Výzkum trhu

V zemích Viszegradu je nejoblíbenějším maloobchodníkem polský diskontní řetězec Biedronka

Studie SHOPPING MONITOR CEE 2009 (INCOMA Research + GfK) ukázala, že nejoblíbenějším maloobchodním řetězcem v zemích Viszegradské čtyřky (Česko, Slovensko, Polsko, Maďarsko) je polská síť diskontních prodejen Biedronka (patří do portugalské skupiny Jeronimo Martins group). Jako hlavní nákupní místo rychloobrátkového zboží Biedronku uvedlo 16,1% nakupujících, což je celkem 10,1 miliónu zákazníků (přímých nebo dalších členů rodiny). Na polském trhu má dominantní postavení, rychle expanduje (v roce 2008 se zvýšil počet prodejen meziročně o 30% na celkových 1360), má silnou marketingovou podporu a v době krize zaznamenává nárůst počtu zákazníků.

Druhou pozici zaujímá Tesco působící ve všech zemích Viszegradu, které uvedlo jako hlavní nákupní místo potravin a zboží denní potřeby 11% nakupujících, třetí je Schwarz Group, hypermarket Kaufland uvedlo 6,5% nakupujících a diskonty Lidl 4,7%, dále pak následuje Carrrefour (4,2%).

Tradičně silnou pozici mají prodejny družstevních řetězců COOP. I když netvoří jednotný maloobchodní systém srovnatelný s nadnárodními řetězci, celkem představují hlavní nákupní místo pro 9,7% nakupujících v zemích Viszegradu.

Každoroční průzkum nákupních zvyklostí a preferencí Shopping Monitor CEE 2009 se provádí ve 12 zemích reginu střední a východní Evropy (Bosna & Hercegovina, Bulharsko, Česko, Chorvatsko, Maďarsko, Polsko, Rumunsko, Rusko – oblast Moskvy a Petrohradu, Slovensko, Slovinsko, Srbsko, Ukrajina).

Čtěte také