Cena
S tvorbou internetové prezentace jsou spojeny relativně vysoké vstupní náklady. Záleží však na jejím rozsahu, náročnosti a použité technologii. Řádově se však ceny pohybují kolem 10 000 Kč u jednoduchých prezentací, „balíkových řešení“, které firmy nabízejí standardně. Avšak vytvoření vlastního systému šitého na míru se může vyšplhat i na 100 000 korun. Z dlouhodobého hlediska však internet představuje nejlevnější formu prezentace.
Cenové nabídky od jednotlivých firem se samozřejmě liší. Produkční týmy nepracují stejně. Je rozdíl, pokud Vám design vyrobí jeden šikovný student přes noc, nebo na něm pracují tři lidé, kteří berou v potaz řadu aspektů, nezbytných pro budoucí provoz stránek. Tento přístup se projevuje i v metodice sestavení ceny a její struktuře.
Každá zakázka znamená soubor činností, kde jednotlivé činnosti jsou samozřejmě různě technicky, časově a odborně náročné. Podrobně prostudujte cenové kalkulace, zda uvedená cena odpovídá náročnosti zakázky a zda je strukturována dle jednotlivých činností.
Umístnění aneb Web-Hosting
U umístnění svých hotových web stránek na internet třeba zvážit rychlost připojení serveru na internet. Dlouhý čas načítání web stránek u uživatelů je velký faktor ovlivňující její využívaní a návštěvnost. Možností je opět spousta a na českém trhu najdete řadu firem nabízející tzv. Web-Hosting. Opět je však třeba zohlednit kompetentnost firmy, servis, její sídlo a raději připlatit za 24 hodinový dohled. Mnoho kreativních firem však často možnost hostingu poskytuje v rámci její činnosti nebo Vám nějakou firmu doporučí.
Aktualizace
Smyslem internetové prezentace je, aby se na ní Vaši klienti, zájemci neustále vraceli. Proto je nevyhnutná neustálá aktualizace buď obsahová nebo technická. Obsahová představuje zveřejňování neustále nových informací a článků. Technickou aktualizaci stačí provést jednou za 2 roky. Jedná se o přizpůsobení technologického řešení novým trendům. Avšak případné rozšíření o funkce/sekce se meze nekladou.
Velmi užitečná je sekce pro novináře s aktuálními informacemi o činnosti firmy, o jejím hospodaření, nových produktech nebo informacemi o reklamní kampani. Levnou a užitečnou formou PR je i uveřejňování tiskových zpráv nebo zajímavostí z oboru firmy v podobě hypertextových odkazů na různé uveřejněné články v médiích.
Pro neustálou aktualizaci a vymýšlení různých marketingových a komunikačních aktivit vám postačí externí PR pracovník. Je nutné dodržovat periodu v aktualizaci (doporučuji min. 2x měsíčně) z důvodu návyků návštěvníků vaší stránky.
Udělejte si svojí stránku zajímavou!
Podstatou, významem internetové prezentace je, aby ji vaši klienti také i navštěvovali a využívali. A neustále se vraceli!!!
U grafického provedení je třeba vhodné zohlednit roční období, nebo svátky jako Vánoce, Velikonoce a svůj web s jejich příchodem patřičně „zdobit“. Nedoporučuje se však větší zásah do struktury stránky, nebo její funkčnosti!!! Změna v rozsahu zasněženého loga, velikonočního zajíce je dostačující.
Udělejte svůj web interaktivní a nabídněte možnost vyjádřit svým uživatelům svůj názor třeba vytvořením diskusního fora. Poskytujte Hot-line prostřednictvím internetu. Uspořádejte různé ankety a soutěže. Také je možné pro své uživatele připravit různé hry. V sekci Download je vhodné nabídnou možnost stažení šetřiče monitoru (např. s firemním logem nebo produkty), pozadí na pracovní plochu, fotografií, ceníků, technické specifikace produktů, atd.
Dbejte o snadnou navigaci na vašich stránkách. Uživatel se v množství prezentovaných informací musí snadno a rychle pohybovat. Možností je vypisovaní cesty, stránek/sekcí, kterými se uživatel proklikává s možností kroku zpět. Velmi užitečným prvkem na internetových stránkách je možnost „Vyhledávaní“.
FAQ (Frequently asked questions) je sekce pro nejčastěji kladené otázky. Ušetříte si tak spoustu času s dodatečným vysvětlováním funkčnosti některých prvků na vaší stránce. Také máte možnost u problémových sekcích vaší stránky umístnit „Pomocníka“ nebo ji jednoduše popsat/vysvětlit.
Propagace internetové stránky
Propojte vaší internetovou stránku s veškerými PR aktivitami a reklamními kampaněmi vaší firmy. Adresu vaší webové stránky máte možnost uvést všude: vizitky, letáky, reklamní brožury, TV spoty, printy, atd. Na stránkách máte možnost přehledně a „levně“ poskytnout klientům dodatečné informace.
Internet, co se reklamy týče, je médium podobné klasickým tištěným novinám. Na stránkách se obchoduje s jejich prostorem a počtem „čtenářů“. Ceny za reklamní bannery se pohybují od 500 Kč/měs. až po desetisíce denně. Záleží od návštěvnosti internetové stránky. Proto je důležité nepodcenit důkladnou přípravu celé internetové kampaně. Internet, při spoustě internetových stránek, vám poskytuje snadno možnost zaměřit vaší internetovou kampaň na specifickou cílovou skupinu. Nemusíte své bannery umístnit hned na Seznam.cz, když se vaše firma zabývá např. výrobou autodoplňků. Dává víc smysl umístnit své logo/banner na stránku určenou pro fanoušky motorismu. Je to především levnější a máte přesnější zasažení své cílové skupiny.
Možností je také využít různé výměnné reklamní systémy (např. Billboard, Adrenaline) kde si svůj neklamný banner/logo vyměníte s jinou stránkou. Další alternativou je také dohoda s jinými firmami nebo obchodními partnery (jinými internetovými stránkami, časopisy, atd.)
Zařazení do internetových vyhledávačů a katalogů patří také do sekce propagace vašeho webu. Vaší internetovou prezentaci můžete zařadit do placených katalogů (např. www.seznam.cz) nebo bezplatně do světových vyhledávačů. U vyhledávačů (např. www.google.com) je velmi důležité, na které pozici/stránce se po zadání klíčových slov uživatelem zobrazíte. Řeší se to zadáním správních klíčových slov ve vaší stránce a kvalitní indexací. Je proto vhodné konzultovat tato klíčové slova s vaší agenturou nebo specialisty zabývajícími se indexací stránek. U katalogů si pozici ve výsledcích máte možnost připlatit.
Statistiky, analýzy a jejich uplatnění
U internetových stránek máte možnost „bezplatného“ marketingového výzkumu. Zjistíte téměř vše, od počtu návštěvníku za den, jak a kudy se na vaší stránce proklikávali, které sekce jsou nejvyužívanější. Čísla, grafy, statistiky jsou tím, co vám vždy pomůže argumentovat u managementu firmy a také na jejich základě máte možnost své stránky upravovat a koncentrovat se jenom na určité sekce.
Nemusíte hádat co mají Vaší návštěvníci rádi, zeptejte se jich! Co je důležitější, reagujte na požadavky svých návštěvníků, největší chyba je nereagovat na „klientovy“ požadavky. Máte také možnost na stránky umístnit diskusní fora, možnost komentářů ke článkům, jednoduchých formulářů k zaslání požadavků nebo připomínek.