Výzkum trhu

Organické potravinářské výrobky na vzestupu

Organické/bio výrobky představují trh s budoucností. Už v minulém roce zakoupilo celých 90 % všech německých domácností minimálně jeden organický výrobek a počet nákupů a množství peněz vydaných za nákup těchto výrobků stále roste. Výše uvedené údaje jsou výsledky výzkumného šetření společnosti GfK Panel Services Deutschland, které sledovalo prodej organických výrobků v minulém roce.

V roce 2006 došlo k výraznému nárůstu trhu s organickými výrobky. V období od ledna do září se zvýšily výdaje soukromých domácností za organické potravinářské výrobky o přibližně 17 % ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku. Díky rozšíření nabídky organických potravinářských výrobků, které jsou k dispozici v maloobchodních prodejnách, jsou také tyto výrobky snadněji dosažitelné a tak v období mezi jarem a podzimem minulého roku 85 % všech německých domácností zakoupilo minimálně jeden organický potravinářský výrobek. Ve stejném období předchozího roku to bylo sice také 85 %, avšak nárůst trhu nebyl dosažen pouze vyšším počtem domácností, které kupovaly tyto výrobky, ale také pokud jde o rostoucí počet nákupů. V průměru 2 potravinářské výrobky ze 13, které každá domácnost zakoupila, byly organického původu, což je více než výsledek dosažený v roce 2005. Celkově dosáhly organické potraviny 2,7 % tržního podílu na trhu s potravinami, a to v prvních devíti měsících roku 2006.

Rostoucí poptávka po organických potravinářských výrobcích
Nabídka organických potravinářských výrobků se výrazně rozšířila, což platí u téměř všech 29 šetřených skupin výrobků. Přímo na čele pomyslného žebříčku je čerstvé zboží – ovoce, zelenina, brambory, vejce a mléčné výrobky. Spotřebitelé však díky nabídce potravin konzumovaných v rámci snídaně, jako je med, džemy a cereálie jsou konfrontování s faktem, že počet dostupných organicky vyrobených potravin je více než úměrně vysoký a stále roste.

Přesto ani zdaleka nelze říci, že trh s organickými potravinami je nasycen; situace je spíše přesně opačná, poptávka roste, protože organické potraviny jsou stále atraktivnější a jejich rozvoj by mohl být ještě výraznější tak, jak dochází k rozšíření nabídky dostupných organických výrobků.

Dobrá příležitost pro diskontní prodejny
Organické výrobky jsou dražší než klasické potraviny; v této souvislosti můžeme uvést jeden příklad za všechny – spotřebitelé zaplatí o 50 % více za odtučněné mléko, nebo o 30 centů více než za jeho neorganický ekvivalent. Z toho vyplývá, že výdaj za stejný počet nakupovaných položek je vyšší, což poskytuje prodejcům potenciál tvorby vyšší hodnoty. Obecně řečeno, organické výrobky stojí přibližně o 17 % více než jejich klasické ekvivalenty. Toto relativně nízké zvýšení lze na jedné straně přičítat různým cenovým relacím u jednotlivých výrobků a na druhé straně rozdílům mezi cenami, které si účtují diskonty a ostatní maloobchodní prodejny. Ačkoliv diskontní prodejny si také účtují větší částky za organické výrobky než za neorganické zboží, jedná se ve srovnání s ostatními maloobchodními prodejnami o výrazně nižší cenovou hladinu.

Diskontní prodejci využívají tuto příležitost a organické výrobky jim slouží v rámci oživení, významné podpory jejich businessu. V celém roce 2005 zakoupili spotřebitelé okolo 75 % více organických výrobků v diskontních prodejnách a v prvních 9 měsících roku 2006 tento nárůst přesáhl 80 %. Velký podíl potravin prodávaných v maloobchodě pokrývají výrobky vlastní značky, které už představují v průměru 39 % celkových výdajů na organické potravinářské výrobky.

Tři kategorie zákazníků
Mezi lidmi, kteří nakupují organické potravinářské výrobky lze identifikovat 3 výrazné skupiny spotřebitelů, a to:

Osoby, které nakupují na zkoušku – “zkušební nakupující”, kteří představují polovinu spotřebitelů a následně činí velkou většinu všech domácností. Jejich podíl výdajů na organické výrobky je stále celkem malý ve srovnání s výší jejich celkových výdajů.

Jedna třetina spotřebitelů už utrácí výrazně více za organické výrobky než ostatní. Tito pravidelní zákazníci jsou členy “informované skupiny”.

Jedna domácnost z deseti patří do “hlavní, základní skupiny” spotřebitelů, kteří si sice možná nekupují výhradně a jenom organické výrobky, ale přikládají vysokou hodnotu podílu organických výrobků, které kupují.

Všechny tři skupiny mají dva společné aspekty: ochotu zaplatit více peněz za organické výrobky a to, že podíl diskontních organických výrobků, které kupují, se stále zvyšuje, i když tyto dva faktory platí v různé míře – např. “hlavní, základní skupina” zůstává věrná specializovaným prodejnám s organickými výrobky a využívá diskontní prodejny pouze v zanedbatelném rozsahu.

Trh s organickými potravinami nabízí rozvojový potenciál
Závěrem lze konstatovat, že organický segment oblasti potravinářských výrobků stále čeká na další rozvoj. Akceptace organických výrobků je vysoká, přesto je počet nákupů a výše peněz vydávaných za organicky vyrobené potravinářské výrobky stále na nízké úrovni. Prodejci již zjistili, že jejich nabídka vlastních organických potravin disponuje potenciálem dalšího rozvoje, přičemž se zdá, že jediným problémem je zajistit kvalitu výrobku, protože aby organické výrobky naplnily to, co představují, musí tento segment zůstat absolutně “čistý”. Nesmí se vyskytnout žádné, ani docela malé zkreslení, zpochybnění tohoto pojmu. Spotřebitelé se v budoucnosti budou muset spolehnout na fakt, že organické výrobky jsou skutečně organické.

Čtěte také