Knihy

Kniha „Public Relations- řízená komunikace podniku s veřejností“

Public Relations je termín skloňovaný ve všech pádech. Málokdo ale ví, co vlastně do této oblasti spadá a jak důležitá pro organizaci skutečně je. Vydavatelství Computer Press uvedlo na trh vynikající knihu, která taje a zákoutí PR dokonale odkrývá.

Na českém trhu zatím není příliš mnoho knih s tématikou Public Relations, které by se zaměřovaly na tuto oblast komplexněji a s důrazem na všechny její stránky. První vlaštovkou v tomto směru je ale nová kniha Public Relations – řízená komunikace podniku s veřejností, jejímž autorem je Clarke L. Caywood.

Tato publikace mě zaujala už na první pohled – jednak svým obsahem (šest set hustě popsaných stran je poměrně dost) a jednak velmi pěknou tvrdou obálkou. Nejdříve jsem k ní ale přistupoval spíše trochu skepticky – další americká kniha pro nadnárodní korporace, kterou běžný český podnikatel nemá šanci v plné míře využít. Nicméně záhy jsem svůj postoj změnil.

PR je oblast, která – ač si to ještě stále naprostá většina podnikatelů neuvědomuje – má pro organizaci mimořádný význam. Tato kniha se snaží ukázat komunikaci s veřejností ze všech úhlů pohledu a představit zejména hlavní principy a fungování PR, které je společné všem typům společností.

Vše je ilustrováno celou řadou názorných příkladů, které mají vazbu buď na potravinářský, farmaceutický nebo jiný průmysl. Nechybí ale ani pohled na PR v oblasti státní správy, ve zdravotnictví nebo v neziskových organizacích, což jsou témata, která zatím v českých knihách vůbec probírána nebyla.

Přejděme ale k obsahu. Ze všeho nejdříve je nám předložena historie a vývoj PR. Zde se konfrontují různé pohledy v různých dobách. Postupně se pak přesouváme do současnosti a zjišťujeme, k jakému vývoji v oblasti vnímání zákazníka za posledních několik desítek let došlo a jak výrazně se změnila koncepce PR.

Další část knihy má především praktický charakter. Zaměřuje se specificky na media relations a předkládá odlišnosti mezi globálními a lokálními médii a dále pak teorii vztahů s televizními a rozhlasovými prostředky.

Dále se v knize setkáme s propojením marketingu a PR nebo jednou velice důležitou částí – vztahy uvnitř společnosti. I interní vztahy mezi zaměstnanci spadají do PR a jsou velmi důležité. Nechybí ani podstatné trendy moderní doby jako sponzorství v rámci strategie podniku v oblasti vztahu s veřejností. Vše je pochopitelně dokumentováno příklady z praxe.

Poměrně rozsáhlá část knihy se věnuje řešení krizových situací. Tady se mi velice líbí právě nasazení příkladu jako modelové pomůcky. Autor si vybral jeden nechvalně známý případ, s nímž se musela potýkat společnost PEPSI, a hodnotí, jak se z hlediska PR zachovali její zaměstnanci.

Zbylá část knihy se zaměřuje zejména na další vývoj PR a směr, kterým se ubírá. Nechybí tak pohled na novodobé mediální taktické prostředky nebo řadu nových koncepcí a myšlenek. V samotném závěru už na nás čekají pouze specifické odlišnosti mezi některými oblastmi působení společnosti (už zmíněné potraviny, pojišťovny, zdravotnictví a další).

Mám-li knihu stručně zhodnotit, pak musím prohlásit, že je to to nejlepší o PR, co se mi za poslední rok dostalo do rukou. Je psána spíše jako rádce a pomocník než jako nudná sbírka myšlenek, což bývá tak často k vidění.

Myslím si, že tato kniha prospěje všem, kteří se chtějí prosadit na trhu nezávisle na oboru, v němž působí. Pokud to s podnikáním myslíte vážně, měli by se pro vás informace obsažené v této knize stát samozřejmostí všedního dne.

Kniha vyšla v nakladatelství Computer Press.

640 stran
Cena 790 Kč
ISBN: 80-7226-886-4, Kód knihy: KE0158

Autor recenze: Martin Kysela

Čtěte také