Výzkum trhu

Obývací pokoj průměrného Čecha

Komunikační agentura Kaspen/Jung von Matt našla průměrného Čecha a zj istila, jak vypadá jeho typický obývací pokoj.
Kdo je průměrný Čech, kolik mu je, jak žije, jakou má životní úroveň a jak vypadá obývací pokoj, který odráží jeho reálný život? Je to rodina, důchodce, pár svobodných partnerů nebo rozvedená matka s dětmi? Tyto klíčové otázky si položil strategický tým agentury Kaspen/Jung von Matt a rozhodl se najít konkrétní odpovědi pomocí rozsáhlého průzkumu české populace. Na jeho základě se zrodila rodina Novákových a jejich skutečný Obejvák. Projekt pomáhá agentuře a jejím klientům v lepším pochopení životní reality průměrných Čechů.

Proč právě obývací pokoj? „V něm se totiž projevujeme upřímně. Naše image, náš styl oblékání, způsob, jak se prezentujeme, to je vždy do určité míry hra, maska či role. Zato u sebe doma se uvolníme, je to náš osobní prostor, který si utváříme drobnostmi, jež jsou pro nás z nějakého osobního důvodu důležité,“ říká vedoucí projektu Markéta Nováková z agentury Kaspen/Jung von Matt.

„Stali jsme se špiony Čechů. Naší misí bylo prozkoumat terén mimo zdi našich kanceláří. Cíl byl jednoduchý: zhmotnit obývací pokoj současného Čecha, který představuje absolutní průměr. Cesta k němu byla velmi zajímavá a dobrodružná,“ dodává Nováková.

Seznamte se s Novákovými
Na základě veřejně dostupných statistik definovala agentura Kaspen/Jung von Matt průměrného Čecha reprezentujícího většinu. Jsou to manželé Jana (37 let) a Petr (40 let) Novákovi žijící v Kladně ve společné domácnost i spolu s patnáctiletým synem Janem a sedmnáct iletou dcerou Terezou.

• Průměrný čistý příjem rodiny Novákových je 33 000 Kč.
• Petr se živí pravděpodobně jako zedník, instalatér nebo elektrikář, jeho žena Jana je vychovatelka, nižší administrativní pracovnice, kuchařka nebo prodavačka. Janin čistý měsíční příjem je o 15 % nižší než Petrův.
• Novákovi mají naspořeno více, než dluží. Zhruba 70 % svých úspor svěřují bankám a stavebním spořitelnám. Nejsou pojištěni životně, majetkově ani důchodově.
• Stejně jako většina Čechů žijí v bytě s měsíčními náklady 7 124 Kč, který je v osobním (47 %) nebo družstevním (17 %) vlastnictví bez hypotéky. Průměrná plocha bytu je 49,6 m2 a průměrný počet místností 2,9.

Typický „Obejvák“
Agentura Kaspen/Jung von Matt ve spolupráci se společností Perfect Crowd realizovala výzkum na vzorku průměrných Čechů, na jehož základě vznikl seznam prvků typického českého obývacího pokoje. Kvalitativní část výzkumu spočívala v analýze detailů téměř tisícovky fotografií a v ověřování informací z dostupných statistik, výzkumů, článků a publikací na dané téma.
Následující výsledky, jež z výzkumu vyplynuly, posloužily jak předloha při zařizování skutečného „Obejváku“.
• Místnost má rozměry 4 x 5 metrů s výškou stropu 2,5 metru, plastová okna s bílými horizontálními hliníkovými žaluziemi lemuje bílá záclona se vzorem zavěšená na dřevěné garnýži. Podlaha je laminátová se vzorem bukového dřeva.
• Dveře jsou ze světlé dýhy, mají skleněnou výplň a ergonomicky tvarovanou kovovou kliku,
• Topení je staršího typu, dvě stěny místnosti jsou žluté, strop a zbývající dvě stěny mají bílou barvu.
• Interiér zdobí tři nejpopulárnější české pokojové rostliny: šeflera, ficus benjamina a dracena.
• Češi už zapomněli na obývákové stěny, raději upřednostňují jednotlivé menší kusy nábytku.
• Dvoumístná pohovka stojí naproti televizi s úhlopříčkou 66 cm. Před pohovkou je konferenční stolek obdélníkového tvaru, na něm leží dva dálkové ovladače, mobilní telefon a televizní program otevřený na stránce konkrétního dne. Pod stolkem najdeme hladký obdélníkový koberec se vzorem. U pohovky stojí jedno křeslo.
• Na počítačovém stolku je umístěn plochý černý monitor s reprobednami. Počítač je 3,9 roku staré stolní PC s operačním systémem Windows XP a je připojen k vysokorychlostnímu internetu.
• Obývací pokoj je také překvapivě místem pro uložení 3,6 roku starého vysavače.

Současná podoba Obejváku je výsledkem osobních návštěv skutečných typických Čechů. „Ačkoliv se nám i v této části podařilo najít nejčastěji se vyskytující prvky, jako CD Karla Gotta a broušené sklo, uvědomili jsme si, že to, co dělá obývací pokoj tím osobním a intimním prostorem, nedokáže žádná statistika ani výzkum obsáhnout, vyčíslit, analyzovat, zařadit do tabulky, grafu ani na časovou osu,“ uzavírá Markéta Nováková.

Život podle Novákových
Z výzkumu agentury Kaspen/Jungvom Matt mimo jiné dále vyplynulo, že:
• Novákovi jezdí svou 13 let starou Felicií k moři do Chorvatska.
• Svůj volný čas tráví nejčastěji u televize; Jana a Petr denně stráví jejím sledováním průměrně 3 hodiny a jejich děti necelé dvě hodiny. Méně času věnují aktivnímu sportu a dříve oblíbené zahrádkaření vyměnili za počítač.
• Jsou nevěřící, chodí k volbám a volíJsou nevěřící, chodí k volbám a volí středolevé politické strany.
• Jejich nejdůležitějším životním cílem je mít stálého partnera, děti a úspěch v zaměstnání.

Virtuální prohlídka Obejváku je možná na webových stránkách www.obejvak.cz. Aktualizované informace najdete také na www.facebook.com/obejvak.by.KaspenJvM.

-red-

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *