Výzkum trhu

Před Vánoci významně stoupá spotřeba piškotů, tuků a kakaa

Před Vánoci významně stoupá spotřeba surovin, z nichž Češi pečou vánoční cukroví. Z mnoha monitorovaných výrobků, které domácnosti používají, jsou sezónou nejvíce ovlivněny piškoty, čokoláda na vaření, tradiční kakao, margarín a máslo. Též čokoládové figurky zaznamenávají v období Vánoc intenzivní nárůst. Údaje vyplývají z průzkumu společnosti pro výzkum trhu GfK Czech metodou Consumer Tracking za období leden – prosinec 2008 a leden až srpen 2009.

„Vůbec nejvyšší je v období Vánoc nárůst spotřeby margarínů na pečení, který je tři a půl krát vyšší než obvykle,“ komentuje výsledky průzkumu Veronika Filipová, Account Manager CT GfK Czech, a dodává: „V květnu a červnu si margarín na pečení koupilo přibližně 30 % domácností, v listopadu a prosinci 2008 to bylo mnohem více, a to 52 %. K nárůstu množství přispěla také vyšší intenzita nákupu, domácnosti si koupily 1,6 kg margarínu na pečení oproti 0,8 kg v letních měsících. Domácnosti nakupovaly častěji a také se zvýšilo průměrné množství na jeden nákup.“

Piškoty, které jsou součástí mnoha vánočních receptů, kupovalo v listopadu a prosinci 2008 o 34 % více domácností než během května až června stejného roku. Počet domácností se v listopadu a prosinci zvýšil na 47 % a zároveň o 17 % vzrostla intenzita, se kterou domácnosti piškoty nakupovaly. Vzhledem k tomu se nakoupené množství zvýšilo téměř o 57 %.

„Podobnou sezónností se projevuje také čokoláda na vaření,“ pokračuje Veronika Filipová. „Počet kupujících domácností v posledních dvou měsících roku dosahoval úrovně 37 %, což je v porovnání s obdobím květen až červen skoro třikrát více. Nakoupený objem vzrostl až čtyřnásobně. Průměrná cena v zimních měsících roku 2008 klesla o 17 % a klesá také frekvence nákupů. Domácnosti však zvyšují množství nakoupené při jednom nákupu v průměru z 300 na 500 gramů.“

Kakao v květnu až červnu 2008 nakupovalo přibližně 7 % českých domácností. V listopadu až prosinci 2008 se jejich počet zvýšil na téměř 24 %. V tomto období o 5 % vzrostla frekvence nákupu. Výrazný nárůst (20 %) byl zaznamenán v množství připadajícím na jeden nákup. Tyto faktory se podílely na velmi intenzivním nárůstu nakoupeného množství za poslední dva měsíce roku, a to o více než 300 %.

O 12 % se oproti květnu až červnu zvýšil počet domácností kupujících máslo. Rostla frekvence jeho nákupů (8,5 %) a také množství na jeden nákup (téměř 22 %). Celkové nakoupené množství se v posledních dvou měsících roku 2008 zvýšilo o téměř 48 %, než v květnu a červnu v tom samém roce. Pokud na jednu domácnost za první období připadalo 1,4 kg, tak ve druhém to bylo mnohem více, a to 1,9 kg.

Sezónní figurky (kolekce), které se v letních měsících nekupují téměř vůbec, v listopadu a prosinci nakoupí přibližně 30 % českých domácností. Každá kupující domácnost jich nakoupí přibližně 1 kg.

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *