Knihy

Kniha „Co je to management“

Pohádkový oříšek se možná nehodí do recenze odborné literatury, ale já si nemohu pomoci – když jsem se namáhavě prokousal nudným a zbytečně dlouhým úvodem knihy „Co je to management“, kterou nedávno vydalo nakladatelství Management Press, našel jsem pod tvrdou skořápkou jádro téměř kouzelné, jak tomu bývá zvykem u neuvěřitelných příběhů.

Autorka Joan Magretta ve spolupráci s Nan Stone přinesla dílo, které se nerozpakuji nazvat novým standardem v této oblasti. Ačkoliv hovoří o základech managementu a zabývá se tématy, o nichž s oblibou píší realitě vzdálení teoretici, její práce je živá, srozumitelná a inspirující. Především proto, že příklady z praxe, skutečné příběhy ze života známých firem, nepoužívá jako ilustraci teorie, ale přímo ji na těchto příkladech vykládá.

Neočekávejte tedy číslované odstavce, grafy, schémata a všechny ostatní propriety učebnic. Vše je založeno na příběhu a knihu můžete číst téměř jako román. Studenti mohou být zklamáni, že taková podoba textu se brání zapamatování, ale brzy zjistí, že jim přináší daleko více než bezduché memorování.

Z pohledu obsahu nenajdete v této knize nic skutečně nového. Stejně jako více či méně nudné učebnice hovoří o vizi, strategii nebo plánu. To, co ji povyšuje nad ostatní a dělá z ní vaši nepostradatelnou příručku, je způsob podání. Jestliže se z učebnice dozvíte, že existuje strategie, pak po přečtení této knihy konečně pochopíte, co to strategie je. Pokud jste do té doby měli pocit, že strategie zcela jistě nepatří k vaším koníčkům, po přečtení této knihy ji budete považovat za věc stejně přirozenou, jako je přirozený vzduch k dýchání. A tak by se dalo pokračovat od kapitoly ke kapitole, od jednoho známého pojmu ke druhému. Čtenář, který dlouho považoval odborné termíny za předměty bez chutě a vůně, najednou zjišťuje, že jejich obsah je nanejvýš zajímavý a srozumitelný. Ba co více – stává se inspirací. Občas se jistě i vy – tak jak se to stávalo mně – přistihnete, že místo četby přemýšlíte o svých problémech a díváte se na ně novým pohledem.

Komu knihu doporučit? Autorům učebnic teorie, aby viděli, že i tato látka se dá podat živě a srozumitelně. Studentům, aby se přesvědčili, že teorie nemusí páchnout zatuchlinou. Začínajícím podnikatelům a manažerům, aby dali své práci pevné základy, nikoliv jen módní fasádu. Praktikům, aby poznali, na čem dosud jen intuitivně stavěli. A všem dohromady, aby se přesvědčili, proč považuji toto dílo za knihu svého srdce.

Kniha vyšla v nakladatelství Management Press.

váz., 165 x 235 mm, 208 str.,
doporučená cena 290 Kč, ISBN 80-7261-106-2

Autor recenze: Miloš Toman

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *