Komunikace

Udělá Euro RSCG z Grosse hvězdu?

Sociální demokracie se rozhodla nesložit ruce do klína a hledat cestu, jak napravit pošramocenou pověst svého předsedy a premiéra. Obrátila se proto na jedno z es na trhu – společnost Euro RSCG. V této souvislosti je zmiňován především odborník na politické kampaně Jacques Séguéla, který působí v pařížském ústředí firmy a je znám svými levicovými názory. Proslýchá se dokonce, že je ochoten v těchto případech pracovat zdarma.

Nás ovšem může více zajímat, že máme možnost nahlédnout pod pokličky této úspěšné společnosti, i když ne zrovna v oblasti politické, ale v jistě neméně (podle mého názoru dokonce mnohem více) zajímavém prostředí trhu a podnikání. Touto možností je kniha Skok do budoucnosti bývalého předsedy představenstva a generálního ředitele Euro RSCG Worldwide Boba Schmetterera (vydalo nakladatelství Management Press v roce 2004, informace o této knize včetně recenze můžete najít zde).

Společnost se především pyšní tím, že základem její práce není reklama, dokonce ani v přejmenované podobě jako „komunikace“ ne. Skok do budoucnosti spočívá především v tom, že se bývalí reklamní pracovníci přestali zabývat sice zajímavou, ale přece jen podružnou oblastí reklamy, a jejich zájem se přesunul výše – k podnikatelským strategiím. Bob Schmetterer pro tento přístup používá termínu Creative Business Ideas (CBI). Není samozřejmě lehké přesvědčit lidi, kteří mají reklamní pozlátko za vrchol světa, že by se měli podívat ještě výše a že by měli dělat něco, co dosud považovali za nudné a zbytečné. Hodnota CBI tedy spočívá v tom, že přináší nikoliv nový úhel pohledu na reklamu, ale na tvorbu a postavení podnikatelských strategií. Ukazuje totiž, že je zde vedle nudných strategických plánů přinejmenším další pohled na tuto oblast – a to pohled reklamní.

Reklama ve spojení se strategií může na první pohled připadat poněkud nezvyklá, a to oběma stranám. Podíváte-li se ovšem na některé případy v uvedené knize, uvidíte, že je to rozhodně jedna z cest, o které byste měli přemýšlet. Na váhu samozřejmě může padnout i fakt, že Euro RSCG rozhodně je úspěšná firma.

Doporučuji tedy třeba příklad upadajícího pařížského metra, jehož vedení se nejdříve pod vlivem Euro RSCG muselo přestat dívat na svoji činnost očima dopravce. Pak teprve pochopilo, že nejdůležitější nejsou vlaky a koleje, ale čas cestujících, který po dobu cestování leží ladem. Dopravní podnik se tedy vrhl především na smysluplné (a výnosné) naplňování tohoto času.

Nepřehlédněte také příběh „spacího čísla“, strategického tahu, který bývá často spojován s přívlastkem „geniální“. Společnost Select Comfort přestala prodávat nafukovací matrace a udělala díru do světa s něčím tak na první pohled málo prodejným, jako je stupeň nahuštění těchto matrací.

A podívejte se také na případ nenápadného argentinského výrobce bonbónů, firmu Billiken, kterou zdejší pobočka Euro RSCG katapultovala na vrchol tím, že jí doporučila zapojit do přípravy nových výrobků zákazníky, tedy především děti. Na nových internetových stránkách získaly možnost navrhovat nové bonbóny a na pultech obchodů pak důkazy, že se podle jejich návrhů opravdu vyrábějí a prodávají.

Ať už tedy Euro RSCG v případě Stanislava Grosse uspěje nebo ne, pro marketingové pracovníky bude jistě zajímavé sledovat, jaké metody použije a jak budou působit. Dobré příklady neleží na ulici a politika zase tak od podnikání vzdálená není.

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *