Výzkum trhu

Supermarkety dlouhodobě klesají, diskonty zaujímají

Projekt SUPERMARKET & DISKONT společností INCOMA Research a GfK Praha sleduje dlouhodobé trendy na českém maloobchodním trhu.

Letošní výsledky ukazují, že ostrá konkurence mění pozici moderních formátů. Supermarkety, které byly prvními mezinárodními řetězci v ČR, ztratily od 90. let téměř polovinu svých věrných zákazníků, zatímco diskonty dokázaly jejich počet zdvojnásobit. Také fenomén českého trhu, hypermarkety, začínají po prudkém růstu kolem roku 2000 poněkud zpomalovat. Stále jsou hlavním nákupním místem českých domácností, ale v posledních letech jejich preference spíše stagnují, přestože se jejich celková prodejní plocha meziročně zvýšila o 17 %.

Na druhé straně se výrazně zpomalil pokles nezávislého trhu a spotřebních družstev. Tyto prodejny jsou stále hlavním nákupním místem potravin pro každou pátou českou domácnost. Je zřejmé, že český maloobchod se dostává do kvalitativně nové fáze vývoje, což vyžaduje nový přístup k firemní strategii.

SUPERMARKET & DISKONT 2006

Výběr hlavního nákupního místa je ovlivňován strukturou a charakterem prodejní sítě v jednotlivých regionech. Hypermarkety jsou nejčastěji zmiňovaným hlavním nákupním místem v osmi krajích, jejich pozice je nadprůměrná v Ústeckém a Moravskoslezském kraji. Ve Středočeském, Plzeňském, Královehradeckém a Libereckém kraji jsou hlavním nákupním místem pro nejvíce domácností diskontní prodejny. V Pardubickém kraji a kraji Vysočina jsou to především malé samoobsluhy a pultové prodejny. Supermarkety mají lepší pozici v Praze a Jihočeském kraji, přesto však v preferencích zůstávají až za hypermarketama. Preference jednotlivých typů prodejen v krajích znázorňuje následující tabulka.

SUPERMARKET & DISKONT 2006

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *