Teorie marketingu

Konkurence a vnější prostředí výrazně ovlivňují Vaše podnikání

Ačkoli získání a vyhodnocení informací o konkurenci a vnějším podnikatelském prostředí může být časově náročné, určitě se takto investovaný čas vyplatí. Analýza konkurence Vám pomůže najít její slabé stránky a definovat výhodu, kterou se oproti konkurenci prosadíte u zákazníků. Znalost informací o vnějším prostředí zahrnující mimo jiné vývoj ekonomiky, úrokových sazeb, legislativní a technologické změny apod. Vám zase pomohou lépe předpovídat vývoj trhu a využít nových příležitostí.

Jaké další výhody Vám přinese tato analýza?

Stanete se více inovativními: Vašim zákazníkům musíte nabídnout konkurenční výhodu a odlišit se tak od Vašich soupeřů na trhu. Mnozí podnikatelé jsou přesvědčeni, že jedinou výhodou je nižší cena – tato myšlenka je však nesprávná a nebezpečná, jelikož snížení cen negativně ovlivní Vaši ziskovost! Je mnoho způsobů, jak odlišit Vaši nabídku od konkurenční, a vždy jde o to inovovat: Váš produkt nebo službu, způsob nabídky a práce se zákazníky, interní organizaci apod. Neustálá inovace je v dnešním rychle se měnícím a vysoce konkurenčním prostředí podmínkou přežití firmy na trhu!
Od konkurence se můžete mnohému naučit: sledujte a vyhodnocujte průběžně aktivity konkurence a jejich odezvu u zákazníků – získáte tam mnoho poznatků o jejich nákupním chování. Učte se od úspěšných konkurentů ve všech oblastech, ale nesnažte se je pouze kopírovat, vždy přidejte něco svého, unikátního, a odlište tak svou nabídku.

Analýza konkurence

Co byste měli vědět o konkurenci:
– Kdo je Vaše konkurence, jaký má podíl na trhu a obchodní výsledky
– Kdo může být Vaše nová, potenciální konkurence
– Jaká je její marketingová a obchodní strategie
– Jaké produkty a služby nabízí, a jejich podíl ve firemním portfoliu
– Na které zákaznické segmenty se zaměřuje
– Jaká je její vnitřní organizace
– Jaké jsou její silné a slabé stránky (použijte SWOT analýzu)

Jak jsem uvedl v úvodu, získat odpovědi na výše uvedené otázky nemusí být snadné – Vaše konkurence zřejmě nebude dychtit po tom Vám tyto cenné informace předat. Jak je tedy můžete získat? Využijte mnoha “zpravodajských” kanálů: informací přímo od zákazníků, publikovaných v tisku a na Internetu, analyzujte marketingové aktivity konkurence, navštivte je v jejich firmě, na prezentacích, výstavách.

A jeden tip na závěr: nesnažte se být úplně perfektní a získat o konkurenci 100% informací. Buďte efektivní – získejte podstatné informace a vyhodnoťte je. A poté přejděte do ofenzívy – stanovte své cíle a strategii, jak jich dosáhnout, a realizujte je!

Analýza vnějšího prostředí

Vnější prostředí zahrnuje mnohé oblasti, které mohou mít vliv na vaše podnikání. Z níže uvedeného seznamu se zaměřte na ty, které jsou pro Vás nejdůležitější:
– Vývoj ekonomiky: budete podnikat v ekonomicky příznivém prostředí? Z vlastních zkušeností Vím, že tento faktor může ovlivnit podnikání velmi významně, jsou roky, kdy se doslova všechno daří, a jiné, kdy obchody stagnují, konkurence se zostřuje, a cílem se stává přežití firmy.
– Technologické změny a produktové inovace: nabízíte produkt nebo službu, která může být díky vývoji technologií nebo produktovým inovacím nahrazena něčím novým?
– Státní a vládní zásahy: dotýkají se Vašeho podnikání nějakým způsobem státní a vládní zásahy, nařízení nebo regulace?
– Životní prostředí: nabízíte produkt nebo službu, která má co dělat s ochranou životního prostředí a respektuje jej?
– Bariéry vstupu nového konkurenta: jsou na trhu, na kterém podnikáte, dostatečně vysoké bariéry vstupu pro nové konkurenty (kapitálové, legislativní, znalostní), nebo může doslova přes noc vyrůst ve vašem sousedství nový silný konkurent?

Z poznatků získaných v procesu analýzy konkurence a podnikatelského prostředí vyberte na závěr ty nejvýznamnější a popište je v příslušném odstavci marketingového plánu. Jelikož plán je pracovním dokumentem, budete se moci Vy i Vaši zaměstnanci v průběhu roku k této analýze vracet, revidovat ji a přijímat potřebná opatření. Budete tak dobře připraveni na alternativy, které mohou na trhu nastat.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!