Public relations

Jak zaručeně naštvat novináře

Také si myslíte, že na media relations, tedy na vztazích s novináři, není nic až tak zrádného? Je zajímavé, že řada lidí, kteří přicházejí s médii do kontaktu, se dopouští elementárních chyb. Pokud jednáte se seriózními novináři, nikdy si nemůžete být jistí, zda se přikloní na „vaší“ stranu, zda jejich článek vyzní pro vás neutrálně, pozitivně nebo záporně – a to je nakonec taky dobře, jelikož dobrý novinář by neměl vystupovat v roli vašeho PR agenta, ta mu v žádném případě nepřísluší. Pokud se však vyhnete pár základním chybám, vaše media relations můžou stát na solidních základech.

Argumentování objemem inzerce
Opět se bavíme o seriózních médiích – a tady by měla být redakční a inzertní část striktně oddělena. Inzertní oddělení sice nabízí často prostor deklarovaný jako PR, ale ve skutečnosti se často jedná o textovou inzerci, o které redakce ani neví. Proto ji často vůbec nezajímá, že jste dobrým zadavatelem reklamy. Základem kvalitních media relations je nabídnout zajímavé téma ve správný čas a té správné cílové skupině.

Ověřování, zda dorazila tisková zpráva
Do každé redakce dorazí za den nepřeberné množství e-mailů s tiskovými zprávami. Některé skončí bez povšimnutí a neotevřené „v koši“. Pokud vaše zpráva zástupce médií zaujme, jistě se vám ozvou. Nemá smysl je však kvůli tomu obtěžovat – své šance na otištění nebo odvysílání tím zpravidla nezvýšíte. Radši novináře pozvěte na oběd či kávu, zjistěte, jaké rubriky má na starosti a jaká témata jsou pro něj zajímavá. Můžete nabídnout know-how z určitých oblastí (podložené například konkrétními čísly a grafy), komentáře managementu nebo třeba účast v anketách.

Nereagování na dotazy
Je zajímavé, že i když se společnosti snaží „protlačit“ svá témata, vůči dotazům – i těm zcela nekonfliktním – často zůstávají neteční. Přitom právě dialog jak známo tvoří vztah. Pokud vás novináři kontaktují a vy jste schopní reagovat pohotově a věcně, je velmi pravděpodobné, že získají důvěru a brzy se na vás obrátí znovu. Média potřebují totiž stále komentáře – často šířeji pojaté, než by se mohlo zdát. Působíte v oblasti realit? Pak můžete komentovat příliv zahraničních investic, rozvoj infrastruktury a vznik nových průmyslových zón. Pokud jste z maloobchodu, pak máte šanci okomentovat nákupní chování Čechů během víkendů i problematiku nadnárodních řetězců a zaměstnávání cizinců v hypermarketech. Média mají v oblibě experty, kteří se rádi slyší mluvit (a jsou schopní zároveň formulovat zajímavou myšlenku).

Tiskové konference kvůli dárkům
Láhev vína či podobný jiný oblíbený dárek dostane novinář na takřka každé konferenci. Opravdu si myslíte, že přichází kvůli dárku? Opět: bez zajímavého a pro konkrétního žurnalistu relevantního tématu uspějete jen stěží. Naopak, návštěvníci konference budou řečmi o „skvělých výsledcích společnosti, jejíž obrat se pohybuje v řádech milionů“ (nekonkrétnost je také dobrým důvodem k rozčílení) brzy unaveni a příště se nad pozvánkou na další „zajímavou konferenci“ pouze pousmějí.

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *