Marketing

Umíte prodávat čerstvé potraviny?

Nákupní košík českých zákazníků zabírají hlavně čerstvé potraviny. Naplňují ho z více jak 50%. Dá se tedy říci, že jsou pro ně nejen důležitější, než ostatní zboží, ale že také nejvíce ovlivňují celý nákup. Kvalita čerstvých potravin působí na rozhodování nakupujících nejen co do množství, ale ovlivňuje i nákup ostatního zboží. Jednoduše řečeno, podle čerstvých potravin zákazníci posuzují i kvalitu celé prodejny a všech produktů v ní. A nezapomeňme, že k 80% rozhodnutí dochází až v průběhu nákupu.

Není náhodou, že sektor ovoce a zeleniny je většinou umístěn hned za vstupem do prodejny. Má zákazníka pozitivně naladit a ovlivnit tak jeho další nakupování. Jenže to platí v případě, že výsledný dojem nic nekazí. Jakmile tento prostor zanedbáte, dojde k pravému opaku – zákazník bude vaši prodejnu vnímat negativně. Protože jde o emoce, nějaký neutrální postoj je víceméně vzácný. Nakupující se buď nadchne, nebo pohorší. Nic mezi tím.

Jaké jsou nejčastější chyby? V první řadě zboží, které už viditelně není čerstvé. Ovadlé natě, matný povrch místo lesku, skvrny a všechny další znaky, informující zákazníka, že zboží už má něco za sebou. A když už právě takové potraviny chcete se slevou prodat, nedávejte je do čela. Na zákazníkovy instinkty působí negativně, i když je za poloviční cenu.

Běžné je také nedostatečné osvětlení. Šero jistě sluší třeba starému vínu, ale čerstvé zelenině nebo ovoci určitě ne. Neměli byste se tedy spoléhat na nástropní svítidla, ale použít extra nasvícení regálů a vitrín.
Nezřídka se můžete v prodejnách setkat i s prázdnými místy tam, kde by měla být hojnost zboží. Nejde jen o to, že zákazník vnímá prázdno negativně (a nezajímá ho, že mrkev za půl hodiny přivezou, tak nestojí za to dávat na chvíli místo ní něco jiného, protože on to samozřejmě neví), ale zbylé kousky povalující se na dně považuje za „prošlé“. Zkrátka nevábné, mající k čerstvosti hodně daleko.
Častým nešvarem je umísťování zboží v klasických přepravkách. Možná je to pohodlné, ale zákazník si zkrátka svěžest a zdravou přírodu s poškrábaným a špinavým plastem nespojuje. Spíš to na něho působí, že vám na jeho spokojenosti nezáleží, hlavně že si ušetříte práci. Protože jsou dnes v módě farmářské produkty, měli byste pracovat s dřevem, nebo alespoň jeho napodobeninou.

Nezapomeňte na vůně. Většina prodejen dnes nevoní ničím, protože obchodníci mají strach, že zákazník koupí jen to, co ucítí. Ale to není pravda. Naopak, sterilní prostředí (nedej bože ještě „vonící“ čistícím prostředkem nebo dezinfekcí) připadá jeho čichovým nervům nepřirozené. Nemusíte to samozřejmě přehánět a šířit vůně ovoce nebo zeleniny po celé prodejně. Stačí, když budou slabě cítit tam, kde potřebujete. Stačí podrtit trochu petrželové nebo cibulové natě, bazalku nebo některé z dalších zelených koření. Nebo si vypomoci aromalampou s citronovou nebo pomerančovou šťávou (v zimě).

A protože zákazník u ovoce a zeleniny začíná, můžete sem umístit odkazy na jiné zboží nebo akce – samozřejmě v nějaké souvislosti. Vedle čerstvé mrkve umístit konzervu hrášku, k rajčatům přidat olivový olej, jablka doplnit sáčkem skořice nebo listovým těstem na štrůdl. Přemýšlejte, kombinujte, vytvářejte malebná zátiší. To je to, co na zákazníkovy emoce působí téměř zázračně.

To, že umístíte sekci ovoce a zeleniny na začátek prodejny, je tedy jen začátek. Záleží pak na vás, jak moc dokážete všechny její možnosti využít.

Čtěte také