Reklama

Retail Summit 2009

Retail Summit 2009 bude ve svém jubilejním 15. ročníku reprezentativnim fórem, na kterém se lze nejen dozvědět, kam vývoj spěje, ale potkat se i osobně s klíčovými aktéry těchto změn.

15 ročníků Retail Summitu reprezentativně odráželo zásadní změny ve firemní struktuře českého obchodu. Prvnímu ročníku v únoru 1995 dominovaly české podnikatelské skupiny, vzešlé z tehdy právě kulminujícího procesu privatizace. Ty v tomto roce reprezentovaly podle údajů INCOMA Research a Moderního obchodu 55% obchodních firem z kategorie TOP 50. Současně však byly první ročníky Retail Summitu fórem, na kterém se českému trhu oficiálně představili zcela noví hráči jako Globus, MAKRO ci TESCO s jasnou ambicí získat prostřednictvím masivní expanze vysoké tržní podíly. V řadě vystoupení generálních ředitelů těchto společností vynikl například tehdejší šéf Penny Marketu výrokem „Jsme tady a musíte s námi počítat“.

Rychlá expanze vedla k internacionalizaci českého obchodu – přelomovým byl zejména rok 1998, kdy obchodní firmy v mezinárodním vlastnictví poprvé z hlediska svého podílu na celkovém obratu TOP 50 předstihly lokální podnikatelské skupiny. Současně došlo k zastavení dlouhodobého poklesu tržního podílu spotřebních družstev, která se následně stala nejvýznamnějším národním obchodním systémem. Internacionalizace kulminovala v roce 2003, kdy podíl mezinárodních hráčů (na obratu 50 největších firem) dosáhl 83%. V této fázi se začal český obchod výrazně konsolidovat a trh opustilo několik zahraničních řetězců. Od té doby nejsilnější hráči dále posilují, současně se však projevuje renesance nezávislých domácích obchodních skupin, v této etapě již jasně vyprofilovaných a zacílených na „svého“ zákazníka. Paralelně s tím ovšem pokračuje vstup nových subjektů na český trh. Jde především o specializované nepotravinářské řetězce, ale zajímavé novinky se objevují i na potravinářském trhu – viz například stávající expanze sítě Žabka.

Retail Summit 2009 se uskuteční ve dnech 3.- 4.2.2009 v Top Hotelu Praha.

-red-

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *