banner_left
Výzkum trhu

Obrat členských agentur SIMAR v roce 2001

Jedním z mnoha ukazatelů kvality práce, ale také stavu celkového ekonomického prostředí – je dosažený obrat. Toto sledují všechny subjekty a samozřejmě i obor výzkumu trhu. Máme k dispozici první čísla, tedy neauditované odhady obratu členských agentur Sdružení agentur pro výzkum trhu SIMAR. Přibližně v polovině roku 2001 jsme prezentovali na zasedání evropské federace EFAMRO náš odhad růstu v rozsahu 15 – 16%. Jak se náš odhad splnil?

V roce 2000 činily předběžné odhady 10 agentur celkovou částku 698,4 mil.Kč – auditované pak byly o necelých 5 mil.Kč nižší. V rámci korektnosti byla dále odečtena část obratu MEDIANu ve výši 8,3 mil.Kč – za jiné než výzkumné práce. Tedy skutečný obrat za výzkum trhu byl 685,2 mil.Kč.
V roce 2001 dosáhly obraty již 12 členských agentur – podle sdělení ředitelů – částky 837,6 mil.Kč. Celkový obrat „SIMARu“ tedy vzrostl o 22,2%.

Buďme korektní a srovnávejme vždy srovnatelné – tedy nejdříve „starší členské agentury“:

Agentura

2000

2001

index

AISA

256,0 mil.Kč

278,0 mil.Kč

109

GfK Praha

152,0 mil.Kč

180,0 mil.Kč

118

TNS Factum

67,8 mil.Kč

73,8 mil.Kč

109

Millward Brown

44,5 mil.Kč

68,8 mil.Kč

155

MEDIAN

41,3 mil.Kč

56,0 mil.Kč

136

Opinion Window

42,8 mil.Kč

46,7 mil.Kč

109

STEM/MARK

33,3 mil.Kč

45,0 mil.Kč

135

INCOMA

32,8 mil.Kč

44,0 mil.Kč

134

ULTEX

10,3 mil.Kč

11,0 mil.Kč

107

XuXa

4,4 mil.Kč

5,2 mil.Kč

118

Celkem

685,2 mil.Kč

808,5 mil.Kč

118

Vysoký růst agentury Millward Brown je ovlivněn kratším obdobím činnosti v roce 2000. Ostatní agentury obratově „vzrostly“ maximálně o třetinu, nejméně pak o 7%. Byl tedy náš odhad celkem v normě, přesto ještě nižší.

Nyní dvě agentury, které byly přijaty v průběhu roku 2001:

Agentura

2001

TAMBOR

20,0 mil.Kč

AVE Marketing

9,1 mil.Kč

Úhrnem

837,6 mil.Kč

Myslím, že můžeme být spokojeni a musíme jen doufat, aby i rok 2002 byl minimálně stejně příznivý. Jak dopadne celý obor výzkumu trhu, budeme muset asi opět spolu s národním reprezentantem ESOMARu odhadovat. Nebo snad letos se nebudou ostatní agentury bát sdělit svůj obrat ?

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *