banner_left
banner_right
Internet

Volby 2013: kampaně politických stran a jejich komunikace na Facebooku

Mediální agentura ZenithOptimedia sledovala v minulých týdnech předvolební kampaně politických stran kandidujících do Poslanecké sněmovny ČR. Volby se uskuteční již 25.–26. října a oproti těm minulým mají řadu specifik. Kromě omezeného času mají strany na kampaně i méně financí než v minulých letech, čím dál tím častěji využívají reklamu v internetových médiích a také komunikaci na sociální síti Facebook.

Aktuálně probíhající předvolební kampaně jsou jiné než ty, se kterými jsme se setkávali v minulých letech. Hlavním důvodem je čas a množství finančních prostředků, které mají strany na kampaně tento rok k dispozici. Dále se strany dostaly do časové tísně, měly jen krátkou dobu na výběr reklamních ploch a přípravu vizuálů.

Porovnání rozpočtů v letech 2010 a 2013

Uveřejněné údaje roku 2013 hovoří o následujících rozpočtech: např. ČSSD disponuje 90 mil. Kč (o polovinu méně než v roce 2010), KSČM 30 mil. Kč, TOP 09 50 mil. Kč (obě strany zhruba stejně jako v roce 2010), ODS 50 mil. Kč (největší skok oproti roku 2010, kdy to bylo 213 mil. Kč), SPOZ 20 mil. Kč (v roce 2010 60 mil. Kč) a KDU-ČSL 30 mil. Kč (pokles o 10 mil. oproti roku 2010). Zmíněné politické strany jsou rozhodnuty využít všech dostupných komunikačních kanálů.

„Outdooroví dodavatelé zaznamenali jeden podstatný rozdíl oproti posledním volbám. Na výběr ploch bylo velmi málo času a hlavně se volby konají v období, které je v rámci outdooru považováno za high season. Z toho logicky vyplývá, že většina ploch již byla prodána komerčním klientům,“ říká Iveta Melicharová, Senior OOH Buyer z agentury ZenithOptimedia, a dodává: „Dalším podstatným rozdílem je fakt, že volební kampaně v minulosti probíhaly několik měsíců, to znamená, že dostupné rozpočty byly rozptýleny, nyní jsou kumulované do mnohem kratšího období. Pokud však porovnáme investice jdoucí do outdooru, dodavatelé se shodují, že zaznamenali pokles investic až o 50 %.“

„Čím dál tím větší roli hraje v předvolebním boji on-line reklama a v neposlední řadě také reklama a komunikace stran na sociálních sítích,“ říká Tomáš Varga, ředitel digitální divize agentury ZenithOptimedia, a dodává: „Politici tak mají větší možnost oslovit skupinu prvovoličů, která je na sociálních sítích aktivní. Větší důraz je také kladen na osobní setkání, kde je prostor pro diskuzi a hlavně je zajištěn přímý kontakt s voliči.“

Aktivita politických stran na Facebooku

Ve sledovaném období (od 18. 9. do 14. 10. 2013) byly na Facebooku nejvíce aktivní, co se týče počtu příspěvků správců stránek, strana ANO a hnutí Úsvit přímé demokracie, následovaly KDU-ČSL a Česká pirátská strana. Naopak nejméně aktivní byli komunisté a ČSSD. Vyplývá to z poznatků agentury ZenithOptimedia, která aktivitu politických stran sleduje prostřednictvím vlastního nástroje Socialtools.

ZO graf volby 1

Z hlediska počtu fanoušků vede s výrazným náskokem TOP 09 (více než 80 000), dále pak ANO (více než 48 000), Česká pirátská strana (více než 40 000), ODS (více než 30 000) a Strana svobodných občanů (více než 23 000).

ZO graf volby 2

Aktivita fanoušků politických stran na Facebooku

Nejvíce „živé“ facebookové stránky mají ANO, TOP 09, Česká pirátská strana a hnutí Úsvit přímé demokracie.

ZO graf volby 3

 

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *