Marketing

Rizika a zisky affinity marketingu

V České republice se již znatelně rýsuje střední vrstva, která během komunismu zcela vymizela a stabilizuje se skupina „horních deseti tisíc“. Obě skupiny v sobě zahrnují přesně vymezené cílové skupiny, které reagují na vysoce specializované nabídky a jsou citlivé na hodnotu, nikoliv na cenu produktu. Affinity marketing je založený na spřízněnosti, shodě, vzájemné přitažlivosti zákazníka a produktu. Jedná se zejména o úzce vyhraněné skupiny jako jsou plastičtí chirurgové, muškaři nebo hráči golfu. Ale i tyto skupiny můžete rozčlenit dále do menších a specifičtějších skupin. Pokud se na ně zaměříte, výsledkem může být velmi vysoký zisk, ale pokud počet zákazníků klesne, změní se jejich potřeby nebo se objeví vysoká míra konkurence, je to pro váš specializovaný podnik téměř smrtelná rána.

Výhody úzce zaměřeného marketingu je snadnější identifikace kupujících v daném segmentu, zpravidla dobrá komunikace a snadné vytváření přitažlivých nabídek. Výhodou je i omezený počet konkurence a vzájemná dobrá znalost. Hlavní výhodou takového trhu je reálná šance stát se „skrytým šampiónem“, hlavním dodavatelem, mít nejvyšší tržní podíl a ziskovou marži. Zákazníci jsou také ochotni zaplatit vyšší cenu, protože vy přesně rozumíte tomu, co oni potřebují.

Tyto výnosné a zároveň rizikové cílové skupiny můžete najít na stabilních trzích, kde zákazníci očekávají nadprůměrný servis, pohotovost a spíše než nízké ceny absolutní přesnost a skvělou výkonnost. Klíčoví zákazníci očekávají přímé a pravidelné kontakty s vedením firmy a jsou zvyklí na pravidelné inovace, které zvyšují hodnotu produktu. Tyto cílové skupiny zpravidla nejsou příliš citlivé na úměrné zvyšování ceny nebo na cenu jako takovou, protože ji chápou jako cestu ke špičkovému servisu, který se samozřejmostí očekávají.

Affinity marketing je šitý na míru téměř individuálnímu zákazníkovi, nový produkt je od samého počátku vyvíjen s ohledem na úzce specializovanou skupinu. Je to rozdílný způsob od modifikací hromadně vyrobené produktu jako jsou výbavy u aut nebo služby v hotelích.

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *