Podle některých odhadů by se mohlo v letošním roce prodat na celém světě kolem 620 milionů mobilních telefonů. Téměř pětinový meziroční nárůst popírá nedávné nejčernější předpovědi, že se v tomto segmentu dostaví stagnace. Takový je celkový pohled. Ne každý z producentů však z daného stavu věcí těží maximum. Potvrzují to i hospodářské výsledky společností SonyEricsson a Nokia, jež vyšly takřka současně v tomto týdnu.
Obě firmy jsou dokladem toho, jak proměnlivý je trh s mobilními telefony. Když před třemi lety založily Sony a Ericsson společný podnik, měly co dělat, aby se v prvních měsících existence vyrovnaly s nátlakem konkurence. Během krátké doby se ale podařilo společnosti SonyEricsson najít si na trhu svou parketu, a tak, na rozdíl od Nokie, zaznamenává v poslední době výrazné meziroční růsty.
Největší světový výrobce mobilních technologií Nokia totiž doplácí na to, že stále oddaluje zahájení prodeje dlouho slibovaných novinek. Aby přilákal co nejvíce zákazníků, zlevnil řadu modelů technologické i cenové střední třídy, zatímco mnozí další producenti, mezi něž se řadí i SonyEricsson, dělají přesný opak. A přesto jim obraty rostou.
Mobily jsou nejslabší divizí skupiny Nokia
Celé skupině Nokia za třetí čtvrtletí letošního roku poklesl meziročně provozní zisk o pětinu na 928 mil. eur. Zaznamenala jen velmi opatrný nárůst obratu, a to o pouhé jedno procento, konkrétně na 6,94 miliardy eur. Samotná divize mobilních telefonů na tom byla ještě hůř: meziroční pokles dosáhl 13 % při konečné částce 4,43 mld. EUR.
Ostatní divize Nokie za sebou mají mnohem méně dramatické čtvrtletí. Některé z nich, jako například divize multimédií, si dosažené výsledky dokonce víc než pochvalují. Jak by ne, když právě multimédiím čtvrtletní tržby meziročně stouply o vysoká 94 procenta (914 mil. eur). Velmi úspěšná byla rovněž divize podnikových informačních systémů, u níž tržby 172 mil. EUR představují 52% růst.
Japonsko-švédský konkurent ukončil třetí letošní čtvrtletí se ziskem před zdaněním ve výši 136 mil. EUR (4,28 mld. Kč), což je více o celých 97 milionů. O 29 % stouply tržby na 1,68 mld. EUR. Za období od července do konce září 2004 se prodalo celkem 11 milionů mobilů se značkou SonyEricsson. Jejich průměrná cena se pohybovala kolem 157 eur. Ponejvíce se jednalo o modely střední třídy, z nichž kolem 60 % připadá na typy s vestavěným fotoaparátem.
– čzb –
Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.















Follow

