Prodej

Několik tipů pro vaši komunikaci se zákazníky

Čas od času připravuji nebo zpracovávám do finální podoby pro své zákazníky texty obchodních dopisů, e-mailů, podkladů pro direct mail apod. A protože nechci pokaždé příliš přemýšlet nad tím, jak to či ono sdělení koncipovat, vytáhnu ze svých poznámek vždy několik zásad a kritérií, které se snažím v textu uplatnit.

To první a nejdůležitější pravidlo, které mám poznačeno tučně a s vykřičníkem na konci, je:

Dbej vždy o komfort čtenáře!

Kdy se čtenář – zpravidla velmi zaměstnaný člověk, který možná dostává na stůl hory korespondence – bude cítit komfortně?

  • když oslovíte správného člověka – není nic horšího, než plýtvat vlastním časem i časem adresátů na nesmyslně či náhodně rozeslanou korespondenci. Mně osobně třeba přicházely do mailové schránky opakovaně týdenní nabídky obědů jisté restaurace. Pominu-li úvahy o spamu, asi by na takové nabídce nebylo nic špatného a možná bych ji čas od času i využil – kdyby ovšem dotyčná restaurace nebyla asi 300 km daleko.
  • když bude z vašeho dopisu okamžitě jasné, o co jde – ušetříte čtenáři čas. Pokud zapracujete do své obchodní korespondence luštění tajenek a geniální hlavolamy, nedivte se příliš nízké odezvě.
  • když adresáta váš dopis zaujme – když komunikuje příslib výhod pro něj či jeho firmu.

Takže zbývá dodat jen pár tipů na závěr:

  • pečlivě vybírejte adresáty – zvýšíte odezvu, snížíte náklady
  • pište jasně, stručně, výstižně a přehledně; rozčleňte text do odstavců, používejte mezititulky, odrážky…
  • pamatujte, že to, co je důležité pro vás, nemusí být stejně důležité pro příjemce.
  • jedná-li se o složitější text, napište nejdříve, o čem budete psát, pak o tom napište a v závěru shrňte, o čem to vlastně bylo
  • komunikujte hlavní sdělení co nejjednodušeji a nejjasněji. To znamená do titulků, předmětů e-mailu, úvodního odstavce
  • zkuste si představit sami sebe v roli adresáta; Jak byste na takový dopis reagovali? Co by vás zaujalo? Ty nejdůležitější a nejzajímavější pasáže pak v dopisu zdůrazněte.
  • dejte přečíst připravený dopis kolegům v práci a zeptajte se jich na jejich bezprostřední názor okamžitě po přečtení. Je jim vše jasné? Není sdělení příliš komplikované? Jsou komunikované výhody zajímavé? Co se jim na textu líbí a co ne?
  • v závěru nezapomeňte ani na to, co by měl nyní adresát udělat či jak bude vaše záležitost dále pokračovat.

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *