Internet

Podpořte značku nebo produkt vlastním virem

Do internetového marketingového mixu kromě reklamy, emailových zpráv (od newsletterů po vyžádané nabídky, spam), reklamy v chatech a diskusích, klasického PR, věrnostních programů patří i virální marketing. Virální proto, že je založen na principu rozesílání zprávy od prvních příjemců dál bez vědomí jejího původce. Náklady jsou poměrně nízké a pokud se strefíte do vkusu své cílové skupiny, můžete oslovit prakticky každého jejího člena. Na druhé straně nemožnost kontroly průběhu rozesílání zprávy se může stát dvojsečnou kosou.

Virální marketing využívá rychlosti a nízké nákladovosti emailů nebo sms zpráv a zároveň výhod osobního doporučení – odesílatele zprávy zpravidla známe osobně. Základem úspěšné kampaně je dobrý nápad, vtip nebo komentář k aktuální situaci. Lze využít obrazu, textu, zvuku i videa, spolehlivým receptem jsou jednoduché flashové hry. Ale i při náročnějších provedeních by prioritou měla být snadná rozesílatelnost zprávy – a tedy její velikost.

Martina Blažková v publikaci Jak využít internet v marketingu rozděluje virální marketing na následující typy:

  • přeposílání, kde k šíření zprávy je využit samotný email/sms. První adresáti by měli být ti, kteří souhlasili se zasíláním komerčních nabídek. Další přeposílání je již záležitostí běžné korespondence či osobních kontaktů.
  • emailová výzva, která obsahuje odkaz na stránky a/s možností rozeslání emailu/sms
  • výzva na webu, ze kterého je možné email/sms rozeslat
  • virální weblink, jehož CTR (click-through-rate, úspěšnost prokliknutí) závisí na nápaditosti aktuálního i následného sdělení, stejně jako na vhodnosti umístění odkazu.

Virální marketing je možné využít v B2C i v B2B oblasti. Zákazníka ovlivňuje originalita sdělení, přenosové médium (email, web, sms) a míra dostupnosti sdělení.

Virální marketing je výborným nástrojem pro zvyšování povědomí o značce nebo masové propagace produktu. Způsob, jakým je zpráva šířena, již předem zajišťuje kladné přijetí sdělení a tím vytvoření pozitivní emocionální vazby. Zároveň existuje vysoká pravděpodobnost, že kromě širokého zasažení cílové skupiny dojde i k průniku zprávy do jiných skupin. Vzhledem k tomu, že na českém internetu virální marketing ještě nezdomácněl, první kampaně mají téměř zaručenu vysokou účinnost spolu s mediálním zviditelněním.

Pro více informací se můžete podívat na jednu z současně nejúspěšnějších virálních kampaní (www.spreadfirefox.com ) a pro informace z druhé strany na www.hoax.cz.

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *