E-business

E-komunikace – jednoduchá cesta k efektivní úspoře nákladů a zvyšování efektivity procesů

Relativně jednoduchým způsobem, jak zásadně zefektivnit některé podnikové procesy a snížit náklady na ně je jejich elektronizace. V oblasti procesů spojených s obsluhou zákazníků je to pak také cesta, jak zvýšit komfort a spokojenost zákazníků. Často jsou tato řešení spojována s náročnou a zdlouhavou implementací a nutností business re-engineeringu souvisejících procesů. Velkých efektů je možno dosáhnout i s postupnými a dílčími řešeními, které nenahrazují současné systémy, ale navazují na ně.
E-komunikace, jak lze souhrnně tyto aplikace nazvat, zahrnuje všechny oblasti, které souvisí s výměnou informací mezi dvěmi stranami (typicky zákazníkem a firmou), kdy na jedné straně je podoba těchto informací vizuální (internetový prohlížeč), na druhé má pak nevizuální formou přímým napojením na relevantní informační systém. Specifickým nasazením je veřejná správa, kde se e-komunikace v podobě elektronických formulářů začíná stávat jedním z klíčových prvků při její elektronizaci, neboť při vhodném nasazení ideálně kombinuje elektronickou a přímou komunikaci a neklade na občany nové technické nároky .

Hlavní požadavky na e-komunikaci
Typicky hlavním požadavkem na e-komunikaci je zjednodušení existujícího procesu a minimalizace výměny informací neelektronickým způsobem. Určitým paradigmatem je snaha přenést do elektronické podoby informace tam, kde vznikají a dále již s nimi nakládat pouze v elektronické podobě. To zrychluje jejich přenos, snižuje možnost chyb a zvyšuje tím dostupnost těchto informací. Typickým příkladem jsou samozřejmě objednávky, stížnosti, registrace zákazníka, žádosti a další. E-komunikace nemá transakční charakter, byť komplexní aplikace může být vytvořena tak, že dává impuls k transakčnímu zpracování, jehož výsledek je posléze reportován do této aplikace. Princip je založen na faktu, že aplikace e-komunikace zajišťuje předání a uchování elektronické informace odpovědné aplikaci a naopak – přebere informaci z odpovědné aplikace a předá ji uživateli. Hlavním přínosem je pak snazší napojení na existující systémy a snížení zásahů do nich na téměř minimum.
E-komunikace se nejvíce uplatňuje tam, kde v tuto chvíli prostředníkem interakce mezi back-office systémy a zákazníkem je člověk nebo jiný neefektivní prvek. Realizace internetové části daného procesu například formou přeprogramování daného systému a vytvořením internetového rozhraní nebo přímým propojením je však ve většině případů vysoce nákladná, málo bezpečná nebo dokonce reálně nemožná. Nehledě na skutečnost, že vlastní proces může mít nutnost komunikace s více než jedním vnitřním systémem (typicky vkládá informace od zákazníka do jednoho systému, ale přebírá je ze systému jiného).

Způsob řešení aplikací e-komunikace
Obecně lze říci, že každé technické řešení by mělo být maximálně otevřené – pro zajištění dalšího rozvoje bez ohledu na současného dodavatele a neupadnutí do pasti technologicky slepé uličky. U aplikací e-komunikace to reálně znamená transparentní napojení na ostatní systémy (tedy ne přímé “zadrátování”) umožňující flexibilní propojování s dalšími systémy a bezproblémovou reflexi na případné změny na straně těchto systémů. Na druhé straně je potřeba zajistit otevřenost pro uživatele – tedy snížení nároků na technické vybavení a možnost využití standardních aplikací (tedy nejlépe prostého internetového prohlížeče). Je potřeba vzít také v úvahu zajištění jednoduché administrace změn (u aplikací e-komunikace jsou to typicky změny ve formulářích a obrazovkách), tak aby nevytvářely další náklady a nevyžadovaly specializovanou obsluhu. A v neposlední řadě je to zajištění dalšího rozvoje, který u e-komunikace začíná v podstatě ve chvíli, kdy byla aplikace nasazena, neboť jsou závislé na vývoji obchodních procesů dané firmy, legislativy atd.

Jako ideální se jeví kombinace standardů a otevřených technologií v podobě Java a XML a využívání principu informační integrace, který zaručí, že i původně jednoduchá přímočará aplikace může být rozvíjena a propojována s komplexními vnitřními systémy.

Společnost Corpus Solutions je řešitelem e-business aplikací a řešení informační integrace s řadou úspěšných projektů, které realizovala u řůzných zákazníků, mezi něž patří například VZP ČR, Středočeská energetika, DaimlerChrysler Bohemia Services, Ministerstvo průmyslu a obchodu a řada dalších.

Více informací o problematice e-komunikace a společnosti Corpus Solutions a .s. naleznete na www.corpus.cz, e-komunikací se v této společnosti zabývá Ing. Ivo Musil (ivo.musil@corpus.cz).

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!