Marketing

Štítkování elektrospotřebičů – jak udělat ze zákonné povinnosti marketingovou výhodu

Již čtvrtým rokem platí v České republice legislativa, která při prodeji široké skupiny elektrospotřebičů vyžaduje jejich označení energetickým štítkem. Cílem tzv. štítkování je zlepšení informovanosti spotřebitele a jeho prostřednictvím i ochrana životního prostředí vyplývající ze snížené spotřeby energie úsporných spotřebičů. Ne všichni prodejci na tuto povinnost reagovali ochotně a i dnes najdeme prodejny, kde je označování výrobků štítky neúplné, nebo nedostatečné. Jedná se přitom o nástroj, jehož správné využití může prodejci přinést prospěch v podobě zvýšeného prodeje.

Seznam výrobků, pro které je označování energetickým štítkem povinné:

  • automatické pračky
  • bubnové sušičky prádla
  • pračky kombinované se sušičkou
  • chladničky, mrazničky a jejich kombinace
  • myčky nádobí
  • elektrické trouby
  • elektrické ohřívače vody
  • zdroje světla

Je známo, že mnoho zákazníků si při výběru spotřebiče nejen nechává poradit od prodejce, ale si často i přímo vybírá tu prodejnu, kde ví, že dostane spolehlivou informaci, na základě které si bude moct vybrat. K dobrým nákupním rozhodnutím, která zákazníkům ušetří mnoho peněz během životnosti zakoupených výrobků, tak můžou pomoct i prodejci. A zvýšit tím svůj obrat.

Energetický štítek je vhodným nástrojem, jak tuto službu zabezpečit. Zákazníka informuje nejen o spotřebě energie při provozu vybraných domácích elektrospotřebičů. Štítky obsahují i další přehledně uspořádané údaje, podle nichž se zákazníci mohou rozhodovat. Tím, že jim prodejce pomůže orientovat se v energetickém štítku, získá několik výhod:

  • možnost odlišit se od konkurence,
  • zvýšení kvality prodeje,
  • zlepšení marketingové prezentace prodejny,
  • rozšíření okruhu potenciálních zákazníků.

Energetické štítky musí být na výrobcích vystaveny na viditelném místě – bez ohledu na to, do které třídy daný výrobek patří. Důsledné dodržování této zákonné povinnosti se může stát výhodou oproti konkurenci, pokud se štítky využijí při prodejních aktivitách.

  • Konkurenční výhoda : Vystavením štítků a využitím jejich informačního obsahu je možné prodat více spotřebičů, zvýšit spokojenost zákazníků a odlišit se od konkurence.
  • Podíl na efektivním využití energie : Nižší spotřeba energie nutná pro provoz úsporných elektrospotřebičů pomůže zákazníkům snížit platby za elektrickou energii. Tím prodejce splní jedno z jejich očekávání a zároveň pomůže obecně prospěšnému cíli – ochraně životního prostředí.
  • Vyšší zisky : Energetický štítek dává zákazníkům šanci vybrat si nejen podle ceny, značky či designu výrobku, ale i podle jeho dalších provozních vlastností a kvalit. Usnadňuje a urychluje jim orientaci.
  • Zvýšení zákaznické spokojenosti : S energetickým štítkem prodejce nabízí informace o provozních nákladech a vlastnostech spotřebiče, jeho kvalitě a obsluze. Odpovídá tím na otázky, na jejichž základě si spotřebitel vybírá nejen výrobky, ale i prodejny, v kterých svůj nákup uskuteční.

Provoz energeticky úsporných spotřebičů může být – samozřejmě v závislosti na jejich obsluze – výrazně levnější, než je provoz spotřebiče s vysokým nárokem na spotřebu energie. Údaje o roční nebo denní provozní spotřebě, obsažené na štítku, mohou být rozhodující. V silné konkurenci značek, výrobků i prodejen je proto důležité, kde nakupující tyto informace dostane.

Za správnost údajů, které se uvádějí na štítcích a v technické dokumentaci výrobku, zodpovídají výrobci a dovozci spotřebičů, kteří konkrétní štítky musí prodejcům poskytovat spolu s výrobkem. Kontrolu správnosti údajů i jejich vystavení provádí státní kontrolní orgán – Státní energetická inspekce ve spolupráci s Českou obchodní inspekcí.

Máte zájem dozvědět se o této problematice více a získat konkrétní informace, jak funguje systém energetického štítkování a jak jej lze využít ve svůj prospěch? Chcete vědět, jaké konkrétní novinky se v oblasti energetického štítkování připravují v souvislosti se vstupem ČR do EU? Dovolujeme si vás pozvat na seminář:

Energetické štítkování a jeho využití při prodeji domácích elektrospotřebičů,

který se uskuteční dne 12.3.2004 o 10:15 – 12:30 na Výstavišti Praha – PVA – Letňany (Vstupní hala, Konferenční centrum – Sál 3) v rámci veletrhu Eco City 2004.

Na semináři vystoupí zástupci Státní energetické inspekce a České obchodní inspekce, kteří představí systém štítkování, státní kontroly a připravované novinky, zástupce SEVEn, Střediska pro efektivní využívání energie, o.p.s. s příspěvkem na téma marketingového využití energetických štítků a šéfredaktorka časopisu pro ochranu spotřebitelů TEST, která objasní význam energetického štítkování z pohledu spotřebitelů. Bližší informace o semináři najdete na www.uspornespotrebice.cz. V rámci veletrhu Eco City 2004 je vstup na seminář zdarma.

Seminář je organizován v rámci projektu ELAR – Energy Efficiency Labelling of Large Household Appliances, který se svými aktivitami zaměřuje především na výrobce elektrospotřebičů a jejich distributory a prodejce. Cílem programu je to, aby prodejci využili zákonnou povinnost uvádění energetických štítků ve svůj prospěch a tím zároveň k lepší informovanosti svých zákazníků, spotřebitelů energie. V České republice jej organizuje SEVEn, Středisko pro efektivní využívání energie, o.p.s. s podporou fondu Evropské unie – SAVE. Mediálním partnerem semináře je internetový server Marketingovenoviny.cz.

Kontakt: Juraj Krivošík
SEVEn, Středisko pro efektivní využívání energie, o.p.s.
Americká 17, 120 00 Praha 2
e-mail: juraj.krivosik@svn.cz

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *