Obchod

Móda z výprodeje proniká do Evropy

Bilanci ročního fungování jediného středoevropského výprodeje v Hatích na Znojemsku hodnotí jeho provozovatel pozitivně. Módní hity uplynulých sezón se zde dostanou za polovinu, což zřejmě lahodí zraku majitelů českých peněženek. Ostatně, co je venku „out“, může být u nás ještě pár měsíců „in“.

Provoz outletového obchodního centra Freeport, který se usadil na hraničním přechodu Hatě se 70 obchody, nabízejícími přes dvě stě módních značek na prodejní ploše kolem 22 000 m2, byl zahájen loni na podzim. Podle provozovatele centra, britské společnosti Freeport plc., průzkumy návštěvnosti ukazují, že se za rok své existence výprodej na jižní Moravě dobře etabloval a jeho obliba nadále roste. Miliontého návštěvníka přivítal už na jaře.

Vzhledem ke své poloze je využíván jak českými, tak rakouskými zákazníky. „Módní značky se tu běžně nabízejí za poloviční ceny, v době výprodejů ceny mohou klesat dokonce až o 80 procent,“ říká marketingový manažer Karel Novotný. Podle jeho slov zaznamenává Freeport po vstupu ČR do Evropské unie další nárůst zákazníků, způsobený vyšším tranzitem z Polska i z jiných zemí, v neposlední řadě také zjednodušením přechodu státní hranice.

Nápad s prodejními středisky dorazil do Evropy z USA. V 90. letech se uchytil ve Velké Británii a odtud se šíří dál do Evropy. Vedle Hatí najdeme podobná centra „mírně prošlé módy“ provozovaná Freeportem na starém kontinentě ještě tři – největší, se 70 000 m2 prodejní plochy leží v Portugalsku, dále ve Švédsku a připravuje se ve východní Francii. Ve Velké Británii, kde společnost Freeport v roce 1994 vznikla, provozuje šest obchodních center. Za uplynulý účetní rok dosáhl obrat celé skupiny 16,3 mil. GBP (720 mil. Kč).

Výprodejní centra prodávají módu, která je až o 50 % výhodnější než v normálních obchodech. Sleva je docílena tím, že značkové obchody nabízejí zboží z předešlé sezóny, které se nestačilo prodat. Vedle toho se ještě rozlišují tzv. Designer Outlet centra, která nabízejí především kolekce mezinárodních top designerů. Jinak platí stejné schéma jako u outlet center. Factory Outlet centra jsou – oproti předcházejícím – prodejní místa, která provozují přímo výrobci módy. V těch se nabízí pouze vlastní výroba příslušných designerů, a to jak nadbytečného zboží ze skladů, tak i zboží druhé jakosti – tedy i chybné zboží, které se nabízí za silně sníženou cenu.

– koc –

Článek je uveřejněn ve spolupráci se serverem Svět hospodářství.

Čtěte také

Žaluzie, rolety, markýzy
Rolety, markýzy, žaluzie a další stínění dodá www.climastyl.cz!