V současné době snad každou společnost působící na internetu zajímá chování svých návštěvníků na vlastních webových prezentacích. Mnohé však pokročili a zajímají se také o jejich potřeby a důsledky jejich chování, na základě kterých přizpůsobují on-line komunikaci. Jednou z forem zjišťování těchto informací je pomocí on-line dotazníků, se kterými se můžeme dnes a denně setkávat. Na tom samozřejmě není nic špatného ani zvláštního. Existují určité postupy a modelace, jež se různí řeším společností, ale přesto drtivá většina dotazníku obsahem dotýkajících se samotných stránek, má jedno společné. Provádí interakci s návštěvníkem ve chvíli, kdy na otázky nezná a nemůže relevantní odpovědi znát.
Běžným současným scénářem je, že vstoupíte na stránky a buďto při samotném vstupu či při prohlížení vytvoří dotazník s Vámi interakci. Zamýšlí se tvůrci těchto řešení nad tím, že když nenavštívíte nákupní košík, nemůžete jej hodnotit? Když nenavštívíte detail produktu, jak máte správně odpovědět?
Představte si situaci, že si prohlížíte web a nedokončili jste návštěvu
Jak budete reagovat na otázky? Myslíte si, že Vaše odpověď bude vypovídající?
Tento příklad z obrázku (obr. dotazník) je jedním důkazem z mnoha. Nelze přeci odpovědět na něco, co ani selským rozumem vědět nemůžete. Využívané řešení lze přirovnat jako by se tazatel dotazoval návštěvníku v supermarketu při vstupu nebo u prvního regálu jak hodnotí novou sekci s pečivem, která se nachází na konci obchodu a jak jsou spokojeni při placení v nových pokladnách.
Reakce mnohých společností na tento problém je ovšem velmi zarážející. Mají jednoduše agenturu, která řešení zajišťuje. Reakce agentur, mají osvědčené metodické postupy, které nehodlají měnit. Není se ovšem čemu divit, že nudné černobílé dotazníky vytvořené za pár minut neohlížející se na potřeby respondentů, mají nízkou návratnost a samozřejmě mizivou hodnotu. Společnosti, ale mohu získané odpovědi analyzovat a predikovat další vývoj a optimalizaci na základě získaných závěru. Jsou definovány určené postupy, od návrhu dotazníku, vzorku populace, ale mnohdy je zcela zanedbává přístup k samotným respondentům.
David Klimeš
Limatte















Follow

