Internet

Každý třetí člověk v regionu CEE, který nakupuje přes internet, vlastní smartphone

V regionu střední a východní Evropy (CEE) vlastní smartphone 14,2 procent majitelů mobilních telefonů. Při pohledu na konkrétní země najdeme nejvyšší podíl majitelů těchto high-end telefonů ve Slovinsku, Turecku a Litvě, naopak na konci žebříčku se umístily země jako je Slovensko, Ukrajina a Rumunsko. S expanzí chytrých telefonů se zvyšuje i trend připojování se k internetu z mobilu. Pro obchodníky je tato progresivní cílová skupina mimořádně zajímavá i proto, že 31 procent lidí v CEE, kteří nakupují přes internet, vlastní smartphone. Vyplývá to z aktuálního mezinárodního průzkumu CEE Telco Industry Report 2011, který se uskutečnil v 15 zemích CEE na vzorku více než 15 000 respondentů.

Smartphone zdaleka není výhradně mužskou záležitostí 

Smartphony najdeme o něco častěji u mužů. To však neznamená, že chytré telefony jsou v regionu CEE čistě mužskou záležitostí. Právě naopak, svědčí o tom pouze necelý tříprocentní rozdíl v používání těchto telefonů ve prospěch mužů. Navíc v mnoha zemích je používání smartphonů mezi muži a ženami srovnatelné – mezi tyto země patří například Litva, Lotyšsko a Rusko. Naopak největší rozdíly ve vlastnictví smartphonů v této oblasti najdeme ve Slovinsku a v České republice, kde tento telefon najdeme častěji u mužů.

Majitelé smartphonů představují progresivní cílovou skupinu

Majitelé smartphonů jsou zajímavou cílovou skupinou pro reklamní průmysl i z toho důvodu, že možnost jejich oslovení online marketingem je o mnoho vyšší než u majitelů běžných telefonů. Tato cílová skupina se v porovnání s majiteli telefonů, které nespadají do kategorie smartphonů, mnohem častěji připojuje k internetu z mobilu a také intenzivněji využívá online služby jako je online nakupování a internetbanking. Majitelé smartphonů se připojují k internetu rovněž za účelem využívání sociálních sítí. Zajímavým zjištěním je i fakt, že až 75 procent majitelů smartphonů v CEE komunikuje přes sociální sítě. 

Obecně v regionu CEE nakupuje přes internet necelá pětina lidí. Ze zemí CEE je tato služba nejpopulárnější v České republice, kde ji k výhodným nákupům využívá 54% uživatelů internetu. Na vedoucích pozicích v CEE je i Slovensko a Slovinsko. Naopak prostor pro růst je v zemích jako je Turecko, Ukrajina a Kazachstán, které se umístily na konci žebříčku.

Průzkum CEE Telco Industry Report 2011 poskytuje unikátní informace o využívání služeb Telco a internetu v regionu střední a východní Evropy. Zahrnuje informace o využívání pevných linek a mobilních služeb. Podrobně se dívá také na značky mobilních telefonů, využívání mobilního internetu, místa připojování se na internet, intenzitu využívání internetu a stejně tak využívání internetových služeb jako je internetbanking, online shopping a sociální sítě. Rovněž podrobně analyzuje využívání a výdaje na balíčky služeb od operátorů Telco. Průzkum byl proveden na vzorku 15 000 respondentův v 15 zemích (Bosna a Hercegovina, Chorvatsko, Česká republika, Estonsko, Maďarsko, Kazachstán, Litva, Lotyšsko, Rumunsko, Rusko, Srbsko, Slovensko, Slovinsko, Turecko a Ukrajina). Dotazování probíhalo v měsících od května do července 2011 a jeho výsledky jsou reprezentativní pro populace jednotlivých zemí, které se průzkumu zúčastnili.

Čtěte také