banner_left
banner_right
Prodej

Výprodeje na počátku roku provázely nižší slevy než loni

Obchodníci, kteří nasazovali rekordní výprodejové akce v průběhu celého loňského roku, po Vánocích již nenabízeli tak vysoké slevy jako v uplynulých dvou letech. Zjistila to společnost Retail Info na základě statistik svého portálu AkcniCeny.cz, kde lidé najdou letáky desítek obchodních řetězců. Ve srovnání s prvními měsíci roku 2009 jsou slevy nižší především v kategoriích elektronika a bílé zboží a také nábytek a zahrada. Naopak se stejnými, nebo dokonce mírně vyššími slevami se prodávaly na začátku letošního roku potraviny a drogerie.

Ještě v prosinci zůstaly slevy na téměř stejné úrovni jako rok předtím a dosáhly 25,4 %. Oproti lednu 2009, kdy činila průměrná procentní sleva na výrobek 28,6 %, se však letos v lednu tento ukazatel propadl o téměř tři procenta. Na nejvýhodnější slevy mohli zákazníci tradičně narazit v prvním čtvrtletí u oblečení – průměrně 35 až 40 %, ale počet textilního a sportovního zboží v letácích se oproti loňsku skoro o polovinu snížil. Ze statistik Retail Info dále vyplynulo, že v porovnání s loňským rokem nabízejí obchodníci vyšší slevy na potraviny a drogistické výrobky. Nižší slevy poskytují řetězce na elektroniku a bílé zboží a také na vybavení pro dům a zahradu.

Leden byl zatím jediným měsícem tohoto roku, kdy se přes nižší slevy meziročně zvýšil počet výrobků v akci. Lidé tak měli možnost koupit si o 10 % zboží ve slevě více. V únoru pak nabídli obchodníci v letácích o desetinu, a v březnu dokonce o třetinu méně zlevněného zboží než ve stejnou dobu loni.

„Procentní slevy byly v prosinci 2009 srovnatelné s předchozím rokem, v lednu však nestouply, jak bývalo zvykem v letech minulých. I přesto mohli nakupující průměrně ušetřit kolem 25 % z ceny zboží. Před Vánocemi přišli obchodníci s nabídkou zlevněných potravin ve snaze nalákat více zákazníků. Tento trend pak pokračoval v celém prvním kvartálu,“ říká Jan Brokeš, projektový manažer společnosti Retail Info, který se stará o web AkcniCeny.cz. „Kvůli vysoké míře nezaměstnanosti se dá předpokládat, že právě potraviny budou i v nejbližších měsících ostře sledovanou položkou v letácích obchodníků,“ tvrdí Brokeš.

-red-

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *