banner_left
Výzkum trhu

České řetězce rostou pomaleji než slovenské

Desítka největších řetězců na Slovensku dokázala v minulém roce zvětšit svůj podíl na trhu rychleji než TOP10 českých řetězců. Plyne to z analýzy obchodu Retail Market Monitor (INCOMA Research), která monitoruje postavení největších obchodníků na trhu. TOP10 obchodních firem zvýšilo svůj podíl ve slovenském maloobchodě o více než tři procenta (z 8,2 na 11,5%) zatímco česká TOP10 vyrostla ve stejném období jen o 2,3% (z 27,9 na 30,1%).

Jednou z příčin je různá koncentrovanost těchto trhů (v ČR asi třikrát vyšší než na Slovensku) která umožňuje slovenským řetězcům výrazně pohodlnější expanzi. Podstatný je však zvýšený zájem, který o slovenský trh zhruba od r.2000 projevují mezinárodní obchodní skupiny. Vedle firem, které jsou na Slovensku přítomné již řadu let (Billa, Delvita, Tesco) zahájily expanzi i další řetězce, zejména hypermarketové a cash&carry (Ahold/Hypernova, Carrefour, Kaufland, Metro, Tengelmann/Interfruct). Mezinárodní řetězce se tak výrazněji prosazují i mezi TOP50 slovenského obchodu – v r.2001 již připadalo 43% obratu TOP50 na mezinárodní firmy. V České republice je tento podíl výrazně vyšší (80%), ale již příliš neroste. Dá se čekat, že i na Slovensku se do čela obchodních žebříčků prosadí tytéž mezinárodní skupiny, které budou úspěšné na českém trhu.

Graf:
Podíl TOP10 řetězců na celkovém maloobchodním obratu

Postavení významných mezinárodních obchodních skupin na českém a slovenském trhu

Mezinárodní skupina pořadí podle obratu r.2001
(názvy řetězců) ČR SR
Metro (Metro, Makro) 1. 2.
Ahold (Hypernova, Albert) 2. >50.
Rewe (Billa, Penny Market, Teppich Frick) 3. 3.
Lidl&Schwarz (Kaufland) 4. 7.
Tesco (Tesco) 5. 1.
Tengelmann (Plus diskont, OBI, Interfruct) 6. 41.
Globus (Globus, Baumarkt Globus) 7.
Delhaize le Lion (Delvita, Sama) 8. 19.
Carrefour (Carrefour) 9. 4.

Více informací: skala@incoma.cz

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *