Marketing

Sdílený marketing – od marketérů na leasing až po marketingové platformy work place hub

Hlavním rysem sdílené ekonomiky je to, že lidé nemusí vlastnit již to, co nutně potřebují a přesto uvedené mohou využívat. Může se jednat o bikesharing, carsharing, ubytování airbab nebo dopravu uber a další.

Kolem roku 1990 Česko doslova uchvátil finanční leasing strojů a zařízení, později leasing nemovitostí, leasing operativní a cross leasing. Tehdy si bylo možné pronajmout od leasingové společnosti cokoliv a tak rychle inovovat a obnovovat výrobní zařízení, prostory apod. a navíc vše zrychleně odepisovat. Tehdy jsem pracoval jako ředitel významné bankovní leasingové společnosti a zavedl třeba v ČR leasing nemovitostí, leasing pracovišť např. marketérů a dokonce marketéry na leasing. Ty si bylo možno prostě půjčit za poplatek na konkrétní projekt, program a aktivitu a to dokonce ještě se státní a později evropskou dotací…..Prostě marketéři a jejich pracoviště byly již v devadesátých letech sdíleny na leasing.

Uplynulo již téměř 27 let od té doby a sdílená ekonomika a sdílené služby si vydobyly své místo v nabídce a poptávce lidí, jedinců i organizací. Sdílená ekonomika využívá principu frugalingu tedy hesla „ za co nejméně peněz získat rychlou, kvalitní a levnou službu“ od toho, kdo něco vlastní. Dokonce využívá i principu marketingového minimalismu, kdy konkurenční výhody včetně ceny jsou motivem pro využití služby.

Vlastníci aut, domů, bytů, zdrojů finančních a lidských a také znalostních kapacit, schopností a dovedností tak v rámci sdílení nabízejí nejen auta, kanceláře včetně marketingových pracovišť, ubytovací kapacity ale třeba také své marketingové znalosti, schopnosti a dovednosti na konkrétní časový interval, projekt a činnost. Výhodou těchto služeb je, že jsou levné oproti klasickým drahým podnikatelským aktivitám a jsou nabízeny rychle s využitím internetu a sociálních sítí.

V ČR se sdílená ekonomika prosazuje dramaticky již v osobní přepravě, ubytování, realitním trhu a carsharingu. Například segment sdíleného ubytování v ČR velmi rychle roste, podle Asociace hotelů a restaurací nyní představuje 25 procent celkového počtu přenocování v ČR. Podle asociace ale není patrný dopad tohoto typu podnikání na počet hostů v hotelech. „To není konkurence pro hoteliéry. Dneska není vidět v oblasti ubytování, že by ubývalo hostů,“ uvedl prezident asociace Václav Stárek. Jestliže v ČR 25% ubytování je nabízeno a realizováno v soukromí a o 45% levněji než v hotelu, pak to svědčí o tom, že sdílená ekonomika má smysl. Tam, kde služby byly předražené tam sdílená ekonomika exponenciálně roste. Srovnejte třeba cenu kilometru taxikářů a cenu km uberů a snadno si odvodíte, proč marketingově ubeři začínají ovládat trh s levnou dopravou a taxikáři jsou naštvaní a vyhrožují…. Podíl sdílené ekonomiky by podle odhadů mohl během deseti let vzrůst na dvě procenta HDP Česka, tj. okolo 90 miliard Kč. V rámci Evropské unie činil loni, tedy v roce 2016 hrubý příjem z jednotlivých platforem sdílené ekonomiky zhruba 28 miliard eur.

Huby jsou po celém světe

V oblasti marketingu si lze dnes pronajmout marketingovou kancelář kdekoliv ve světě na 24 hodin a zde osobně pracovat a nemusíte s sebou vláčet všechna potřebná zařízení. Tyto kanceláře, kterým se třeba říká marketingové huby si lze pronajmout kdekoliv. Huby jsou někdy označovány jako Plug-and-work office. A tak věřte, že kdykoliv cestuji do zahraničí informuji se, kde zde je hub. Nedávno jsem třeba cestoval do JAR a hned jsem si našel že v sítí Impact hub, kterých je po světě 82 , že je jeden takový třeba v Johanesborgu a tak jsem si jej zarezervoval včetně on line připojení k periferiím tedy tiskárnám scanerům, 5D tiskárně, ploterům, cloudu aj. Ten, kdo navštíví třeba Prahu hub najde na Praze 5 v Drtinově ulici a další jsou v Brně, Ostravě, Bratislavě, Vídni a za směšný poplatek jsou vždy k dispozici včetně kávičky a nápojů.

O síti hubů píši záměrně, protože huby představují sdílená pracoviště v rámci iteraktivního d!marketingu a pokud jsou vybaveny vhodnou technologií, tak se stávají marketingovou platformou budoucnosti a to včetně přístupu k digitálnímu ovládání internetu produktů IoT i internetového sdílení marketingového myšlení IoTh.

Uvedeného si všimli i nejvýznamnější hráči v oblasti IT a protože většina hubů je vybavena standardně jen serverem a připojením na síť a periferii vyvinuli digitální server Digital Work place právě pro tyto huby a sdílené kanceláře jako platformy.

První systém představila IBM již 30. 3. 2016 pod názvem IBM Digital Workplace Hub (zkratka IDWH) speciálně pro marketéry a obchodníky, kde platforma hubu nahrazuje komplex chytré kanceláře ( je to trend stejný jako chytrý byt, chytré auto, chytrý dům, chytrý úřad, chytré město aj.) a IoT
( internet produktů) i IoTh (internet myšlení) . Jde v podstatě o sdílení IT v rámci sdílené ekonomizace aktivit a činností, srov. https://www.turn.com/resources/the-digital-hub-for-marketers . Podobně v lednu 2017 prezentoval v Singapoure Intel Centrum excellence hub, který je navíc vybaven 3D systémem interakce. Osobně jsem měl možnost na tomto pracovišti si jej vyzkoušet a bylo to super.

Koncem března 2017 pak představila na CeBitu 2017 Konica Minolta Inc. Workplace Hub zařízení s názvem Workplace Hub. To vypadá jako nevelká krabice o rozměrech cca 50 x 8 x 10 centimetrů. Je to však jednotka – centrální hub, který zjednodušuje a zefektivňuje veškeré IT služby pro organizaci snížením celkových nákladů na správu IT. Zároveň dokáže poskytovat v reálném čase rozsáhlé marketingové aj. datové analýzy, které pomohou ke zlepšení obchodních procesů a to s vy-užitím cloudových uložišť. V podstatě jde o centralizovaný ekosystém řídící a koordinující celou IT infrastrukturu a služby. Je velmi výhodný pro marketingová pracoviště a firmy. Workplace Hub přináší uživatelům centrální řídící panel, v němž mají 360° pohled na způsoby používání IT v rámci celého podniku, což optimalizuje všechny IT systémy, srov. prezentaci D. Curry, Vice Presidenta and ředitele Business Innovation na http://www.inquisitr.com/4085741/konica-minoltas-workplace-hub-looks-like-it-came-straight-out-of-a-sci-fi-movie/ .

Interaktivní marketingové pracoviště s Intel excellence Hub

intel-excellence-hub
Zdroj: http://www.marketing-interactive.com/intel-builds-digital-centre-excellence/

Workplace hub jsou tedy specializované servery pro obchodní a marketingová pracoviště a přinášejí marketérům superkomfort, takže s nimi můžete se připojit odkudkoliv a do tohoto místa si pak jen dojdete k periferii pro výstup třeba na 5d tiskárnu a pokud vám stačí jen elektronický výstup tak si jej stáhnete cestou cloudu na svůj tablet. Při své cestě do JAR jsem si tak jen do hubu v Johanesbourgu došel pro model 3D a pro svázanou knížku k workshopu o marketingovém minimalismu a pro flashky s potiskem s nahraným workshopem a to za pár Randů, protože státy zpravidla činnosti hubů dotují jako vzorová inovativní pracoviště. Dávno je doba, kdy třeba při nabízení investičních celků v Kataru jsem před 25 lety s sebou táhl v kufru i tiskárnu a stoh materiálů na CD. Dnes stačí jen tablet a v Doha nebo cestou letadlem tam se připojit na work place hub.

Na veletrhu CeBit 2017 v Hannoveru, kde partnerskou zemí bylo Japonsko se 22.3. 2017 předseda japonské vlády pan Abe setkal s G. Oettingerem, komisařem EU zodpovědným za Digital Economy and Society a předmětem řešení byl v digitální agendě také digitální marketing 5.2 v éře výroby 4.2. Profesor Hiroshi Ishiguro pak na konferenci v doprovodném programu představil japonskou vizi v interakci člověk – stroj – marketing – člověk. Jeho příspěvek s názvem „See the top 27 innovations live from d!conomy“ představil nový typ ekonomiky, tedy tzv. d!conomy, což znamená zratku pro digitální ekonomiku, kde velkou roli hraje nový typ „d!marketingu“ tzv. digital diversity marketing a obchod. (http://www.cebit.de/en/exhibition/specials/lead-theme-dconomy/discover-dconomy.xhtml) . A jeho prezentace byla přímo napojena na místní work place hub a ukázal tak v praxi jak vše funguje a jak lze vše prezentovat a realizovat.

Využití i v chytrých městech

A jestliže work place hud používají dnes marketéři a obchodníci, pak je to příklad, aby do budoucnosti třeba už letošní s podporou programu EU-27 se každé městečko vybavilo touto technologií v rámci chytrého městečka, vesnice a vytvořilo tak interaktivní platformu pro všechny obyvatele.

Peníze na projekt lze využít od Eu-27 a tak je vše jen a jen o ochotě lidí se do uvedeného pustit. Návod jak na to obsahuje třeba knížka autora s názvem Marketing 5.2 v éře výroby 4.2. Vždyť třeba taková lázeňská městečka a areály od Poděbrad přes Jáchymov až po Třeboň by měla být vybavena touto technologií a mohla by jí prezentovat jako další přidanou hodnotu a konkurenční výhodu na které naláká pacienty i manažery k léčení i odpočinku a zejména pak lidi generace X a Y protože ti již bez internetu nedají ani ránu…To samé platí i pro rekreační areály, lyžařská střediska a dokonce chráněná území. Vždyť Infocentra přímo vybízejí k tomu, aby využila Work place hub pro své aktivity. Podobně by mohly interaktivní on line huby poskytovat marketingové portály a mohly by se stát tahouny a vzory pro tuto sdílenou formu marketingu.

Čtěte také

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *