Marketing

V Číně klesá prodej aut

V květnu se v Čínské lidové republice snížil prodej nových vozů skoro o pětinu ve srovnání s dubnovým odbytem. Tamní vláda varuje automobilky, že nově budované výrobní kapacity dvojnásobně překročí možnosti trhu.

V době, kdy světové automobilky rozjely naplno závod o podíly na čínském trhu a ohlašují jednu velkou investici za druhou do výroby aut v této zemi, ohlásila Čínská asociace automobilových výrobků pokles poptávky po nových vozech. V květnu se na největším trhu světa prodalo jen 177 500 aut, o 19 % méně než v dubnu.

Odborníci prohlašují, že byl pokles způsoben vládními opatřeními na zchlazení rychle rostoucí ekonomiky, zejména přitvrzením úvěrových podmínek.

Nadnárodní automobilové koncerny, které do Číny hrnou miliardy dolarů investic do nových továren, to však zatím neznepokojuje. Navzdory měsíčnímu poklesu zůstává Čína nejrychleji rostoucím automobilovým trhem na světě, když v květnu byly tržby za nová auta meziročně vyšší o 21 procento. „V odhadu prodejů na příštích 12 měsíců vidím jako pravděpodobné, že ke konci roku se prodej vozů zase zvýší,“ přizvukuje Christopher Lee, analytik Standard & Poor’s.

Investice do výrobních kapacit v ČLR jsou mj. vyvolány politikou čínské vlády proti importům, jež jsou omezeny početními kvótami. Z celkem 2 milionů aut loni prodaných v Číně bylo jen 100 tisíc z dovozu. Zahraniční společnosti zatím ohlásily investice v ČLR celkem za 13 miliard dolarů (342,56 mld. Kč), což by mělo vést ke zvýšení produkčních kapacit v této zemi během deseti let na trojnásobek současného stavu. Volkswagen například koncem příštího roku hodlá zahájit v Číně výrobu vozů Škoda Octavia (možná i pod značkou VW) o startovním objemu 50 tis. aut ročně. Do výstavby dvou nových továren vloží 540 mil. EUR (17,15 mld. Kč), ale už dříve koncern oznámil investici za 240 mil. EUR do nového závodu na výrobu 300 tis. motorů ročně v Šanghaji. Americký General Motors hodlá v ČLR investovat v příštích třech letech 3 miliardy dolarů. Německý DamilmerChrysler připravuje v této zemi výrobu luxusních mercedesů a chystá se sem i DaimlerChryslerem nedávno opuštěná japonská automobilka Mitsubishi.

Berndt Pischetsrieder, šéf Volkswagenu, který vstoupil do Číny jako první a je stále nejsilnější na tamním trhu, odhaduje, že by se během pěti šesti let mohly prodeje aut v ČLR až ztrojnásobit. Čínská vláda ovšem varovala, že výrobní kapacity by mohly do roku 2007 dosáhnout 14 milionů vozů ročně, zatímco trh bude schopen absorbovat zhruba 7 milionů aut.

– jef –

Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodařství.

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *