Komunikace

Kukyho marketingové snažení aneb Filmujeme už jen pro peníze?!

Dlouho jsem již nebyl v kině. Je to dáno řadou věcí – například tím, že jsem dost vytížen, aktivit (včetně těch kulturních) provozuji celkem dost, a když už mám volný večer, trávím ho spíš v klidu doma, třeba u filmu v televizi. Ne snad, že bych byl líný, nebo snad nějaký nekulturní barbar, ale nejbližší kino mám celkem z ruky a navíc většinou nejsem zvědavý na chroupání popcornu rozjívenou mládeží (a často i dospělými) za hlavou. I tak však sleduji, co se promítá. Byť někdy až zpětně, když „to vyjde na DVD“. Ale stejně bych už nemohl zůstat mimo. Vždyť na každém DVD, které si doma chci pustit, jsou reklamy na nové filmy, v televizi běží reklamy na nové filmy a u silnic jsou billboardy s reklamami na nové filmy. O inzerátech v novinách nemluvě. A paradoxně, když se dnes chcete napít vody z láhve, masíruje vás opět reklama na filmy. Juká na vás Kuky. Ani toho jsem ještě neviděl – tedy „naživo“, přiznávám…

Když se podíváme do historie, zjistíme, že první filmy se promítaly především v hospodských sálech a o propagaci projekcí se starali sami hostinští. Občas dali inzerát do novin, ale většinou se spokojili s „vytroubením“ informace do světa ústní formou, případně nějakou místní vývěskou. Když vznikla kina jako samostatné, jednoznačně účelové budovy s pravidelnou produkcí, bylo potřeba nabídnout divákům program přesněji, rychleji, „akčněji“.

Zde jen malou vsuvku: výroba plakátů stála pochopitelně hodně peněz, tudíž se zásadněji rozvinula až s příchodem zvukového filmu – cca na přelomu dvacátých a třicátých let. Odtud jsou známé „typické“ plakáty se záběry z filmu samotného, časem doplněné o obrázky herců, jména autorů atd. Jak se často říká: „filmový plakát je královskou disciplínou grafického designu“. Ačkoliv jde primárně o reklamu, je v něm ukryto cosi navíc. Stačí se podívat na Muchovy secesní plakáty, na plakáty předních autorů české moderny atd.

Kuky se vrací - Web

Protože však reklama (a marketing obecně) musí jít s dobou, došlo i na změnu v propagaci filmů. Vybledlý tištěný program ve vývěsní skříňce na rohu a odchlíplý plakát na zdi již dávno nestačí. Filmoví tvůrci najali producentské a reklamní týmy. Ty se posléze sdružily ve specializované agentury, vytvořily nadnárodní „řetězce“, které dnes ke každému filmu přidávají novou dimenzi: pestré promo, product placement, podcast, virtuální dimenzi internetu atd. Zkrátka vlastní svět, který divákovi film „zhmotní“ a hlavně „vnutí“.

Kuky se vrací – Dobrá voda

„Masírka“ začíná první klapkou, o které informují noviny, rádia i televize, o internetu nemluvě. Vzápětí přidá „bulvár“ nějaké drby o hercích a filmařích. Do toho se objeví „tajně zachycené“ scény z natáčení. Již před premiérou jsou rozjety oficiální webové stránky k filmu, kde se fanoušci dozvídají vše, co lze vůbec zveřejnit. Na ně navazují různé počítačové nebo on-line hry, fotogalerie, trailery a jiné pamětihodnosti ke stažení: wallpapery, screensavery apod.
Ad Kuky viz www.kukysevraci.cz A hned, jak je film „na světě“, řekněme ještě někde ve strižně, rozjíždí se marketingová (reklamní a PR) kampaň na plné obrátky, se vším všudy. Film dostane vlastní značku – název, logo, claim, maskota, slogan atd., a začne se producírovat širokou paletou reklamních prostředků rozprostřenou v médiích všech typů.

Nejsem konzervativec, reklamou se zabývám (také mě z velké části živí), ale otázku v titulku tohoto článku jsem myslel zcela vážně. A Kuky byl hybatelem (pomyslnou poslední kapkou), který mě posadil ke klávesnici. Je snad nezbytně nutné, aby film prověřených autorů (jakými bezpochyby tvůrci Kukyho jsou) byl tak „surově“ komerčně propagován? Copak je to akční velkofilm, který má za jediný cíl vydělat producentovi (režisérovi, scenáristovi…) peníze? Nota bene jde o film určený (také nebo především?) dětskému diváctvu. Proč tedy přebíjí inzerované „duševní“ poselství filmu jeho „materiální“ nadstavba?

Jako další prameny k diskusi doporučuji např.:
http://kultura.idnes.cz/medvidek-kuky-je-konecne-na-pultech-obchodu-prestanou-s-nim-lide-smelit-1m9-/filmvideo.asp?c=A100802_150300_filmvideo_tt
http://byznys.lidovky.cz/plysak-kuky-je-nedostatkove-zbozi-stal-se-hitem-cerneho-trhu-p5x-/moje-penize.asp?c=A100627_140308_moje-penize_tsh
http://www.ct24.cz/kultura/94945-kuky-se-pri-projekci-filmu-o-svem-navratu-vznasel-az-u-stropu/
http://www.rozhlas.cz/kultura/film/_zprava/739210

Nejde pochopitelně jen o Kukyho a jeho marketingové snažení. Figurky hrdinů, přívěsky, obrázky, knihy atd. jsou dnes součástí každé kampaně uvádějící nový film na trh. Na západ od nás je tato „masírka“ ještě rozsáhlejší. Viz např. pěkný text na http://iam.kryspin.net/film-internet-a-viralni-marketing

Závěrem je nutné také zmínit, že film byl natočen za finanční podpory Státního fondu ČR pro podporu a rozvoj české kinematografie. Doporučuji projít zajímavou debatu na http://kultura.idnes.cz/diskuse.asp?iddiskuse=A100802_150300_filmvideo_tt

Ať se snažím být zcela objektivní a maximálně vnímat souvislosti, přesto se musím ptát: Byl Kuky natočen skutečně jen pro peníze, nebo se dnes již kvalitní film nedá bez „husté marketingové omáčky“ vůbec vypustit do světa?

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *