp. 74% případů.

Důležitým rysem také je rostoucí náročnost nakupujících. Spokojenost zákazníků s nákupními podmínkami je sice celkově velmi vysoká, nicméně v posledním období již můžeme pozorovat rostoucí míru kritičnosti a zvyšování nároků na úroveň nabídky. Zákazníci mají možnost porovnávat mezi jednotlivými řetězci a stále více si uvědomují jejich nedostatky. Vedle tradičně důležitých faktorů jako jsou ceny, kvalita zboží, šíře sortimentu či dostupnost prodejny nabývají na významu také další aspekty jako je například rychlost odbavení či kapacita parkoviště.

Domácnosti nejčastěji uváděli jako své hlavní nákupní místo prodejny Kaufland, Penny Market, Jednota, Plus Diskont a Albert. V prvních deseti nejvíce zmiňovaných prodejnách nakupuje již 68% domácností oproti loňským 60%, což je známkou toho, že trh se dále koncentruje.

Respondenti výzkumu se vyjadřovali i k jednotlivým řetězcům, které na českém trhu působí. Nejlépe hodnoceným řetězcem co do výše cen je Makro, vysokou oblibu hypermarketů dokumentují první příčka firmy Carrefour při spotřebitelském hodnocení kvality nákupního prostředí a nejlepší hodnocení prodejen Globus a Tesco hypermarket v případě šíře sortimentu.

Technické parametry:
autoři INCOMA Research + GfK Praha, representativní celostátní šetření uskutečněné v listopadu 2001, osobní rozhovory v domácnostech, stratifikovaný náhodný výběr, 2080 rozhovorů.

Podrobnosti k výsledkům projektu „SHOPPING MONITOR 2001/02“ přinášejí přiložené grafy.

Grafy:
Typ nákupního místa potravin
Vývoj spokojeností zákazníků s kvalitou zboží

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *