Internet

Bannerová reklama – je stále atraktivní?

První bannerové reklamy, které se na Internetu vůbec objevily, komunikovaly služby přímo spojené s tímto virtuálním světem. Zatímco před deseti, dvanácti lety byli internetoví pionýři masírováni bannery na lepší připojení či web hosting, dnes se na uživatele valí elektronická reklama na nejrůznější spotřební zboží, auta nebo erotické služby.

Atraktivní či okoukaná?
V průběhu několika posledních let nového tisíciletí si asi mnoho lidí z marketingové branže kladlo otázku, zda je internetová reklama v podobě bannerů stále „IN“? Zda není už poněkud zevšednělá, a zda neztvárňuje pro současnou počítačově gramotnou populaci tvář, kterou je normální přehlížet. Jak to tedy vlastně je? Je pro firmu reklamní proužek zbytečnou investicí, zatímco pro internetovou klientelu pouhým grafickým oživením webu nebo si banner stále zachovává svou atraktivitu?

Hledání odpovědi na tuto otázku není tak těžké, jak se na první pohled může zdát. Ptáte se proč? Zkrátka proto, že internetová reklama je, narozdíl od té klasické (inzerce v médiích, TV spoty apod.), snadno měřitelná. Každý provozovatel internetového reklamního systému může totiž naprosto přesně říci, kolik lidí si stránku s bannerem otevřelo a kolik lidí na něj aktivně zareagovalo – tedy kliklo.

Měření účinnosti
Účinnost bannerových reklam se nejčastěji měří podle klikatelnosti – tzv. Click-through Rate (CTR). Počet kliknutí na daný reklamní banner se pak vyjadřuje jako procento z celkového počtu zobrazených bannerů. Pokud je tedy průměrná klikatelnost 1% znamená to, že se klikne na každý stý banner.

Podle aktuálních údajů agentury DoubleClick je průměrné CTR u všech druhů internetové reklamy 0,62%. Avšak je třeba si uvědomit, že „průměr“ může být v tomto případě lehce zavádějícím číslem. Do průměru jsou totiž zahrnuty také údaje, které představují velké extrémy – např. příliš vysoké CTR či velmi nízké CTR nebo pozice reklamy na stránce. To průměr značně ovlivňuje. Pokud např. přihlédneme k posledním statistikám renomované reklamní sítě Billboard.cz, jenž združuje 24.967 serverů, zjistíme, že průměrný CTR je okolo 0,20 – 0,30% – tedy výrazně nižší než předchozí hodnota!

Klikne uživatel na můj banner?
Domnívat se, že umístění banneru na nějakém známém portálu povede automaticky ke kýženému výsledku, je v současnosti mylné. V průkopnických dobách Internetu to samozřejmě platilo, neboť tehdejší čtenáři nebyli zahlceni takovým množstvím reklam. Kliknout na zajímavý poskakující obrázek bylo zkrátka žádoucí! Dnes je nezbytné cílení reklamního proužku vážit. Patrně nejefektivnějším způsobem je tzv. kontextová reklama. Co to vlastně je?

Kontextová reklama je cílený způsob oslovení pouze určitých čtenářů. V praxi to znamená, že pokud můj reklamní banner bude komunikovat akční nabídku na satelitní navigaci GPS, zobrazí se jen těm čtenářům, kteří v daný okamžik surfují na serverech s tematikou cestování, turistika nebo orientace v terénu. Lidem se tedy zobrazuje reklama na téma, které právě hledají, čtou či je zrovna zajímá. Efekt kontextové reklamy spočívá v daleko větší pravděpodobnosti, že se na ni klikne.

Další výhodou tohoto druhu internetové reklamy je, že inzerent platí pouze za její skutečné zobrazení konkrétnímu čtenáři. Z tohoto důvodu bývá kontextová reklama často označována jako PPC (Pay-Per-Click – zaplať za klik).

Podíl kontextové reklamy na veškeré internetové inzerci se celosvětově zvětšuje. Je to způsobeno nejen jejími atraktivními cenami, ale také její výbornou účinností. Jaký další vývoj čeká kontextovou, ale i celou internetovou reklamu, ukáže čas.

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *