Marketing

Virtuální marketing pro praxi a efekt WOW

Na marketingové konferenci v Mnichově v lednu 2018 hlavní řečník prof. K. Segall tvrdil, že: „ rok 2018 bude rokem spotřebitelské virtuální reality“. Vždyť stačilo v okolí konferenčního místa zajít do obchodního domu a zamířit třeba chytrým telefonem na kečup Heinz a hned se vám v augmented reality (=rozšířené tzv. AR realitě) objevily na ploše recepty používající kečup uvedené značky.

Podobně tomu bylo u těstovin italské provenience, kávy Jacobs apod. Prostě výrobci nabízejí prostřednictvím virtuální reality (= VR realita) a rozšířené reality lidem marketingovou přidanou hodnotu ve formátu využitelnosti a stagingu jejich produktů spolu s inovativním zážitkem. Virtuální realita se tak stává dalším komunikačním nástrojem, který výrobci, prodejci a marketéři využívají pro svou praxi, tedy pro prezentaci produktů v kontinuu se službami, prodej a aktivní tzv. virtuální marketing.

Ano virtuální marketing se stává novým směrem, cool levným trendem a směrem marketingové komunikace.

Dne 22.1.2018 se v Praze uskutečnila zajímavá přednáška s názvem Možnosti a způsoby použití virtuální, rozšířené a smíšené reality v reklamním průmyslu., kterou připravil tým ze společnosti VR_MUSASHI. Přednáška odhalila zájemcům potenciál virtuální reality, smíšené reality a to v širokém spektru marketingových možností a využití.

Virtuální realita totiž umožňuje nový a zajímavý pohled na využití imersně zobrazovacích technologií pro prohlubování povědomí zákazníků, kupujících a uživatelů ve vztahu ke značce, či produktu. Je třeba však se naučit s uvedeným prostředím virtuální reality a smíšené reality pracovat. Proto šikovní marketeři na testování a samplingu produktů do nekonečna ukazují, jak lze s virtuální a smíšenou realitou pracovat a jak lidem sledujícím prezentaci zajímavou formou a formátem prezentovat nově produkty, recepty, využitelnost aj. A věřte, že použití virtuálního světa zaujme jak mladé potenciální zákazníky, mileniály, tak střední generaci i seniory. Nové totiž přitahuje a tak se marketing stává atraktivnějším a dostává se do jiného zorného úhlu lidí. Vztah marketer – značka – kupující se buduje přes inovativní, moderní komunikační prostředí a to je obecně trendy a cool.

Moderní marketér pracující s virtuální realitou by měl umět odlišit přístupy a práce mezi kompletně počítačově generovaným 3D prostředím a 360 stupňovým sférickým videem. Jen uvědomění si rozdílů a potenciálů vede k tomu, že virtuální marketing bude smysluplný a nahradí jiné komunikační metody a moderností a inovativností přitáhne zejména mladší generaci ke sledování užitků produktů, jejich řešení pro zákaznické problémy apod. Virtuální svět marketingu je také cestou, jak se dostat miliónům zákazníků do hlavy bez invazního vnucování konkrétní mobilní aplikace producenta, produktu, prodejce aj. Virtuální svět umožňuje totiž pracovat aktivně a synergicky i současně s virtuální prezentací – virtuálním PR produktu v kontinuu s navazujícími službami a virtuální reklamou hodnotových řešení pro zákazníka. Všimněte si, že sekundární reklama se tak integruje do samplingu, testování a PR komunikace se spotřebiteli, zákazníky i kupujícími.

Vše je o poutavém a využitelném obsahu pro VR (=virtuální realitu) i rozšířenou realitu (= Augement reality). Většina velkých světových značek, například Coca-Cola, McDonald’s, Volvo nebo The North Face standardně s VR a AR marketingově pracují. Počet firem, které s virtuální realitou ve své strategii počítají, se od loňského roku 2017 podle průzkumu HK zvýšil jen v ČR o 375 %. Firmy a jejich marketéři sází přitom na schopnost vytvářet marketingový imerzivní, multismyslový a multisenzorický zážitek, který multismyslově si člověk až 40 000x rychleji zapamatuje a 80 000x rychleji vybavuje, jak zjistily neuromarketingové výzkumy. Přitom hraje roli i inovativní komuni-kační prostředí AR a VR, které přitahuje a současně baví . Prostě AR a VR je marketingovým trendem pro lepší zapamatovatelnost sdělení a jeho využitelnost.

VR a AR lákají svou schopností diváka „totálně pohltit“, oprostit ho od vnějších vlivů a nenechat ho ničím jiným vyrušovat při komunikačním zážitku, který zprostředkovává multismyslový emocionální a informační apel sdělení na sledovatele. A věřte, že síla emocionálního a informačního apelu je obrovská. Navíc až 71 % spotřebitelů vnímá značky využívající virtuální realitu pro prezentaci svých produktů jako moderní a myslící pokrokově. Více než polovina z nich (53 %) by navíc při nákupu tyto značky upřednostnila, vyplývá to ze studie společnosti Greenlight VR z roku 2017. Při tom klíčové je VR a AR prezentovat s promyšlenou emocionální a informační strategií, která bude v souladu s celkovou strategií značky.

Se vstupem virtuální reality do marketingové komunikace se také pojí měření její úspěšnosti. Elizabeth Spiers, analytička ze společnosti The Insurrection, se například zaměřuje na pohyb uživatelů ve virtuálním prostoru, včetně sledování jak se emocionální apely a informační apely transformují v motivy pro koupi a do kupního chování a rozhodování.

Pomocí virtuální reality firmy školí pracovníky a lákají talenty do pracovního procesu. Lidé se v VR a AR mohou učit technologické postupy i prodejní dovednosti a firmy, které toto v marketingu a HR používají jsou vnímány jako progresivní a moderní a proto stojí zato v nich být podle generace X,Y být zaměstnán. Příkladem může být pracovní portál Proudly, který místo klasických inzerátů využívá také virtuální realitu. Podobně VR používají firmy Nestlé či Vodafone. Podle průzkumu profesora Stanfordovy univerzity Jeremyho Bailensona si lidé po simulaci ve virtuální realitě pamatovali o 33 procent více informací než po sledování výukového videa.

Shrneme-li využitelnost VR a AR v marketingu, tak tyto metody a prostředí přitahují inovativností všechny generace na prezentacích, testování produktů a nabídkách kontinuí – produkt služby v praxi, protože lákají objevovat nové a nepoznané v novém komunikačním prostředí. A když k tomu připočteme vysoké působení komunikačního emocionálního a informačního apelu na potencionálního zájemce, kupujícího a uživatele tak jde o nástroj skvělý a marketingově využitelný v praxi.

Základní změnou VR marketingu je komplexní změna komunikační strategie

Komunikační proces je třeba inovovat a změnit spolu s filosofií prodeje a rozdělit tento proces na tři základní oblasti – Attract (zaujmout), Engage (upoutat), Track&Trace (sledovat & analyzovat). V oblasti Attract jde o zaujmutí inovativní komunikační metodou a novým přístupem k emocionálnímu a informačnímu apelu marketingového sdělení ve VR a AR. Díky silnému WOW efektu (čti uau) tj. efektu údivu nad technologickým a současně marketingovým překvapením, který v současnosti virtuální realita nabízí, jde o vzbuzení pozitivních emoci a zájem. V části Engage jde o vytvoření bohatého a pro zákazníka zajímavého a přínosného obsahu – contentu, který vytváří jak emoce, tak obohacuje myšlenkově zákazníka a inspiruje jej k využití toho, co marketingově viděl a slyšel, ještě lépe proživ prostředí VR a AR. V oblasti T a T jde pak o analýzu sledovatelnosti zorného pole třeba s využitím oční kamery, aby marketér identifikoval které části obrazů a tedy emocí a informačního apelu sledovatel dominantně v zorném poli sledoval aj. a pokud zákazníkovi jako dárek dáte s sebou domů kartónové brýle pro virtuální realitu PanoBoard, pak si na vás vždy vzpomene aj. Nejdokonalejší VR systémy současnosti – 2x HTC Vive umožňují při marketingu pohyb osob po celé místnosti – prostoru prezentace, Oculus Rift pak i sledování pohybů hlavy.

Česká republika má přitom potenciál se stát průkopníkem na obou polích VR/AR nejen v oblasti VR marketingu. Příkladem hovořícím za vše je jak výše zmíněný marketing tak i oblast školství, které reaguje na každou technologickou revoluci. Virtuální realita je tedy ve školství logickou cestou, jakou se rozhodla vykročit česká společnost Solirax. Své úsilí promítla do vývoje enginu Neos. Podobně celá řada VŠ se snaží nabízet nové marketingové obory jako jsou třeba: Marketingový minimalismus, Marketing 5.2 v éře průmyslu 4.2 – 5.0., Marketing s využitím VR a AR, Inovace marketingových meto generátor výkonnosti a efektivity firmy aj.

Podobně na veletrhu For bikes v Praze 6.- 8.4. 2018 bude možné se projíždět virtuálně Prahou a jejími místy a tak marketingově zviditelňovat a prezentovat s efektem WOW zajímavá místa a produkty, které se v nich vyrábějí aj. Prostě marketingová pracoviště se výrazně mění a pomáhají k tomu i huby, srov. foto pracoviště od Intelu. Vytváří se tak skutečný marketing verze 5.2 v éře průmyslu 4.2 a epoše začínajícího d-marketingu.

Motorola vydává pro své telefony řady Moto již běžně „nacvakávací“ příslušenství ze série Moto Mod a její drtivý krok do virtuální reality byl jen otázkou času. V přípravě jsou brýle pro virtuální realitu s podporou platformy Daydream od Googlu. Mobilní VR brýle tedy brýle využívající chytrých mobilních telefonů nejsou rozhodně žádnou novinkou. Samsung pro své telefony vyvíjí a prodává již brýle značky Gear VR už nějakou dobu a existuje nespočet variací. Motorola je ale unikátní v tom, že se jí daří vytvářet vizionářsky komplexně myšlenku modulárního telefonu. V červnu 2018 by měly být představeny její nové modulární telefony Moto Z3 a Moto Z3 Play. A tak marketéři dostávají další komunikační systém využívající reklamních prezentací v AR a VR v modulárních chytrých „virtuálních“ mobilních telefonech. A to je opět příležitost k využití.

VR a AR však nemusí pracovat jen s optickým signálem. Firma Bose, která se zaměřuje na zvukové systémy, reproduktory a další audio příslušenství, oznámil již dokončený vývoj vlastních brýlí pro AR. Budou ale fungovat zcela jinak, než lidé očekávají. Místo toho, aby zobrazovaly dodatečné informace vizuálně, jak je tomu u Google Glass či HoloLens, soustředí se na zvukové vjemy. Do prostředí okolo tak přidají zvukové stopy a informace, které doplní to, co v brýlích vidíte. WOW jistě vykřiknou marketéři protože to bude další inovace AR a VR pro d-marketing tedy digitální marketing v praxi…. Firma Hologroup (Rusko) koncem roku 2017 vypustila velmi zajímavý nástroj pro tvorbu vlastních holografických průvodců (lze využít i v marketingovém průvodci produktem a prodejním místem) pro brýle rozšířené reality HoloLens. Jmenuje se MR Guide a dokážete v něm snadno vytvořit propracované informativní prohlídky všeho druhu bez nutnosti programování. Určitě by stálo za to se tímto směrem marketingově také vydat. Marketing 5.2 verze se tak brzy dočká verze 5.3 využívající AR a VR v praxi.

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *