Výzkum trhu

Při nákupech na dovolenou utratí češi více než dvě třetiny výdajů za potraviny až v místě rekreace

Společnost INCOMA Research zjišťovala ve svém výzkumu nákupní zvyklosti českých domácností spojené s letní dovolenou. České domácnosti utratí v souvislosti s dovolenou třetinu výdajů za potraviny ještě před cestou na dovolenou. Dvě třetiny výdajů utratí až v místě rekreace, přičemž třetina výdajů jsou nákupy v prodejnách potravin, třetina útraty v restauracích a stáncích.

Výsledky výzkumu ukazují na postupnou změnu v zažitém trendu, kdy lidé nakupovali většinu potravin z obavy před vyššími cenami zejména v zahraničí ještě před cestou na dovolenou. Podle výzkumu se přiblížily podíly výdajů na nákup potravin v místě rekreace a útraty v restauracích v případě tuzemské a zahraniční dovolené. To může znamenat, že si Češi zvykají více využívat služeb v místě rekreace a to i v zahraničí. Podíl výdajů vynaložených na nákup potravin před cestou na dovolenou, je však stále o něco vyšší u lidí, kteří tráví dovolenou v zahraničí než u lidí, kteří tráví dovolenou v ČR.

Dovolená

Výzkum se zabýval také tím, jaké potraviny nakupují lidé před cestou na dovolenou. Bez ohledu na místo, kde svou dovolenou tráví, si s sebou více než polovina lidí bere sušenky a cukrovinky. Více než polovina lidí, kteří se rozhodli svou dovolenou strávit v ČR, nakupuje nealkoholické nápoje, necelá polovina instantní hotová jídla, pečivo a chléb (včetně trvanlivého), a těstoviny nebo rýži. Pro tuzemskou dovolenou je charakteristický také vyšší podíl čerstvého zboží, které lidé před dovolenou nakupují. Turisté mířící do zahraničí si s sebou nejčastěji berou konzervovaná hotová jídla, nealkoholické nápoje a těstoviny nebo rýži.

Výraznější rozdíly se ukázaly u destilátů a tvrdého alkoholu, který s sebou na dovolenou nakupují především lidé směřující do zahraničí. Lidé trávící dovolenou v Česku si s sebou s oblibou berou čerstvé maso a víno, což dokresluje tradiční představu o tuzemské dovolené. Zvýšená obliba tuzemské dovolené u rodin s dětmi je spojená s výrazným podílem nákupů speciální dětské výživy.

Dovolená

Čtěte také