Výzkum trhu

Čerstvost a kvalita potravin je pro české zákazníky stejně důležitá jako cena

Čeští zákazníci se řídí při výběru prodejny, kde nakupují většinu potravin, v první řadě její polohou a dále cenami a šíří sortimentu. Tyto důvody jsou pro většinu zákazníků rozhodující již řadu let. Přitom však zákazníci deklarují, že čerstvost a kvalita potravin je pro ně právě tak důležitá jako ceny; 82 % zákazníků dokonce uvádí, že je pro ně čerstvost a kvalita „velmi důležitá“. To v praxi znamená, že na nízké ceny a slevy lze velké množství zákazníků nalákat, ale nekvalitními či málo čerstvými potravinami jich lze mnoho ztratit. Vyplývá to z aktuálních výsledků největšího každoročního šetření vývoje nákupních preferencí českých domácností SHOPPING MONITOR 2006/07 společností INCOMA Research a GfK Praha.

Hypermarkety a diskonty jsou při nákupu potravin nejoblíbenějšími maloobchodními formáty na českém trhu. Jako své hlavní nákupní místo uvádí hypermarket 39 % domácností, což je zatím historicky nejvyšší dosažený výsledek, preference diskontních prodejen mírně vzrostly na 24 % a supermarket uvádí jako své hlavní nákupní místo 15 % dotázaných, stejně jako vloni. Naopak v oblasti čerstvého zboží – zejména masa a masných výrobků – roste význam menších a specializovaných prodejen. Například čerstvé maso nakupuje v menších prodejnách (samoobsluhy, řeznictví) 50 % zákazníků a tento podíl trvale roste již od roku 2003.

Jako prodejnu, ve které dotazovaní utratí nejvíce ze svých celkových výdajů za potraviny, uvedlo 17 % domácností (stejně jako loni) hypermarket Kaufland. Na druhé místo se vyhouply hypermarkety a obchodní domy Tesco, následované řetězci Penny Market, Plus Diskont, Albert, Jednota a Hypernova. Do první desítky se dostal ještě Lidl, Globus a Billa.

V letošním spotřebitelském hodnocení řetězců zaujal ve třech z pěti hodnocených kritérií (šíře sortimentu, kvalita nákupního prostředí, čerstvost a kvalita zboží) první příčku Globus. Kaufland je nejlépe hodnocený z hlediska cenové úrovně a prodejny řetězců Tip a Konzum z hlediska kvality a dostupnosti personálu. Letos poprvé studie SHOPPING MONITOR také nabízí objektivní celkové hodnocení řetězců, které odráží pozici řetězce ve všech sledovaných faktorech (CHAIN EVALUATION INDEX). Nejlépe celkově hodnoceným řetězcem se podle tohoto indexu stal Globus, který získal 82,2 bodů ze 100 možných. Druhou pozici obsadil Kaufland (80,3 bodů), třetí Tesco hypermarket (79,0). Následují Makro, Interspar a Hypernova.

Potraviny

Potraviny

Potraviny

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *