Teorie marketingu

Využití poznatků biochemie pro kvalitnější a efektivnější marketing

Snahou každého marketéra, ale také výrobce nebo poskytovatele služeb je zjistit, jak jsou lidé spokojeni s jejich produkty, službami a činností. Spokojenost je totiž metrikou, jak se jim daří plnit potřeby, požadavky, přání a touhy zákazníků, kupujících, uživatelů a spotřebitelů.

Podívejme se proto na spokojenost trochu jinak a využijme k tomu poznatků moderní biochemie, které sleduje „chemii“ aktivit v našem těle a to tak, jestli by se poznatky biochemie nedaly využít pro zvýšení efektivity marketingu a marketingových aktivit.

V lidském těle signalizuje úroveň spokojenosti a štěstí serotoninový cyklus a proto se molekule serotoninu často říká „molekula spokojenosti a molekula štěstí“. Již od roku 2012 OSN monitoruje ve 144 zemích světa spokojenost lidí a výstupy měřené s využitím 7 parametrů a výsledky zveřejňuje ve „World happiness report“. Překvapením pro odborníky bylo, že nejšťastnějšími jsou lidé z Dánska, Norska, Švédska, Nizozemí. Lidé z ČR jsou na 39. místě a například Japonci na 41. místě. Ještě větším překvapením bylo zjištění, že nejšťastnější lidé mají odlišný gen 5HTTLPR na chromozónu č. 17, kontrolující produkci serotoninu v těle. Dr. Redford Williams z Duke University zjistil, že dlouhá verze zvyšuje spokojenost i kreativnost a krátká je příčinou nižší spokojenosti. Tento poznatek začali marketéři využívat k tomu, že do svých týmů začali najímat marketéry z Dánska, Norska, Švédska a Nizozemí do rolí reklamních a komunikačních kreativců, kteří dokáží zvýšit výkonnost i efektivitu reklamních sdělení i činnosti evangelistů na sociálních sítí a nadchnout příjemce marketingových sdělení pro to, aby se jim nejenom líbila, využívali je ale také, aby je sdíleli na sociálních sítích…..Výsledky na reklamních a marketingových festivalech i soutěžích tyto poznatky podporují.

Při svých marketingových cestách po Evropě jsem zjistil, že lidé v severní Evropě si dokonce dávají stylizovanou molekulu serotoninu ve šperku jako dárek. Např. snoubenci v Dánsku a Švédsku si při zásnubách dávají prsten s touto molekulou, ženy dostávají náhrdelníky a děvčata náušnice ve tvaru této molekuly a mladí lidé si nechávají tvar molekuly serotoninu vytetovat nebo si tisknou obtisky na kůži nad srdce. Dokonce vzniklo celé hnutí mladých lidí „seru/sero“, které jako symbol vyznává tvar molekuly serotoninu. Toho marketéři důmyslně využívají pro to, aby dárkové předměty vedle brandu produktu nebo producenta měly a nesly symbol molekuly serotoninu…od triček až po klíčenky. Tvar molekuly serotoninu se tak stal marketingovým symbolem spokojenosti a štěstí.

Serotonin v marketingu

Sertotonin je hormon, který reguluje v lidském těle rychlost, zrychlení a intenzitu přenosu podnětů mezi neurony a je prokázaná korelace mezi jeho hladinou v krvi a spokojeností a kreativitou člověka i generovaným pocitem štěstí. Serotonin tělo nepřijímá z žádné potravy ale samo si jej vyrábí z aminokyseliny tryptophan hydrolýzou v přítomnosti vitamínu B6 a dostatku hořčíku a vody ve dvou krocích. V prvním vzniká látka 5 hydoxytryptophan a ve druhém pak serotonin. Moderní marketéři s širokým spektrem znalostí zjistili, že by se dalo regulovat množství serotoninu vyrobeného v lidském těle, když se tělu dodá dostatek tryptophanu v potravě ( je v banánech, listové zelenině, obilninách, ořeších, kakau, kakaových bobech a kakaovém máslu aj.), dostatek vitamínu B6 ( je obsažen v banánech, ořeších aj.) optimální množství hořčíku ( je v banánech, soli, ořeších, mandlích aj.) dostatek denního světla a vody. Odtud byl již jen krok k tomu, aby se marketéři naučili využívat výroby serotoninu v lidském těle pro zvýšení efektivity marketingových aktivit. Jak?

Například na letní škole marketingu, která se letos konala na ostrově Zanzibar a kterou jsem řídil, se markéteři učili, jak při promo akcích na jakékoliv produkty dávat účastníkům před vlastním promo 15 minut dárek ve formě čokoládových pralinek z tmavé a bílé čokolády s náplní krému z kakaového másla a banánů s mandlí (Pralinky Happy), karamelek opět s náplní karamelu, kakaového másla a banánů (karamely Happy), cereálii s čokoládou a mandlí (cereálie Happy), nutelou Happy….v horku Zanzibaru i domácí zmrzlinou Happy. Všechny tyto dárky, snadno vyrobitelné v běžné kuchyni (účastníci si je sami vyráběli), balené až na zmrzlinu v krabičce s věnováním, měly za úkol tělu dát před promo akcí dostatek látek, ze kterých si tělo serotonin vyrobí během desítky minut….Odborníci zjistili, že takto připravený organismus se snadno až o 30 – 40% více nadchne při promoakci pro předváděné, zvláště tehdy, když produkt, služba nebo kontinuum produkt služby přeplní očekávání potenciálních zákazníků, kupujících, uživatelů a spotřebitelů. Prostě lidé dostali zdarma dárek, mohli jej sníst, dostali informace a tak jsou více spokojeni a šťastní a sami navíc a to je také podstatné, tyto pocity šíří ve formátu nízkonákladové vícevrstevnaté komunikace na sociálních sítích (srov. vice v monografii Nízkonákladová vícevrstevnatá komunikace, autor L.Čichovský, nakl. Adart). Samozřejmostí je, že i po akci si lidé mohou produkty podporující tvorbu serotoninu vzít domů. Lidé chtějí být spokojení a šťastní a tak by marketing měl a to se také na letní škole trénovalo používat informací o tom jak modifikovat potravu látkami pro štěstí a spokojenost na výrobkových mediích (obalech produktů) ale i na informačních nosičích, tedy jak docílit spokojenosti a štěstí u lidí v běžném životě. Protože se serotonin tvoří v lidském těle jen ve dne, doporučují odborníci konat marketingové akce za denního světla nebo světla blízkého dennímu a ne v noci a za šera či nepřirozeného barevného světla.

Čokoláda Happy

Biochemii serotoninu, lze využívat i při inovačním a inovativním marketingu. Například při letošním workshopu v japonském Kjótu, jsem vysvětloval a učil japonské, indické, čínské a australské inovátory, jak v rámci inovací, inovačních cyklů a marketingu inovací v lidech generovat spokojenost a štěstí s využitím poznatků o biochemii serotoninu. V podstatě jde o to do inovace v 11 vrstvách modelu kontinua produkt-služby dostat informace a komponenty ovlivňující produkty podporující produkci serotoninu v lidském těle. Jinými slovy biochemie serotoninu se může stát další vaší konkurenční výhodou, a protože konkurenční výhody produktu i producenta představují motivy pro koupi na straně zákazníka, uživatele a spotřebitele, zvyšují Vaší efektivitu a výkonnost organizace.

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *