Diskuse

Značka Eurotel po prodeji

Právě se chystá změna majitele největšího a nejstaršího českého mobilního operátora Eurotelu (k tomu ještě do balíčku přihazují Český Telecom). Nepůjde-li nakonec prodej přes burzu, je pět účastníků tendru známo. Tři z nich jsou mobilní operátoři ze Švýcarska, Belgie a Španělska. Zbylí dva jsou finanční investoři, kteří si do páru ještě nějakého významného operátora musí nalézt.

Mobilní telefonie v České republice je v rámci Evropy na vysoké úrovni. Patříme k relativně sofistikovaným uživatelům. Vítáme nové technologie, nebojíme se inovací. Jsme mobilofilové. O stávající prostředí mobilní telefonie v ČR se velkou měrou postaral právě Eurotel. Má roli lídra, inovátora a to nejenom v kontextu ČR (viz např. CDMA). Eurotel představuje silnou značku. Co jiného je totiž síla značky, než schopnost účtovat si prémiovou cenu a přesto mít největší relevanci na trhu vyjádřenou počtem uživatelů (odhlížejme nyní od nedávné úpravy tarifů Eurotelu a i od „principu sítě“).
V souvislosti s akvizicí Eurotelu je na místě hypotéza rebrandingu. Jaké scénáře jsou možné?

Za prvé, nový vlastník – ať je to kdokoli – ponechá věci tak, jak jsou. Eurotel zůstane Eurotelem. „Nic“ se neděje a jedeme dál.

Za druhé, novým vlastníkem se stane jeden ze tří operátorů stávajícího tendru tj. Swisscom, Telefónica nebo Belgacom. A tento bude chtít přetvořit věci k obrazu svému tj. bude chtít provést rebranding. Nic ve zlém, ale žádný z těchto operátorů nemá v české kotlině reputaci lídra v oblasti evropské či světové mobilní telefonie (zná-li vůbec někdo tyto operátory). Bylo by to ne nepodobné situaci, kdy by např. italský pivovar zakoupil Budějovický Budvar a poté mu vtiskl svojí identitu. Jinými slovy – a z pohledu českých spotřebitelů – méně kompetentní značka na daném poli (pivo z Itálie) pohltí více kompetentní značku a ještě ji vtiskne svojí tvář. Dokázaly by stávající (a pozitivní) atributy, benefity, hodnoty či role značky Eurotel přejít pod jeden z těchto názvů bez větší újmy? Připomeneme-li si starou známou rovnici, kde produkt + aura = brand a vztáhneme-li to na tvorbu cashflow a akcionářské hodnoty, pak víme, o čem je řeč.

Za třetí, finančním investorům se podaří nalézt významné operátory, kteří v oblasti mobilní telefonie představují pojem, lídry ve svém oboru a to v globálním měřítku. Např. Vodafone. A Vodafone se rozhodne provést rebranding Eurotelu. Stejný postup jako v případě druhém a přece (značně) kvalitativně jiný.

Máme zde tedy tři možné scénáře. A diskuse zní:
Jaký z těchto tří scénářů by byl nejvhodnější k udržení lídrovské pozice stávajícího Eurotelu na českém trhu? Jaký z těchto tří scénářů by byl z pohledu zachování a rozvoje počtu klientů a zvyšování profitability klientské základny stávajícího Eurotelu nejvhodnější?

PS: Nesmíme zapomenout na konkurenčního operátora T-Mobile, který rozhodně patří ke světovým pojmům v oblasti mobilní telefonie a který si už veřejně brousí zuby na numero uno v rámci českého trhu.

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *