banner_left
banner_right
Ze zahraničí

Marketingový sportovní branding Kataru

Pod pojmem katar (s malým písmenem k) jsme zvyklí pojmenovávat nejrůznější průjmová onemocnění, záněty horních a dolních cest dýchacích, problémy se zažívacím traktem apod. Katar s velkým písmenem na začátku je název státu (anglicky Qatar), který získal samostatnost v roce 1971 a je např. druhým největším exportérem zkapalněného plynu na světě…..

V roce 2000 přijala vládnoucí skupina emírů záměr totálního zviditelnění tohoto státu na mapě světa tak, aby se jméno Katar skloňovalo ve všech pádech a bylo známé prakticky každému obyvateli naší Modré planety. Emíři rodu Al – Tani proto povolali do své země při příležitosti konání prosincového tenisového turnaje mužů v hlavním městě Doha v roce 2002 skupinu expertů na branding a požádali je o vypracování strategie zviditelnění Kataru na mapě světa. Experti se zavřeli na několik dnů do hotelu Sheraton ve tvaru pyramidy s nádherným výhledem na zátoku Arabského moře na jedné straně, na farmu chovající přímorožce arabské na straně druhé, na moderní architekturu města Doha na straně třetí a na sportovní areál Parku zdraví na čtvrté straně pyramidy….Nevím, zda-li tyto výhledy experty na branding a marketingovou komunikaci motivovaly, ale jedno je jisté. Branding byl rozdělen v rámci aktivit na zviditelnění na 8 oblastí a jedna z nich byl právě sport (snad podnětem byl výhled na sportovní komplex z hotelu).

Katar se chtěl zviditelnit v oblasti sportu a tak si zvolil zajímavou strategii. Především se ve všech 49 známých sportech chtěl stát pořadatelem významné akce a sportovního klání, nejlépe mistrovství světa. Některé záměry byly skutečně kuriózní. Třeba závody v lyžování – Velká cena Kataru -se měly uskutečnit v Keni na úbočí Kilimanžára, nebo mistrovství světa v hokeji se mělo konat v hale v poušti nedaleko desalinačního komplexu, kde vedle odsolené pitné vody se teplo mělo použít na ledovou plochu.

Jiné ale si získaly rychle oblibu a světový věhlas třeba, jachting, motorismus, golf, parašutismus, atletika, tenis, fotbal aj…. To však nebylo vše. Katar se rozhodl i pro zviditelnění ve sportu netradičním způsobem. Začal si kupovat sportovce z celého světa a dávat jim své občanství a lákat je na fascinující tréninkové podmínky a zabezpečení… A tak se stalo, že řada mistrů světa z běžeckých disciplín z Keni se přestěhovala ze dne na den do bohatého Kataru a začali za tuto zemi závodit a vítězit s katarskou vlajkou na dresu… Před olympiádou v Sydney tak našla v Kataru domov více jak desítka běžeckých mistrů světa, kteří už nemuseli trénovat v primitivních podmínkách Keni ale v dokonalých areálech sportovních komplexů a byli placeni doslova zlatem…Podobně byli nakoupeni bulharští vzpěrači, představující světovou extratřídu, kazaští zápasníci, pakistánští pozemní hokejisté atd. A tak Katar získal desítky mistrů světa tím, že jim nabídl pohádkové podmínky, avšak s tím, že změní své jméno….. Kromě sportovců však nalákal na pohádková angažmá i nejlepší trenéry světa v jednotlivých sportovních odvětvích, kteří měli za cíl jediné. Vybrat talenty na Kataru, dokoupit mladé adepty sportu ze světa a do 3 let vychovat mistry světa v mládežnických kategoriích.

Uvedená strategie zviditelnění přes sport brzo našla odezvu i u Mezinárodního olympijského výboru, který si nového marketingového přístupu všiml a urychleně musel předělat všechna pravidla, neboť na mistrovstvích světa začali vítězit lavinovitě sportovci Kataru nakoupení v jiných zemích. To, co se stalo s hokejem v kanadské NHL kupujícím nejlepší hokejisty světa bez rozdílu barvy pleti, národnosti a náboženství…. Nebo v basketbalových soutěžích v USA, to se v ostatních sportech stalo v Kataru v řadě sportovních odvětví. Během 5 let se tak Katar jen ve sportu zviditelnil tak, že se začalo hovořit o „katarském sportovním brandingu“ a o „katarském marketingu sportovních talentů“. Sportovní branding by však nebyl možný v tomto důmyslném pojetí, pokud by Katar nedisponoval pohádkovým bohatstvím plynoucím zejména z ložisek plynu, která se zdají být bezedná.

Zajímavostí jistě je, že sportovní branding měl dopad také do totální změny životního stylu Katařanů. Dříve obézní muži kynoucí blahobytem z přebytku lahůdek a minima sportu zcela po příkladu sportovních ikon změnili své stravovací návyky, aby byli jako oni a zejména každou volnou chvilku věnují sportovním aktivitám, neboť jejich národní hrdost jim velí vyrovnat se nakoupeným sportovcům a brzy je předstihnout v jejich sportovních výkonech. A tak často v Kataru spatříte muže i ženy sportující za domem nebo v areálu či jen na pláži nádherného moře. I to je dopad sportovního brandingu do životního stylu Kataru.

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *