Management

Zdolejte své Mount Everesty

Každý člověk má v sobě svůj skrytý Mount Everest. Nemusí být zrovna až v Himalájích. Někdy je těžké ho najít. Někdy ještě těžší si ho připustit. Může mít příchuť slávy i prohry. Pro mnohé lidi je cílem i černou noční můrou marketing.

Marketing se vyvíjí a my s ním. Nejtěžší je náš osobní marketing. Prodat sama sebe je těžší než prodávat ten nejsložitější výrobek. Bylo by bláhové si myslet, že skutečný marketing se tvoří na katedrách vysokých škol nebo na klávesnicích počítačů novinářů. Reálný marketing plný pokusů a omylů, radostí a zklamání tvoří dnes a denně marketéři, manažeři, reklamní agenti a odborníci mnoha dalších profesí.

Musíme mířit k Mount Everestu? Možná ne, možná se ani nemusíme ptát, kde jsme. Kam míříme. Bohužel jedna z naprosto jednoznačných charakteristik dnešního marketingu (toho firemního i osobního) je neskutečná rychlost a průbojnost. Kdo dnes stojí a nejde dál, zítra už nic dělat nemusí. Nebude to už po něm nikdo chtít…..

Nejsem příliš velkým zastáncem srovnávání a tvrzení, že jiné než obchodní oddělení ve firmě nemá smysl, mně velmi vadí. Co by obchodní oddělení prodávalo, kdyby výrobní oddělení nevyrábělo? Spíše než stavění barikád se mně líbí, když lidé ve firmách ladí uspokojování potřeb zákazníka na všech frontách.

Jak vnímáme svůj vnitřní Mount Everest?

  • jako směr, cíl, sen,
  • jako dlouhodobou překážku,
  • jako tajemno, mystično, exotiku,
  • jako sáhnutí si na dno,
  • jako velkou pokoru,
  • jako maximální týmovou souhru.

Jak vnímají lidé ve firmách marketingové Mount Everesty?

Ve své praxi marketingového konzultanta se někdy potkávám s bláhovým názorem, že kvalitní marketing je vždy spojen pouze s penězi. Kategoricky s tímto názorem nesouhlasím. Některé značky používají ony velké peníze pouze k velkému křiku. Ten však pouze nahrazuje hlubší obsah. A tady jsme u jádra. Hlubší obsah není závislý na penězích. Trefa do černého, respektive do červeného (srdce zákazníka), nezáleží na výší bankovního konta, ze kterého je placena.

Pokud jsem v předchozím odstavci odmítl vazbu mezi penězi a účinností, nabízím jiné řešení, jak inovovat marketing tak, aby přinesl maximální účinnost. V čem spočívá? Tuto zbraň má v sobě každý. Je to mix velké chuti, motivace a nasazení. Nic co by mohlo fungovat není zakázáno. Vždyť u zrodu každé změny stojí myšlenka. Nic jiného nedokáže posunout vaši firmu dál než myšlenka. A ta nemá na cestě k vrcholu žádná omezení.

Je těžké takovou myšlenku najít. Neexistuje žádný univerzální návod na její snadné objevení. Možná běhá někde kolem Vás. Možná ji nosí v hlavě Váš nejméně oblíbený zaměstnanec, možná se právě teď rodí v mozkových závitech Vašeho neznámého (anonymního) zákazníka, pro kterého pracujete, ale až tak moc Vás nezajímá. Možná se toulá někde jinde. A co hlavně, možná je ve Vaší hlavě!

Cesta na vrchol největší hory světa je jistě neskutečně obtížná. Je mnoho povolaných a jen málo vyvolených. Nepřipadá Vám to podobné jako u marketingu? Každá firma má „svůj“ marketing. Jen některé dojdou ke slávě a ocenění. Tak jako u Mount Everestu i v marketingu se přeceňování sil a zbytečná odvaha nevyplácí. A někdy se musí horolezec vrátit zpět do předchozího tábora. A co marketér? Když dojde k jeho vyhoření, vrací se zpátky ke kořenům svého pravého já.

Správné putování k cíli našeho Mount Everestu (je jedno jestli toho marketingového nebo osobního) vyžaduje dodržování některých pravidel. Například:

  • nikdo nedojde na vrchol Mount Everestu sám, bez cizí pomoci
  • během cesty musí každý průběžně kontrolovat svoje síly
  • vítězství není nikdy dílem náhody
  • nikdo nedojde na vrchol bez velké vůle a motivace

A mnoho dalších.

Přeji Vám na Vaší cestě, abyste se vždy drželi svého snu, svého cíle a nikdy jste neuhli a pokud ano, abyste našli cestu zpět.

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *